وقتی سبک زندگی‌ها سبُک می‌شود؛
تابناک: آن تجمّل‌گرایی شما سبب شد که گناه کنید و دزدی‌ها و حیف و میل‌ها در اثر همین تجمّل‌گرایی است و در همین تجمّل‌گرایی هفت هشت ده تا صفت رذیله خوابیده است. قرآن می‌فرماید: چون تجمل‌گرا بودید، گناهان بزرگی هم از شما سر زده است.
کد خبر: ۱۰۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹ 06 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، "اسراف" در اخلاق اسلامی به عنوان یکی از مضموم ترین رفتارها مورد خطاب قرار گرفته است به گونه ای که از مضمون احادیث می توان دریافت که اسراف کاران مورد محب خداوند نیستند.

آیت الله طباطبائی نژاد، امام جمعه اصفهان ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر، با بیان اینکه در قرآن 23 مرتبه واژه اسراف تکرار شده است، گفت: تجاوز از حد و زیاده‌روی در هر کاری را اسراف می‌گویند که البته در کار خیر اسراف وجود ندارد اما علیه دین حتی یک ریال هم خرج کنیم اسراف است و باید تلاش کنیم تا در ایام عید از اسراف بپرهیزیم.

یکی از نمونه های اسراف تجمل و تجمل گرایی است که چند سالی است گریبان گیر خانواده های ایرانی و فرهنگ آنها نیز شده است به گونه ای که برخی رفتارهای تجمل گونه به عادات
زندگی مردم تبدیل شده است.

آفت اسراف و تجمل گرایی به هر بهانه و مناسبتی می تواند در زندگی ها وارد شود که یکی از بهانه های اقدام به اسراف در کشور ما نوروز و ایام عید است. روزهایی که باید با بهترین خاطرات و جا گذاشن رد خوشی و شادی در میان مردم ایران همراه باشد چند سالی است با تغییر سبک زندگی و رواج رفتارهایی از قبیل چشم و همچشمی و تجمل گرایی به یکی از ایام پردغدغه و بعضا روزهایی که تکدر خاطر برخی خانواده ها را به دنبال دارد، تبدیل شده است.

آیت الله مظاهری نیز در درس های اخلاق روزهای گذشته خود به اهمیت این مسئله و گرفتار شدن مردم در دام تجمل اشاره داشتند و در این مورد افزودند: اینکه دست چپی‌ها در روز قیامت چقدر شوم و بدبخت هستند و اینها قبل از اینکه آنها را به جهنم ببرند، زیر دود و هرم جهنم می‌سوزند. به آنها خطاب می‌شود برای اینکه مترف و تجمّل‌گرا بودید.

آن تجمّل‌گرایی شما سبب شد که گناه کنید و دزدی‌ها و حیف و میل‌ها در اثر همین تجمّل‌گرایی است و در همین تجمّل‌گرایی هفت هشت ده تا صفت رذیله خوابیده است.

قرآن می‌فرماید: چون تجمل‌گرا بودید، گناهان بزرگی هم از شما سر زده است.

کدامیک از ما تجمل‌گرا نیستیم؟! این طرز ازدواج‌ها و طرز خانه‌های ما و طرز رفت و آمدهای ما و طرز عید نوروز ما با آن همه گناه و جنایت‌ها و با آن همه بی‌بند و باری‌ها، تجمل‌گرایی است. و ما باید ساده‌زیست شویم.

گرچه جامعه ما تاحدودی غرق در این عادات ناپسند شده است و این رفتار هروز زندگی را برای مردم سخت و سختر کرده است اما برای بازگشت به مسیر صحیح زندگی و دوری از گناه بزرگی به نام اسراف و پشت سر آن تجمل گرایی، نیازمند رجوع به آموزه های اسلامی البته در کنار عمل کردن به آن هستیم.

البته طبیعی است که مقابله با عادات در جامعه نیازمند اراده قوی و آماده کردن خود برای شنیدن هرگونه سرزنش به دلیل تفاوت با سایرین است. که شاید این اقدام نخستین گام برای احیای سبک زندگی اسلامی که بارها رهبری نیز در خصوص آن تاکید داشته اند، باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :