سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تعریف چندین پروژه پیشران برای توسعه گردشگری استان در حوزه های مختلف خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۷۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ 23 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا وحید امیری، با اشاره به اقدامات در دستور کار برای ایجاد تحرک در حوزه گردشگری کرمانشاه، اظهارکرد: طی چندسال گذشته شیوع بیماری کرونا صنعت گردشگری را در کشورمان و به تبع در کرمانشاه با چالش ها و رکود مواجه کرد که خوشبختانه با فروکش کردن این بیماری و انجام برخی اقدامات، مردم دوباره به سفر و بازدید از جاذبه های گردشگری روی آورده اند. 

سرپرست معاونت گردشگری استان اضافه کرد: هرچند در یکسال اخیر وضعیت گردشگری استان روبه بهبود گذاشته، اما باتوجه به ظرفیت های بالایی که در حوزه های مختلف گردشگری مانند تاریخی، طبیعی، اکوتوریسم، سلامت و ... داریم، باید حجم قابل توجهی ورود مسافر و گردشگر را به استان داشته باشیم. 

وی یکی از چالش های پیش روی توسعه گردشگری در استان را کمبود اعتبارات حوزه تبلیغات عنوان کرد و گفت: کل اعتباراتی که برای حوزه تبلیغات به گردشگری استان اختصاص داده می شود، آنقدر محدود و ناچیز است که به اندازه حضور کامل و در شان استان در یک نمایشگاه معتبر گردشگری هم نیست. 

امیری اضافه کرد: از آنجایی که اعتبارات بخش دولتی محدود است و نمی توانیم اعتبارات بالایی را برای تبلیغات حوزه گردشگری استان جذب کنیم، لذا باید به سمت استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برویم که در این زمینه اقداماتی را به ویژه در حوزه تولید محتوای مناسب برای حوزه گردشگری استان در دستور کار قرار داده ایم. 

سرپرست معاونت گردشگری استان استفاده از ظرفیت فضای مجازی و برگزاری رویدادها، جشنواره های محلی و ملی و... را بهترین فرصت برای معرفی جاذبه های گردشگری استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته در رویکرد معرفی استان بیشتر روی چاپ بروشور و کتاب و توزیع آن بین گردشگران در ایام پیک سفر تمرکز بوده، درحالی که در شرایط امروزی این نوع از تبلیغات دیگر به تنهایی برآورد کننده نیازهای حوزه گردشگری نیست.

وی تاکید کرد: به دنبال معرفی استان از طریق صفحات پرمخاطب شبکه های اجتماعی و نیز برگزاری جشن ها و رویدادهای مختلف هستیم و در این رابطه رایزنی هایی را هم با فعالین این دو بخش داشته ایم. 

امیری افزود: در این راستا یکی از رویدادهای گردشگری مهمی که در هفته سوم مهر ماه در پیش داریم، برگزاری جشنواره ملی خوراک در کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک است که مقرر شده با همکاری شهرداری آن را برگزار کنیم. 

وی اضافه کرد: از طرفی باتوجه به اینکه استان کرمانشاه سه شهر و یک روستای ملی صنایع دستی دارد، تلاش داریم تا از این ظرفیت هم برای جذب گردشگر در استان استفاده کنیم و با شهرهای خلاق صنایع دستی ایران هم به صورت مشترک برنامه هایی را داشته باشیم. 

سرپرست معاونت گردشگری استان در نظر گرفتن تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای ورود گردشگران به استان و در مرحله بعد اعطای تسهیلات به گردشگران داخل استان را از دیگر برنامه های پیش روی استان عنوان کرد و گفت: در این رابطه همکاری هایی را با دفاتر گردشگری، اماکن اقامتی و بانک قرض الحسنه مهر ایران با حمایت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آغاز کرده ایم و در کنار آن ظرفیت های تورگردانان و اقامتگاه های بوم گردی را به کار می گیریم. 

 وی با بیان اینکه ارتباط با دفاتر گردشگری عراق هم برای جذب گردشگران بویژه در حوزه توریسم سلامت از این کشور در حال اجراست، عنوان کرد: در استان های همجوار کرمانشاه در کشور عراق دفاتر متعدد گردشگری فعال و مشتاق به همکاری وجود دارد که بنا داریم با برگزاری فم تورهای متعدد کرمانشاه را به آنها معرفی کنیم. 

امیری به برنامه ریزی برای توسعه توریسم سلامت در استان هم اشاره کرد و گفت: هرچند در حال حاضر تعداد زیادی از بیماران عراقی برای مداوا به کشورمان سفر می کنند، اما کرمانشاه برای بسیاری از آنها تنها یک گذرگاه محسوب می شود و برای درمان به سایر استان های می روند.

وی افزود: متاسفانه در خلأ نبود شرایط سفر هوایی به استان به واسطه وضعیت کنونی فرودگاه کرمانشاه، گاها این گردشگران سلامت حتی از وسائل حمل و نقل مربوط به کرمانشاه  هم برای تردد به استانهای مقصد خود استفاده نمی کنند، به گونه ای که وسیله حمل و نقل استان های مذکور در مرز خسروی مستقر می شوند تا  آنها را جابجا کنند و این به آن معناست که عملا کرمانشاه هیچ بهره ای از زنجیره پردرآمد گردشگری سلامت نمی برد که این رویه باید اصلاح شود. 

سرپرست معاونت گردشگری کرمانشاه اظهار کرد: به این منظور تشکیل دبیرخانه گردشگری سلامت با محوریت اداره کل میراث فرهنگی در کنار سایر دستگاه‌های عضو در این دبیرخانه از جمله دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، استانداری و ... ، راه اندازی انجمن دفاتر گردشگری سلامت و  برپایی نشست های تخصصی گردشگری سلامت و بویژه راه اندازی میز تخصصی سلامت دنبال می شود.

امیری در ادامه این گفت و گو بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی برای فعالین حوزه گردشگری استان هم تاکید کرد و افزود: متاسفانه در بخش آموزش هم دچار کاستی هایی هستیم که با برگزاری فم تورهای مختلف و نیز دوره های آموزشی از طریق موسسات آموزشی گردشگری استان درصدد مرتفع نمودن آنها هستیم.

وی در ادامه از برنامه ریزی برای فعال شدن محورهای گردشگری درون شهری کرمانشاه با رویکرد معرفی قابلیت های بی بدیل بافت تاریخی استان با محوریت آثار و بناهای داخلی درون بافت هم خبر داد و گفت: کرمانشاه یک بافت تاریخی دارد که بازسازی و احیاء آن فرصت بسیار خوبی برای ایجاد محورهای گردشگری داخل شهری خواهد بود. در این خصوص نیز اقداماتی با همکاری شهرداری بویژه در بخش گذرهای قدیمی و منطقه فیض آباد در دست اقدام است که بزودی نتایج اجرایی آن اطلاع رسانی خواهد شد.

سرپرست معاونت گردشگری استان در ادامه از تدوین برنامه پیشران برای حوزه گردشگری استان خبرداد و اعلام کرد: کرمانشاه ظرفیت های مغفول مانده زیادی در حوزه گردشگری دارد که در تلاشیم از این ظرفیت ها برای رشد و توسعه گردشگری استان استفاده کنیم. 

وی در پایان گفت: برنامه های متعدد و متنوعی در طول سال جاری تا نوروز ۱۴۰۳ بویژه در مهرماه و هفته گردشگری - پنجم تا یازدهم مهر- از جمله نمایشگاه شهر خوراک، سیب سر تخت، انار و ... پیش بینی شده که از همه مردم استان جهت حضور در این برنامه ها دعوت می کنیم. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار