مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: تعداد افراد در فهرست نیازمند پیوند عضو روز به روز در حال تغییر بوده و هم اکنون حدود ۵۰۰ نفر در فهرست انتظار برای پیوند عضو قرار دارند که عمده آن‌ها شامل کلیه و سپس کبد و قلب است.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸ 22 May 2023

مریم خلیفه‌سلطانی با بیان اینکه آمار رضایت به اهدای عضو در افراد مرگ مغزی در استان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است، افزود: سال گذشته از ۳۰ مورد مرگ مغزی در استان پس از اخذ رضایت از خانواده‌ها، ۷۲ عضو برداشت شد که برخی از اعضای اهدایی آن‌ها در خارج از استان شامل (تهران و شیراز) به بیماران پیوند زده شد.
وی ادامه داد:تاکنون حدود ۲۲ هزار کارت رضایت اهدای عضو توسط واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) در اصفهان صادر شده و تعداد بسیار بیشتری از این رقم نیز توسط انجمن اهدای عضو ایرانیان به‌صورت اینترنتی در اختیار مردم استان قرار گرفته است.
مریم خلیفه‌سلطانی با اشاره به اینکه در ۲ ماه نخست امسال ۱۱ مورد اهدای اعضا از افراد مرگ مغزی در استان اصفهان گزارش شده است، افزود: متاسفانه با وجود آنکه تعداد افراد مرگ مغزی در این مدت بیشتر از ۱۱ مورد بوده، به‌دلیل عدم رضایت خانواده‌ها نتوانستیم اهدای عضو بیشتری به افراد نیازمند انجام دهیم و باید فرهنگ این امر خداپسندانه در جامعه بالا رود.
وی گفت: اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کلیه‌هاست و علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.
حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار بیمار در کشور در فهرست پیوند اعضا قرار دارند و بطور متوسط روزانه هفت تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو فوت جان خود را از دست می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار