رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از مرمت اضطراری قلعه تاریخی روستای ده قاضی دامغان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴ 13 August 2023

به گزارش تابناک سمنان، مجتبی اکبرپور، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به‌احتمال ریزش سردر و دالان ورودی قلعه و برای جلوگیری از تخریب بیشتر بنا و استحکام‌بخشی قسمت‌های باقی‌مانده، مرمت حفاظتی قلعه ده قاضی دامغان در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این قلعه دارای چهار برج دیده‌بانی با مصالحی کاملاً خشتی و چینه‌ای است، افزود: عملیات اجرایی با مرمت طاق و تویزه‌های آسیب‌دیده و تخریب‌شده، دوخت و دوز ترک‌ها و استحکام‌بخشی طاق‌ها آغاز شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: اندودبرداری و سبک‌سازی بام دالان ورودی به همراه شیب‌بندی و اجرای کاه‌گل حفاظتی از دیگر عملیات اجرایی در راستای نجات‌بخشی اضطراری و مرمت این قلعه تاریخی خواهد بود.

اکبرپور با اشاره به اینکه برای این مرحله از مرمت این قلعه مبلغ یک میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است، اضافه کرد: با توجه به تعدد آثار تاریخی و امکانات میراث فرهنگی، ورود خیران فرهنگی و مردم یکی از الزامات در ادامه نگهداری و حفظ مواریث فرهنگی است.

روستای ده قاضی در استان سمنان، شهرستان دامغان، بخش امیرآباد و جاده دامغان- جندق واقع شده است.
منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار