رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان گفت: در چندسال اخیر بیشتر تمرکز این پژوهشکده بر سلامت باروری بوده و با تحقیقاتی که انجام می‌دهیم و اطلاع‌رسانی صحیح به جامعه بتوانیم در این زمینه اقدامات موثری انجام دهیم، چراکه حوزه‌های علمی درک متفاوتی با جامعه در زمینه سلامت باروری دارند و رسانه‌ها کمک کنند تا بتوانیم گام‌های موثری برای سلامت آینده ایران برداریم.
کد خبر: ۱۱۱۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷ 06 August 2023

محمدحسین نصراصفهانی ادامه داد: اگر به دلیل زیرساخت‌های اقتصادی و مالی فرزندآوری اتفاق نیفتاد، امروز با روش‌های علمی می‌توانیم تخمک و جنین را فریز کنیم تا شانس باروری حفظ شود، اگرچه هدف ما تشویق به ازدواج و فرزندآوری به صورت طبیعی است و معتقدم جوانان باید بدانند شانس بارداری در هر دوره چقدر است و این واقعیت علمی را در برنامه‌ریزی آینده مدنظر قرار دهند.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایرانیان مقیم سراسر دنیا و همچنین اتباع کشورهای همسایه ایران برای درمان ناباروری به ما مراجعه می‌کنند. در عین حال که بیش از ۳۰۰ هزار جنین فریز شده داریم و و ۲۰۰ تا ۳۰۰ فرد مجرد نیز تخمک فریز کرده‌اند که این میزان روز به روز با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام می‌شود درحال افزایش است.

نصر با بیان اینکه در کل جهان نازایی به دلیل عوامل مختلف از جمله سبک زندگی به وفور دیده می‌شود، تصریح کرد: ناباروری به دلیل یک عامل نیست، بلکه میلیون‌ها عامل دست به دست هم داده و باعث شده شاخص اسپرم از ۶۰ میلیون به ۱۵ میلیون برسد. بر همین اساس همه کشورهای دنیا به دنبال راهکارهایی برای این معضل هستند و ما هم نباید از این مساله غفلت کنیم.

تلاش جهاد دانشگاهی برای جلوگیری از هدررفت ضایعات کشاورزی

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با یادآوری اینکه اولین پهباد را جهاد اصفهان و صنعتی برای اولین بار در کشور ساختند، گفت: طرح‌های زیادی در زمینه دفاع انجام شد و جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان جزو اولین و فعال‌ترین جهادهای کشور در این عرصه بود.

ابوذر پورمدنی با بیان اینکه در بحث امنیت غذایی گروه پژوهشی تحت عنوان فرآوری ضایعات کشاورزی داریم، توضیح داد: بسیاری از سرمایه‌های ما در این حوزه در حال از دست رفتن است. هدف ما این است دورریز ایجاد نشود، اما اگر ایجاد شد نیز بتوانیم آن را فرآوری کنیم.

وی طرح مدیریت مصرف آب، استفاده از هوش مصنوعی برای مصرف آب و فرآوری ضایعات کشاورزی برای بازگشت آب، تصفیه و استفاده از آب‌های خاکستری را از جمله طرح‌های این واحد در حوزه آب برشمرد و افزود: در زمینه ضایعات الکترونیک نیز عمده‌ای که داریم دسترسی سخت به این ضایعات است، اگرچه از لحاظ پژوهشی به نتیجه رسیده‌ایم و دانش آن را داریم، اما مواد اولیه که در اختیار ما نیست تا تبدیل به مواد ارزشمند شود.

حرکت جهاد دانشگاهی از فرهنگ به حوزه پژوهش

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان گفت: جهاددانشگاهی در دهه اول انقلاب اسلامی بیشتر متمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی بود و بعد از آن به سمت فعالیت‌های آموزشی رفت، در ادامه نیز تمرکز این نهاد به حوزه پژوهش تغییر کرد.

مهدی ژیانپور با یادآوری اینکه بعد از یک دوره مقدماتی که جهاددانشگاهی واحد اصفهان مشغول تدقیق زمینه‌های فعالیت بود به مرور بر حوزه شهر متمرکز شد، توضیح داد: هیچوقت به طور رسمی به حوزه شهر در کشور توجه نشده، درحالی که ما این حوزه را به عنوان یک حوزه میان رشته‌ای تعریف و با رویکرد پایداری بر آن تمرکز کردیم.

وی با بیان اینکه هدف جهاددانشگاهی تکمیل تحصیلات و اتصال افراد به دنیای واقعی کار است، توضیح داد: برخی افراد را در بستر حرفه‌ای وارد کار می‌کنیم تا کنار ما کار کنند. این درحالی است که نقطه تاثیر در ارتباط ما با کارفرما است، چون بسیاری از پروژه‌ها ممکن است ظرف ۶ ماه پایان یابد، ولی بیشتر به تحقق آن توسط کارفرما فکر می‌کنیم و خودمان فراتر از شرح خدمات وارد تعامل با بهره‌بردار می‌شویم تا قانع شود این نتایج می‌تواند کمک کند.

وی همچنین در مورد نحوه تعامل با دانشجویان، تصریح کرد: پروژه شهر دانشجو که توسط سازمان دانشجویان ما دنبال می‌شود دقیقا همین هدف را دنبال می‌کند تا در حوزه‌هایی که تمرکز و تخصص وجود دارد و از طرف دیگر محیط واقعی برای اشتغال فراهم است، زمینه ورود دانشجویان را فراهم کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار