مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی از مشاهده چهار قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات شهرستان خواف خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹ 02 May 2023

به گزارش تابناک رضوی، مهدی الله پور در این خصوص گفت: همیاران حفاظت محیط زیست شهرستان خواف که در ارتفاعات این شهرستان مشغول کوهنوردی بودند، موفق به مشاهده چهار قلاده پلنگ‌ایرانی (یک قلاده پلنگ بالغ و سه توله) و تصویربرداری از آن‌ها در ارتفاعات خواف شدند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: برابر برآورد کارشناسی حاصل از آخرین سرشماری انجام شده در مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده این شهرستان، جمعیتی بالغ بر هزار علفخوار وحشی از گونه هایی همچون کل و بز وحشی، آهو و قوچ و میش وحشی که عمده تغذیه پلنگ‌ها را شامل می‌شوند زیست می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مشاهده گربه سانانی چون پلنگ ایرانی که به عنوان 'گونه پرچم' و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می‌شوند را بیانگر مطلوبیت کیفیت و کمیت در زیستگاه آن‌ها و گویای وضعیت دیگر گونه‌های جانوری و وجود آرامش در منطقه دانست و گفت: در هفته اخیر توسط محیط‌بانان شهرستان، یک چشمه در همان منطقه احیاء، و یک آبشخور جدید ساخته شد و بهسازی یک آب انبار برای تامین آب حیات‌وحش زیستگاه انجام شد و همچنین گزارشاتی مبنی بر دوقلوزایی علفخواران وحشی در این زیستگاه دریافت شده است.

این مقام مسئول گفت: در سال‌جاری با تفاهم‌نامه منعقد شده بین صندوق ملی محیط‌زیست و صندوق خسارت کشاورزی هرگونه خسارت احتمالی پلنگ به خسارت دیدگان از جمله دام قابل جبران خواهد بود.

لازم به ذکر است گزارش مشاهده و ثبت پلنگ در این شهرستان سابقه دارد، اما مشاهده همزمان چهار قلاده جهت این گونه گوشتخوار در استان نادر بوده و کمتر در طبیعت مشاهده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار