رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین گفت: ۶۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که در سطح شهر قزوین ساخته شده‌اند، پایان کار ندارند.
کد خبر: ۱۱۲۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ 02 October 2023

به گزارش تابناک قزوین، قدیر موسی‌خانی در پاسخ به این سوال که آیا قزوین را شهر ایمنی می‌دانید؛ اظهار کرد: موضوع ایمنی حوزه‌های مختلفی را در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی شامل می‌شود که همه متولیان امر در این زمینه‌ها فعالیت دارند.

وجود ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در جنوب شهر قزوین

وی افزود: در جنوب شهر قزوین حدود ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که مستعد رخداد حوادثی در بحث زلزله، فرونشست، شکستگی لوله‌های آب و افکن چاه‌های آب می‌باشد.

بازار سنتی قزوین به عنوان یک مکان پرخطر شناخته می‌شود

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح کرد: در بحث اتش‌نشانی هم اماکن پرخطر و پرریسکی داریم که بیشتر خارج از شهر هستند؛ اما در داخل شهر بازار سنتی قزوین به عنوان یک مکان پرخطر شناخته می‌شود یا انبار‌های چوب و مواد قابل اشتعال که در داخل شهر مستقر هستند از اماکن پرخطر محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از وقوع حوادث در مکان‌های پرخطر، بازدید به عمل آمده و دستورالعمل‌های ایمنی به آن‌ها داده شده است.

موسی‌خانی بیان کرد: ۶۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که در سطح شهر قزوین ساخته شده‌اند، پایان کار ندارند؛ اما به بهره‌برداری رسیده‌اند که ایمنی لازم را در برخی مباحث ندارند به طور مثال در برخی از این ساختمان‌ها سیستم اطفای حریق قطع است یا اعلام خطر آن مشکل دارد و تعدادی هم ممکن است فاقد پله‌های اضطراری باشند.

وی اضافه کرد: متاسفانه این موارد جزو معضلات و مشکلاتی است که در اکثر شهر‌های کشور وجود دارد و در صحبتی که با آتش‌نشان‌های سایر استان‌ها داشتیم تقریبا می‌توان گفت همگی دارای دغدغه‌های مشترک و یکسانی هستیم.



فعالیت ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر قزوین

این مسوول با اشاره به فعالیت ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر قزوین بیان کرد: از لحاظ امکانات هم دستگاه‌های امدادی خوبی در قزوین در بخش اورژانس، هلال احمر و آتش‌نشانی فعالیت دارند به طوریکه هم اکنون ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر قزوین فعال است که به حد نصاب استاندارد جهانی رسیدیم چراکه براساس استاندارد‌ها به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت شهری باید یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: شیر‌های آتش‌نشانی موجود در سطح شهر هم از استاندارد‌های لازم برخوردار است؛ البته کمبود‌هایی هم در برخی تجهیزات وجود دارد که در حال تامین و جبران آن هستیم.

احداث ایستگاه آتش‌نشانی در بازار سنتی قزوین

وی از احداث ایستگاه آتش‌نشانی در بازار سنتی قزوین خبر داد و گفت: این ایستگاه در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد؛ همچنین تاسیسات جدیدی امسال خریداری شده که شامل خودرو‌ها و تجهیزات انفرادی پرسنلی بوده و در اختیار ایستگاه‌های آتش‌نشانی قرار گرفته است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح کرد: بحث‌های آموزشی در موضوع ایمنی نقش مهمی دارد بنابراین مردم هم باید مطالبه‌گر این موضوع باشند به طور مثال بازاریان یا ساکنان برج‌ها باید در زمینه فراگیری آموزش‌های ایمنی پیشقدم باشند و برای ارتقای سطح ایمنی مکان کسب و کار یا زندگی خود هزینه کنند.

وی ادامه داد: البته کلیه آموزش‌های ما به صورت رایگان انجام می‌شود، اما در بسیاری مواقع دوره‌های آموزشی برای صنوف برنامه‌ریزی می‌شود که کمتر با استقبال مواجه می‌شود.

موسی‌خانی اذعان کرد: برای برج‌های مسکونی هم آموزش‌ها رایگان است و هیئت مدیره این ساختمان‌ها می‌توانند درخواست برگزاری کلاس آموزش‌های ایمنی کنند تا با اعزام مربی در همان برج‌های مسکونی این آموزش‌ها به ساکنان ارائه شود؛ همچنین برگزاری برنامه‌های آموزشی برای مدارس به شکل رایگان انجام می‌شود.



ارائه ۳۷ هزار نفرساعت آموزش مباحث ایمنی در قزوین

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۷ هزار نفرساعت آموزش مباحث ایمنی در سطح شهر قزوین داشتیم و تلاش داریم که این میزان را بالاتر ببریم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تاکید کرد: موضوع ایمنی فقط شامل تجهیزات و امکانات نیست بلکه مباحث دیگری را هم در برمی‌گیرد که از جمله آن موضوع زیرساخت‌های معابر است که جزو ایمنی شهری محسوب می‌شود و باید معابری داشته باشیم که در مواقع بحرانی اعم از سیل و زلزله و آتش‌سوزی بتواند پاسخگوی تردد شهروندان و دستگاه‌های امدادی باشد.

وی اضافه کرد: موضوع ایمنی بحث گسترده‌ای است که موارد زیادی را شامل می‌شود و بیان آن نیازمند صرف زمان بیشتری است.

فعالیت ۲۳۰ نیروی آتش نشان در شهر قزوین

موسی‌خانی اعلام کرد: در حال حاضر ۲۳۰ نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین مشغول به کار هستند که براساس چارت سازمانی باید این تعداد به ۳۰۰ نفر افزایش یابد و هم اکنون کمبود نیرو داریم.

وی ادامه داد: مجوز استخدام نیروی آتش‌نشان باید توسط استانداری از وزارت کشور اخذ شود که درخواست تامین نیرو اعلام شده و موضوع در دست پیگیری است و به محض دریافت مجوز و صدور ابلاغ از وزارت کشور و سازمان استخدامی، اقدامات لازم جهت جذب نیرو برای جبران کمبود نیرو انجام خواهد شد.

این مسوول با اشاره به کاهش مزاحمت‌های تلفنی عنوان کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر بحث مزاحمت‌های تلفنی به حداقل ممکن رسیده است، اما موضوع دیگر بحث تماس‌های دریافتی نامرتبط با حوزه کاری ما می‌باشد؛ یعنی بعضا افراد با شماره‌های ۱۲۵، ۱۱۵ یا ۱۱۰ برای موضوعاتی تماس می‌گیرند که هیچ ارتباطی با حیطه کاری آنان ندارد.



۹۰ درصد تماس‌ها با ۱۲۵ درخصوص موضوعات نامرتبط است

وی بیان کرد: روزانه نزدیک به ۷۰۰ نفر با سامانه ۱۲۵ ارتباط برقرار می‌کنند که تقریبا ۹۰ درصد تماس‌ها غیرمرتبط است و موارد مختصری به شکل مزاحمت می‌باشد، چون امروزه تلفن‌ها قابل ردیابی است و همین‌طور سامانه‌ای در قزوین برای اولین بار در کشور رونمایی کردیم که به محض تماس، مکان‌یابی صورت می‌گیرد که در صورت مزاحمت و دروغگویی قابل پیگیری قضایی است.

انجام حدود ۲ هزار عملیات امدادرسانی در سال جاری

موسی‌خانی در ادامه با اشاره به تعداد عملیات امدادرسانی انجام شده در ۶ ماه نخست امسال بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون یک هزار و ۹۸۰ عملیات اجرا شده که این آمار در مجموع سال گذشته ۳ هزار و ۷۰۰ مورد بوده است.

وی افزود: از این تعداد عملیات در ۶ ماهه امسال، ۱۱۴ مورد در خصوص حریق در واحد‌های مسکونی، ۵۶ مورد آتش‌سوزی در وسائط نقلیه، ۴۳ مورد تصادفات خودرویی، ۲۴۱ مورد محبوس شدن افراد و ۲۳۱ مورد حوادث مرتبط با آسانسور بوده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح کرد: تعداد آمار افراد نجات یافته در ۶ ماهه ابتدای امسال در بحث حریق و حوادث ۵۹۰ نفر بوده است همچنین متاسفانه یک مورد فوتی در حادثه آتش‌سوزی و ۲۳ مورد فوتی در سایر حوادثی از قبیل تصادفات، غرق شدگی‌ها و افتادن در چاه رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین آمار مربوط به عملیات‌های انجام شده به ترتیب مناطق در منطقه یک شهرداری، منطقه دو، منطقه سه، مناطق خارج از حوزه استحفاظی و منطقه چهار بوده است؛ ضمن اینکه بیشترین آمار عملیات‌ها و حوادث بین ساعت ۱۲ تا یک ظهر و ساعت ۶ تا ۷ بعدازظهر گزارش شده است.

کاهش میانگین زمان رسیدن به محل حریق و حادثه

موسی‌خانی اعلام کرد: میانگین زمان رسیدن به محل حریق و حادثه در سال گذشته به چهار دقیقه و ۳۴ ثانیه رسید که نسبت به سال ماقبل آن ۱۶ ثانیه کاهش داشته است.

وی در ادامه گفت: علت عمده حوادث آتش‌سوزی در واحد‌های مسکونی شهر قزوین بیشتر منشا برقی شامل سیم کشی نادرست، استفاده همزمان از چند وسیله برقی پرمصرف از یک پریز، عبور سیم‌کشی از زیر فرش یا مبلمان و علت دیگر بحث نشت و آتش‌سوزی ناشی از گاز و بی‌احتیاطی و بازی‌های کودکانه می‌باشد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین بیان کرد: طی دو سال گذشته ۲ ایستگاه آتش‌نشانی بزرگ در نواحی منفصل و کم‌برخوردار در شهرک دانش و اندیشه به بهره‌برداری رسید.

وی در پایان گفت: برای اینکه کمتر شاهد وقوع حوادث در سطح شهر قزوین باشیم باید مردم در کنار مسئولان همراهی و کمک کنند.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار