مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر 170 میلیارد ریال در مناطق مختلف استان آغاز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶ 28 August 2023

به‌گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری و به نقل از خبرگزاری فارس، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری علیرضا جیلان گفت: مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی، استانی و مصوب سفر رییس‌جمهور در مناطق مختلف استان آغاز شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد بیش از یک‌هزار درصدی اعتبارات مرمت حفاظتی بنا‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته، افزود: برای افزایش اعتبارات این حوزه کمک‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأثیرگذار بوده است.

وی به تهیه و تصویب طرح‌ها و گزارشات تفصیلی مرتبط با مرمت حفاظتی بنا‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری در شورای فنی استان اشاره و اضافه کرد: این طرح‌ها پس از تصویب در شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای اداره‌کل حفظ و احیای بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.

جیلان بیان کرد: طرح حفاظت اضطراری پل تاریخی زمانخان سامان از سوی متخصصان، استادان و صاحب‌نظران حوزه مرمت بنا‌های تاریخی نیز تهیه شده که به تأیید اداره‌کل حفظ و احیا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رسیده است و در حال انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح برای اجرای آن هستیم.

وی اظهار داشت: همچنین شرح خدمات مطالعات آسیب‌شناسی و مرمت پل تاریخی زمانخان سامان با هماهنگی اداره‌کل حفظ و احیا تهیه شده است و در حال انتخاب مشاور ذی‌صلاح هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: بازدید میدانی از سوی گروه متخصصان مهندسان مشاور برای بیشتر بنا‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری انجام و براساس اولویت‌های اضطراری و اعتبارات تخصیص داده شده طرح و گزارش‌های تفصیلی مرمت و حفاظت برخی از بنا‌ها شامل قلعه فرادنبه، قلعه فرخ‌شهر، باروی چالشتر، تعدادی مساجد ثبتی و حمام‌ها، بافت روستای بدون کوچه یاسه‌چای، روستای پلکانی سرآقاسید و تعدادی دیگر از بنا‌های تاریخی دیگر استان تهیه شده است.

وی ادامه داد: نتیجه این بازدید به تصویب شورای فنی چهارمحال و بختیاری با عضویت تعدادی از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه مرمت بنا‌های تاریخی و فرهنگی رسیده و در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

جیلان افزود: در سال‌های گذشته به‌علت کمبود اعتبار مرمت حفاظتی برای بیشتر بنا‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری انجام نشده بود و فقط مرمت جزیی برخی از بنا‌ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: مرمت حفاظتی این ۳۷ بنای تاریخی چهارمحال و بختیاری در این مرحله تا ابتدای پاییز سال‌جاری انجام می‌شود و ردیف اعتباری برخی از این بنا‌های تاریخی ادامه‌دار و از بودجه سال ۱۴۰۲ هم برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار