معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کاشان به لحاظ قدمت تاریخی و سابقه فعالیت صنعتی، منطقه ای شناخته شده است و باید به قطب اقتصادی در مرکز کشور تبدیل شود.
کد خبر: ۱۱۰۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱ 04 May 2023

علی حسین رعیتی فرد در جلسه تاسیس مدیریت کار و خدمات اجتماعی منطقه ویژه اقتصادی کاشان افزود:با ظرفیت هایی که شهرستان کاشان دارد، این منطقه ظرفیت تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی در مرکز کشور را دارد و باید سرمایه گذاران به این منطقه دعوت شوند و محصول تولیدی این منطقه باید به کشور و حتی کشورهای منطقه صادر شود.

وی اظهار کرد: به دنبال تسهیل فضای کار و تولید در مناطق ویژه اقتصادی هستیم،مقررات اشتغال در مناطق آزاد و ویژه، مستثنی از مقررات قانون کار است و بسیاری از قوانین در مناطق ویژه تسهیل شده تا زمینه لازم برای سرمایه گذاری آسان فراهم شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در ماده ۵۱ مقررات اشتغال در مناطق ویژه آمده، هر اقدامی که در مناطق ویژه انجام شود باید در چارچوب مقاوله نامه ها و تصویب نامه های سازمان جهانی کار باشد و حقوق کارگر و کارفرما در آن پیش بینی شده باشد.

رعیتی فرد گفت: در سال های گذشته باتوجه به مشکلاتی که کارگران در مناطق آزاد با آن مواجه بودند، رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری صادر شد که طبق آن هرجا مقررات در مناطق ویژه مسکوت باشد باید از مقررات سرزمینی تبعیت شود.

وی افزود: دغدغه ما در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی این است که تلاش کنیم در حوزه کار و کارگر هم مشکل جامعه کارگری رفع شود و هم کارفرما بتواند با آرامش خاطر به تولید بپردازد.

وی اظهار کرد: مشکل بسیاری از شهرک های صنعتی کمبود کارگر ماهر است،حدود ۶ میلیون نفر اتباع در کشور هستند که ظرفیت های کار را اشغال کرده و ساماندهی نشده اند ،طبق فصل پنجم قانون کار، افرادی که روادید داشته باشند امکان دریافت پروانه کار را دارند اما در حال حاضر بسیاری از اتباع که فرصت های شغلی را اشغال کرده اند،روادید لازم را ندارند و دستگاه ها هم نمی توانند از خدمت آنها به نحو مطلوب استفاده کنند.

فرماندار ویژه کاشان هم در این جلسه گفت: شهرستان کاشان ۴۵۰ هزار هکتار وسعت و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و یکی از شهرستان های ویژه کشور است،این منطقه در حوزه تولید مستعد بوده و دارای ۱۲ ناحیه صنعتی است.

محمدشریف زارعی افزود:وجود ۲ هزار واحد صنعتی و ۲ شهرک صنعتی امیرکبیر با ۹۰۰ هکتار و ۱۳۰۰ هکتار وسعت، بخشی از ظرفیت های اقتصادی این منطقه است، منطقه ویژه اقتصادی هم از دیگر ظرفیت های مهم اقتصادی کاشان است.

وی اضافه کرد: ۷۵ درصد مردم کاشان زیر پوشش بیمه خدمات اجتماعی هستند و از دیرباز در این منطقه در حوزه تولید و صنعت تلاش و کوشش می شده و شهری کارگری است.

فرماندار ویژه کاشان بیان کرد: در سال ۱۳۱۱ نخستین کارخانه ریسندگی و بافندگی ایران در این منطقه ایجاد شد و در بخش ریسندگی و بافندگی کاشان قطب فرش ماشینی و دستباف است و ۳۰۰ محصول دیگر به غیر از فرش داریم که به ۸۰ کشور جهان صادر می شود.

وی گفت: امروز مشکلی در بخش کارگری و اشتغال در کاشان نداریم و از ظرفیت اتباع در بعضی از حرفه هایی که مجاز باشد استفاده می شود.

زارعی افزود: در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکل بیکاری مواجه هستیم و در این دوره تلاش ما بر این است که صنایعی در کاشان مستقر شوند که بتوانند از نیروی کار تحصیلکرده در همین منطقه استفاده کند.

وی اظهار کرد: پیشنهاد ما برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی این است که با توجه به جغرافیایی کاشان که کریدور شمال به جنوب است، بتوانیم از ارزش افزوده صنایع استفاده کنیم و نرخ بیکاری در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی هم رفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار