آیت‌الله علم‌الهدی:
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: نمی‌شود بگوییم ما باید فقط برویم برای افراد حرف بزنیم، کار فرهنگی کنیم و دلیل بیاوریم تا جذب کنیم زیرا هر فرهنگ‌سازی نیازمند پدافند فرهنگی است. یعنی همآن‌که به‌موازات کار آموزشگاه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های فرهنگی در مسیر فرهنگ‌سازی، پدافند فرهنگی هم در کار باشد.
کد خبر: ۱۱۱۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳ 04 August 2023

به گزارش تابناک رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت همراه شدن شعور حسینی با شور حسینی اظهار کرد: در سایه عنایت پروردگار، خوشبختانه شما امت مسلمان در عزاداری‌های دهه اول محرم با قدرت به میدان آمدید و حتی باشکوه‌تر از سال‌های گذشته، پرچم عزای اباعبدالله(ع) را به اهتزاز درآوردید.

ایشان افزود: اگرچه این عزاداری‌ها در اوج صلابت و اقتدار برگزار شد اما مسئله مهم برای ما، آمیزش شور با شعور حسینی است که البته نه‌فقط در مراسمات بلکه در همه شئون زندگی ما باید باهم همراه شوند. اینجاست که می‌توان انقلاب مقدس اسلامی را نشانه بارز آمیزش شور حسینی با شعور حسینی دانست؛ جایی که شهدای قیام 15 خرداد به‌عنوان نخستین دسته عظیم شهدای انقلاب، در مقام عزاداران پرشور حسینی خود را فدای اقامه دین خدا کردند و کار را به جایی رساندند که این انقلاب همچون امروز در جهان رو به تصاعد باشد تا آن‌که هرچه سریع‌تر، روز ظهور صاحب اصلی این نهضت یعنی حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) فرا برسد.
سازش‌ناپذیری، پیام مهم اسرای کربلا
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به روایتی از ماجرای کاروان اسرای کربلا در سفر به شام خاطرنشان کرد: وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) در قیام خود تابلویی برای همه اقشار نصب کرد که تا پایان تاریخ برای هرکدام از فجایع و بحران‌هایی که در عرصه زندگانی امت پیش بیاید، شور و شعوری به‌صورت هم‌زمان وجود داشته باشد. از همه این‌ها شفاف‌تر هم تابلوی اسارت اهل‌بیت پیامبر(ص) بود که در جریان آن، پیام روشن «با هیچ جریانی سازش نکردن» به منصه ظهور رسید؛ آن هم توسط یک دختر سه‌ساله، یک خانم باردار و بانوان آزاده‌ای که جریان‎ساز تاریخ شدند.
ایشان ادامه داد: زمانی که کاروان اسرا به شام رسید و در کاخ یزید حاضر شد، در روایت آمده که خلیفه اموی یکی از فرماندهان لشکر را دید درحالی که رنگ به رخسار نداشت. از او درباره علت رفتارش پرسید که این فرمانده لشکر عمر سعد پاسخ داد «در طول جریان سفر، پسر سعد به ما دستور داد که بدترین جنایت‌ها را در حق اهل‌بیت حسین‌ابن‌علی(ع) انجام دهیم تا سه هدف او محقق شود؛ اول اینکه عظمت پیامبر(ص) را در چشم‌ها تنزل دهیم تا مردم، وجود اقدس نبی مکرم اسلام(ص) را بالاتر از همه اشخاص نبینند. هدف دوم هم آن بود که در سایه این هجمه‌ها و آوار مصائب، اسرا هویت و تبار خود را فراموش کنند تا فکر انتقام برای همیشه از سر آن‌ها بیفت. هدف سوم نیز عبرت‌آموزی به سایرین بود تا دیگر کسی حتی فکر قیام علیه بنی‌امیه را هم در سر نپروراند.
امام جمعه مشهد افزود: در روایت آمده این فرمانده لشکر به خلیفه جائر اموی گفت که به فرمان عمرسعد، حتی از آب و غذادادن به اسرا امتناع داشتند تا مرز اینکه آن‌ها به التماس بیفتند اما با این حال، کاروان اهل‌بیت اباعبدالله(ع) حسرت حتی یک التماس را بر دلشان گذاشت؛ حتی درحالی که بنا به تعبیر زیارت ناحیه مقدسه «وصُفِّدوا فِي الحَديدِ فَوقَ أقتابِ المَطِيّاتِ تَلفَحُ وُجوهَهُم حَرُّ الهاجِراتِ» یعنی آن‌ها را با آهن‌پاره بستند و بر مرکب‌های بدون جهاز سوار کردند درحالی که باد، صورت‌هایشان را می‌سوزاند.
ایشان ابراز کرد: این پیام مقاومت کاروان اسرای کربلا بود؛ آن هم نه زینب کبری(ص)، وجود اقدس علی ابن الحسین(ع) یا شخصیت‌های سرشناس کاروان بلکه پیام یک دختربچه سه‌ساله که پرچم‌دار ایستادگی در راه دفاع از دین خدا شد تا این‌طور نباشد که امروز دولت‌های اروپایی، قرآن کریم را به آتش بکشند و ما ملت مسلمان بنشینیم و نظاره کنیم. آیا ما ملت حسینی هستیم اگر ببینیم این جسارت‌ها به ساحت دین خدا صورت می‌گیرد و ما هیچ کاری نمی‌کنیم؟
فرهنگ‌سازی هم‌زمان با پدافند فرهنگی
آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: عزیزان من، ما منکر این نیستیم که حجاب یک جریان فرهنگی است و باید در این مسئله، درک، علم و آگاهی ایجاد شود اما در هر فرهنگ‌سازی همچنین به یک پدافند فرهنگی نیاز داریم تا این فرهنگ‌سازی به هدف خود دست پیدا کند.

در این شرایط است که اگر دخترخانمی ناهنجاری کند و دستور صریح قرآن کریم و دین خدا را نادیده بگیرد یا جریانی‌هایی سدشکنی کنند، حرمت زن را زیر پا بگذارند و در بلاد اسلامی در برابر چشم خانواده‌های عزیز ازدست‌داده در راه اسلام، کشف حجاب را صورت بدهند، این نمی‌شود.
ایشان تأکید کرد: شور حسینی شعور می‌خواهد. اگر شور حسینی داشتیم اما این با شعور همراه نشد، این اشک بر مصائب حسین‌ابن‌علی(ع) چه فایده دارد؛ آن هم زمانی که قبل از من و شما، این عمر سعد ملعون بود که بر حسین‌ابن‌علی(ع) گریه کرد و در برابر خطاب زینب کبری(س) که به او گفت «أَيُقتَلُ أبوعبدالله وَ أنتَ تَنظُرُ إِليه» یعنی آیا اباعبدالله(ع) را می‌کشتند و تو به نظاره نشسته‌ای؟
بی‌حجابی، ناهنجاری و صف‌شکنی است
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حجاب یک موضوع فرهنگی است، بر ضرورت وجود یک پدافند فرهنگی مؤثر تأکید کرد و گفت: نمی‌شود بگوییم ما باید فقط برویم برای افراد حرف بزنیم، کار فرهنگی کنیم و دلیل بیاوریم تا جذب کنیم زیرا هر فرهنگ‌سازی نیازمند پدافند فرهنگی است. اینکه ما از تابلوهای کربلا رنگ به خود نگیریم و در برابر جنگی که با ارزش‌های ما در جریان است، فقط تماشاچی باشیم. مقابله با بی‌حجابی، مقابله با ناهنجاری و صف‌شکنی است. نباید در برابر این جریان ساکت نشست درحالی که ادعای عاشورایی بودن و حسینی بودن داریم.
ایشان گفت: در هر عرصه از این انقلاب که مردم به میدان آمدند، کار درست شد. در جریان حجاب هم وضع به همین ترتیب است و مقابله با این حرمت‌شکنان، باید خواسته مردم باشد. این همان پدافند فرهنگی است که به‌موازات کار آموزشگاه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های فرهنگی در مسیر فرهنگ‌سازی باید جریان داشته باشد تا همراه با این پدافند مؤثر، تبلیغ و فرهنگ‌سازی مؤثری هم صورت بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار