مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از آغاز طرح جمع آوری و بازیافت مازوت‌های تخلیه شده در بختیار دشت اصفهان معروف به (چاله‌سیاه) خبرداد.
کد خبر: ۱۱۰۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸ 22 April 2023

احمد رضا لاهیجان زاده به مناسبت روز زمین با اشاره به ۶ اقدام شاخص استان در زمینه مدیریت پسماند در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: طرح جمع آوری و بازیافت مازوت‌های تخلیه شده در اراضی بختیار دشت شهرستان شاهین شهر و میمه در سال گذشته آغاز شد.

(۲۰۰ هزار تن (۱۳۰ هزار مترمکعب) خاک آغشته به مازوت در محدوده پناهگاه حیات وحش قمیشلو در مرز بین جهادآباد و پالایشگاه اصفهان از دهه ۶۰ در گودالی معروف به چاله سیاه تخلیه شده است.)

وی ادامه داد: همچنین تصویب طرح جامع مدیریت پسماندهای شهری و روستایی استان اصفهان به عنوان اولین استان کشور، در کارگروه ملی مدیریت پسماند با حضور معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و کارگروه مدیریت پسماند استان به ریاست معاون محترم امور عمرانی استانداری اصفهان از دیگر اقدامات شاخص در زمینه مدیریت پسماند استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: دفع نهایی اصولی پسماندهای عفونی و تیز و برنده بیمارستان‌ها و مراکز خدماتی و درمانی از طریق مرکز امحاء پسماندهای ویژه استان که پس از سال‌های متمادی به نتیجه رسید و از ابتدای مردادماه سال گذشته تاکنون، ۴۲ بیمارستان نسبت به عقد قرارداد با مرکز امحاء پسماندهای ویژه استان و ۲۷ بیمارستان و مراکز خدماتی و درمانی نسبت به انتقال و مدیریت پسماندهای یاد شده اقدام کردند.

لاهیجان زاده اضافه کرد: بر همین اساس از ابتدای مرداد ماه سال گذشته تاکنون از دفن حدود ۶۲۰ تن پسماندهای عفونی و تیز و برنده بی خطرسازی شده ممانعت و از طریق مرکز امحاء پسماند ویژه استان مدیریت شده است.

وی همچنین به افزایش ۱۵ درصدی پاکسازی اراضی استان اصفهان نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۲۱۱ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان در قالب اجرای طرح ملی «مسیر سبز- ایران پاک» پاکسازی و در مجموع ۲۴ هزار و ۶۰۱ تُن پسماند جمع آوری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان پاکسازی محل دفن زباله غیراصولی شهری و روستای در برخی ازشهرستان‌های استان از جمله نجف آباد، نائین و خوانسار را از دیگر اقدامات شاخص یک‌سال اخیر برشمرد و افزود: طرح مدیریت متمرکز پسماندهای عادی در شهرستان‌های شهرضا، مبارکه و دهاقان در کارگروه‌های مدیریت پسماند استان تعیین تکلیف شد.

لاهیجان زاده همچنین به وضعیت مدیر پسماندهای عادی استان اشاره و اظهار داشت: میزان پسماندهای عادی تولیدی در استان اصفهان حدود سه هزار تن در روز بوده که بیشترین سهم این پسماندها در مجموع بخش شهری و روستایی مربوط به شهرستان اصفهان است.

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تن در بخش شهری زباله تولید می‌شود، ادامه داد: اکنون در مجموع بخش شهری و روستایی در سطح استان حدود ۷۰ درصد پسماند اصفهان پردازش می‌شود و در وضعیت فعلی حدود ۲۰ درصد پسماندهای استان به صورت مستقیم دفن می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مهمترین نقاط قوت مدیریت پسماند در استان را وجود شرکت‌های منطقه‌ای مدیریت پسماند دانست و گفت: برخی از آنها پتانسیل بالا و نقطه قوت مهمی برای پوشش کامل مدیریت پسماند مناطق زیر مجموعه خود دارند و در حال حاضر ۷ کارخانه تولید کود کمپوست در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

لاهیجان زاده در باره نحوه مدیریت و میزان پسماندهای بیمارستانی اظهار داشت: تعداد بیمارستان‌های استان اصفهان ۶۷ و تعداد مراکز خدماتی و درمانی غیر بیمارستانی ۱۳ هزار و ۲۶۳ واحد است که از این میان میزان پسماندهای عفونی و تیز و برنده بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی استان اصفهان ۱۹.۴۱۲ تن در روز، میزان پسماندهای شیمیایی و دارویی ۷۶۰ کیلوگرم در روز و میزان پسماندهای عادی ۱۸ تن در روز برآورد شده است.

وی افزود: پسماندهای عفونی و تیز و برنده بیمارستان‌ها بی خطرسازی و پسماند بی خطرسازی شده ۲۱ بیمارستان استان از طریق مرکز امحاء پسماندهای ویژه استان مدیریت و مابقی به سایت دفع پسماند پزشکی منطقه، منتقل می‌شود.

به گفته لاهیجان زاده بخش اعظم پسماندهای شیمیایی و دارویی تولیدی در بیمارستان‌ها و سایر مراکز خدماتی و درمانی، به مراکز امحاء و بخش ناچیزی از آن تثبیت و دفن می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه میزان پسماند ویژه کشاورزی تولیدی در استان اصفهان هشت تن در سال است، خاطرنشان کرد: این‌ها از طریق مراکز امحاء کننده پسماندهای ویژه مدیریت می‌شود و میزان سموم مصرفی از جمله انواع علف کش، قارچ کش، حشره کش و سایر موارد، یک هزار و ۲۸۵ تن در سال و کودهای مصرفی شامل کود ازته، کود فسفاته و کود پتاسه، ۹۰۴۱۵ تن در سال است.

لاهیجان زاده در زمینه مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه افزود: با توجه به اینکه مطالعات طرح جامع مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه استان اصفهان توسط دانشگاه صنعتی اصفهان با پیشرفت ۸۰ درصدی و مکانیابی ۱۵ مرکز دفع پسماند صنعتی استان، در حال انجام است اطلاعات مورد نظر در این بخش پس از اتمام این مطالعه و ارائه نتایج آن اعلام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار