تابناک: معاون حفظ و احیا اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: کاشی های مسجد سید به سرقت نرفته و ریخته است.
کد خبر: ۱۱۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 12 October 2015
به گزاشر تابناک به نقل از ایرنا، ناصر طاهری با اشاره به بازدید کارشناسان از بنای تاریخی مسجد سید و ورودی ضلع شرقی مشرف به گذر عمومی گفت: کاشی های قسمت پایینی که بیشتر کاشی هفت رنگ معمولی است، در قسمت بالایی بر اثر فرسایش محیطی و مصالح نگهدارنده به صورت نامنظم دچار ریزش شده است.

طاهری با تاکید براینکه کاشی ها ارزش مادی چندانی ندارد، افزود: مغازه داران اطراف نیز از ریختن تدریجی کاشی های مسجد سید خبر داده اند.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز با شاره به دایر بودن کارگاههای مرمتی در مسجد سید و مسجد امام اصفهان گفت: در بدنه این مسجدهای تاریخی، میلیون ها قطعه کاشی به کار رفته که با توجه به کاربری، استهلاک این بناها زیاد است.

شهرام امیری با اشاره به واقعه آتش سوزی سال گذشته در راهرو ورودی مسجد سید که ناشی از فرسودگی کابل های برق و تاج گل ها بود، گفت: با آن آتش سوزی میزان حرارت بالا رفت و کاشی ها ریخت.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی از سال گذشته مرمت این بخش را آغاز کرد و کاشی های ریخته شد مرمت و بقیه بخشها مهار شد.

امیری افزود: مرمت این بنا اولویت بندی شده است و بخشی که دارای کاشی معرق و بسیار ریز است و از لحاظ هزینه و ارزش هنری از کاشی های موزاییکی بیشتر است در اولویت قرار دارد، بنابر این بامرمت ورودی مسجد سید، کاشی های معرق پیرامون مرمت خواهد شد.

وی ادامه داد: سردر مسجد سید نیز باگچ بصورت موقت و با هدف مهار، مرمت شده است تا بعد از مرمت ورودی بنا این کاشی ها مرمت شوند.

وی با اشاره به چند مدیریتی بودن مسجد سید و مسجد امام گفت: از همکاری اداره اوقاف سپاسگزاریم چرا که به دلیل گستردگی مسجد، میراث را درمرمت یاری کردند.

وی گفت: این مسجد در تولیت نوادگان حاج محمد باقر موسوی شفتی است و نوادگان وی همچنان حضور دارند و با همکاری آنها و کمک شهرداری اصفهان به خاطر اینکه بخشی از این مسجد به سمت خیابان است وشهر را تحت تاثیر قرار می دهد می توانیم مرمت این مسجد عظیم را به اتمام برسانیم.
وی افزود: امیدوارم رسانه ها با علم و آگاهی با میراث فرهنگی برخورد و انتشار اخبار نادرست خودداری کنند.

مسجد سید اصفهان از بناهای تاریخی دوره قاجار است. این مسجد در اواسط قرن سیزدهم هجری و در زمینی به مساحت 8075 متر مربع در محله بیدآباد اصفهان بنا شد و دارای دو شبستان بزرگ، گنبد، دو چهلستون، دو مهتابی و سه ایوان و گلدسته به عنوان مسجد و نیز مدرس و بیش از 45 حجره در طبقه فوقانی به منظور سکونت طلاب است.

دو درب در جنوب شرقی و جنوب غربی و دو درب واقع در سمت شمال مسجد، محلهای اطراف را از طریق مسجد به یکدیگر متصل می‏کند.

مسجد سید به همت والای مرحوم حاج سید محمدباقر شفتی رشتی معروف به «حجت‏الاسلام مطلق» و «سید حجت‏الاسلام» در بین سالهای 1240 تا 1245هـ.ق بنا شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار