مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آلودگی پلاستیکی یکی از مشکلات اصلی و بنیادی محیط زیست در دنیای امروز به شمار می‌آید بنابراین تدوین قوانین بازدارنده در کشور برای مقابله با بحران ترویج مصرف پلاستیک ضروری است.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳ 13 June 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،یوسف یوسفی در همایش مدیریت پسماند افزود: حمایت از تولید پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر، در نظر گرفتن مشوقهایی برای صنایع  برای استفاده نکردن از مواد پلاستیکی و اراده مردم برای بهره‌مندی از کیسه‌های پارچه‌ای ازجمله اقداماتی است که می‌توانیم برای کاهش مصرف پلاستیک انجام داد.
وی یادآورشد: پنجم ماه ژوئن هرسال، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست  و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست  و گونه‌های زیستی‌جانوری، به‌عنوان روز محیط زیست انتخاب شده‌است و  تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۵۱ سال پیش بر می‌گردد.
وی بیان داشت:  هر ساله یکی از مسائلی که محیط زیست را تهدید می‌کند، توسط سازمان ملل، تحت عنوان موضوعی خاص برای حفظ محیط زیست برای مردم و سازمان‌ها پررنگ‌تر و مورد توجه جدی قرار می‌گیرد که شعار و موضوع روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۳ "راه حل‌ها برای آلودگی پلاستیک" انتخاب شده است و براین اساس، هفته محیط‌زیست در سال جاری با پیام محوری " نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی" در سراسر کشور برگزار شده است .
یوسفی به راه‌اندازی پویش تولید خشکاله از پسماند توسط سازمان مردم نهاد حافظان طبیعت ساوه و زرندیه اشاره کرد و گفت : روزانه مقادیر قابل‌توجهی پسماند تر ازجمله پوست میوه، ضایعات تره‌بار و... دور ریخته میشود  که شیرابه‌ آنها برای محیط زیست مضراست  که  همین پسماندها چنانچه فرآوری ومدیرت صحیح شود و تبدیل به خشکاله شوند، ناجی محیط‌زیست می‌شوند وبرای خوراک دام میتوان از آن استفاده کردکه این موضوع میتواند صرفه‌جویی ارزی برای کشور را هم به همراه داشته باشد.
مهدی خادم ثامنی مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست هم گفت : عزم جهانی برای حفاظت از محیط زیست با تشکیل نخستین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد درباره انسان و محیط زیست که به کنوانسیون استکهلم معروف است، در سال ۱۹۷۲ در سوئد شکل گرفت و سازمان ملل به منظور هدفمند کردن ملت ها در راستای حفظ محیط زیست پنجم ماه ژوئن را به عنوان روز جهانی محیط زیست انتخاب کرد
وی افزود : برای تحقق اصل پنجاهم (۵۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و‌به منظورحفظ محیط زیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آنها، قانون مدیریت پسماند در سال ۸۳ تصویب شدکه شامل ۲۳ ماده می باشد .
ثامنی با بیان اینکه امروزه یکی از مهم‌ترین مسایل و مشکلات محیط‌زیستی در کشور مساله معضلات ناشی از مدیریت انواع پسماندها است، گفت: پسماندها اگر به‌درستی مدیریت نشوند، تهدیدهایی را برای منابع زیستی، منابع خاک، آب و هوا ایجاد می‌کنند و حیات سایر زیستمندان را نیز به مخاطره بیاندازند.
وی ضمن تشریح آماری از وضعیت تولید پسماند در کشور گفت :  به ‌طور متوسط سالانه ۲۱ میلیون تُن پسماند عادی که شامل پسماندهای خانگی و شهری هستند، ۳۲ میلیون تُن پسماند صنعتی، حدود ۱۷۰ میلیون تُن پسماند کشاورزی، نزدیک به ۸ میلیون تُن پسماند ویژه و در نهایت حدود ۱۷۵ هزار تُن پسماند پزشکی و مراکز درمانی وابسته در کشور پسماند تولید می‌شود.
مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست در پایان خطر نشان کرد:  سیاستگذاری، تهیه و تدوین برنامه های جامع و راهبردی مدیریت زیست محیطی انواع پسماندها، پیگیری و نظارت بر نحوه عملکرد وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط در زمینه مدیریت پسماندها، تدوین قوانین، مقررات، ضوابط، دستورالعمل ها و استانداردهای مربوط به مدیریت پسماندها ،تهیه و تکمیل بانک اطلاعات جامع پسماندها و .... از جمله اقداماتی است که سازمان حفظت محیط زیست در راستای مدیریت پسماند در کشور انجام داده است. 
گفتنی است در پایان این همایش ۵ خانه محیط زیست در مجموعه شرکت فلوت کاوه  بصورت آنلاین افتتاح شد و  از بیش از ۱۰۰ تن از فعالان محیط زیست ساوه و زرندیه با حضور مسئولین استانی و شهرستانی با اهدا لوح قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار