مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پنج مرکز کاهش آسیب اعتیاد زیر پوشش این دانشگاه در استان فعال است که انواع خدمات حمایتی، آموزشی و مشاوره در آنها ارائه می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱ 04 July 2023

منصور شیری افزود: این مراکز با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد در فولادشهر، شاهین شهر و محله‌های ملک شهر، قائمیه و هفتون اصفهان زیر نظر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: در این مراکز خدماتی به مصرف کنندگان انواع مواد مخدر ارائه می‌شود تا از آسیب رساندن آنها به خود و دیگران جلوگیری شود.

وی برخی از این خدمات را شامل آموزش و مشاوره اعلام و اضافه کرد: در بین معتادان تزریقی و پُرخطر احتمال انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت بدلیل استفاده از سُرنگ مشترک وجود دارد به همین دلیل در این مراکز سرنگ، وسائل حفاظتی و همچنین متادون توزیع می شود.

شیری با تاکید بر لزوم افزایش تعداد مراکز کاهش آسیب در استان گفت: با اقدامات انجام شده در این مراکز، میزان ابتلا به ایدز در بین معتادان تزریقی اصفهان نسبت به سایر استان‌ها، کمتر است.

این کارشناس همچنین با تاکید بر اینکه برای ترک اعتیاد فقط سَم‌زُدایی کافی نیست، اظهار داشت: اگر فرد معتادی برای ترک اعتیاد اقدام می‌کند باید در کنار سم‌زُدایی و ترک فیزیکی، مشاوره‌های لازم را نیز از سوی روانشناس یا روانپزشک دریافت کند در غیر این صورت احتمال بازگشت مجدد او به سمت اعتیاد وجود دارد.

وی اضافه کرد: برای ترک اعتیاد باید درمان معتاد بطورکامل انجام شود یعنی علاوه بر سم‌زُدایی و مصرف نکردن مواد مخدر، مشاوره‌های خوبی هم در باره مسائل رفتاری و روانی صورت گیرد.

شیری با بیان اینکه تعداد افرادی که پس از ترک اعتیاد مجددا به سمت مصرف مواد مخدر بازمی‌گردند، کم نیست، تصریح کرد: لازم است در این زمینه اطلاع رسانی و آگاهی‌سازی کافی صورت گیرد تا برای افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند روند درمان بطور کامل در ۲ بخش فیزیکی و رفتاری دنبال شود.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: لازم است اعتیاد نوعی بیماری در نظر گرفته شود تا افراد معتاد که مانند سایر بیماران نیاز به مراقبت دارند، از این معضل، رهایی پیدا کنند.

وی با تاکید بر لزوم انگ‌زُدایی از بیماری اعتیاد در سطح جامعه، افزود: شرایط و موقعیت های گوناگونی در معتاد شدن افراد دخالت دارد که با اصلاح شدن آنها می توان به کاهش گرایش به اعتیاد امیدوار بود.

شیری، عوامل اصلی اعتیاد را "بیولوژیکی و ژنتیکی" مربوط به جسم، "محیطی" مانند اجتماع و خانواده و "روانشناختی" مانند اختلالات روانی افسردگی و اضطراب دانست و گفت: در گروه روانشناختی هفت عامل می‌تواند افراد را به سمت اعتیاد سوق دهد.

وی این عوامل را تجربه داشتن از آسیب‌های روانی عمیق بویژه در دوران کودکی، حس کنجکاوی شدید، افسردگی، اضطراب شدید، شکست شغلی یا عشقی، توجه طلبی، ناتوانی در کنترل هیجان‌ها بویژه در موقعیت های حاد و بحرانی دانست و خاطرنشان کرد: اختلال شخصیتی نیز در معتاد شدن افراد تاثیر زیادی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار