مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: حدود ۲۵ درصد از وقف‌های جدید کشور در این استان با اقدامات فرهنگی، دفاتر مشاوره وقف و اعتقاد مردم ایجاد و ثبت شده است.
کد خبر: ۱۱۰۱۵۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱ 20 April 2023

به گزارش تابناک رضوی، حجت الاسلام والمسلمین احمدزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در همایش فعالان علمی، فرهنگی، اجتماعی و قرآنی در مشهد با اشاره به بیانات امام راحل پیرامون اوقاف و موقوفات در سال ۱۳۴۳ گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مراحل مختلف اجرای اصلاحات ارضی رقم خورد و بسیاری از موقوفات به عنوان اصلاحات ارضی به اشخاص واگذار و سندهای آن نیز به آنان داده شد.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۵۱ قانون اجازه تبدیل به احسن دهات و مزارع موقوفه اتفاق افتاد و بسیاری از موقوفات با این اسم که می خواهیم این ها را تبدیل به احسن کنیم، فروخته شدند تا مجموعه های اقتصادی بزرگ را به نام موقوفات رقم بزنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: بسیاری از موقوفات را به اسم تبدیل به احسن فروختند و حتی یک رقبه جایگزین خریداری نکردند. در استان گشتیم حتی یک مورد از رقباتی که به جایگزینی رقبات فروخته شده خریداری کرده باشند پیدا نکردیم؟

حجت الاسلام احمدزاده بیان کرد: بر طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، حق کسب و پیشه در وقف ثابت نیست ولی اگر قانونی وجود دارد باید رعایت شود؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام حق کسب و پیشه را تصویب و تثبیت کرد و بخش قابل توجهی از موقوفات هم به اسم اعطای حق تملک اعیان به اشخاص واگذار شد.

وی تصریح کرد: با پیروزی انقلاب قانون ابطال اسناد فروش آب و اراضی موقوفه تصویب و اسناد صادر شده باطل شدند، کسانی که زمین دریافت کرده بودند قرار شد با متولی وقف بارعایت حقوق مکتسبه قرارداد تنظیم کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار