وقتی آسایش توسط موتورسواران تضییع می شود

تابناک: آنها همه جا هستند؛ پیاده‌روها در تسخیر آنهاست،خیابان‌ها به جولانگاه آنها تبدیل شده‌اند و شهر در محاصره آنهاست.
کد خبر: ۱۰۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰ 11 October 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند
.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

روزنامه نسل فردا به موضوع بی ضابطگی حضور موتورسیکلت سواران در پیاده رو ها پرداخته و این معضل اجتماعی را دست مایه گزارشی در این خصوص قرار داده است:

موتور سواران،واژه ای که شنیدنش حس مبهمی از ترس و نارضایتی در دل عابران پیاده ایجاد می کند.اگرچه در بین آنها افراد قانونمند و منظمی هم وجود دارند و شمارشان هم کم نیست، اما بی‌ضابطگی عده ای از آنان، باعث شده به عنوان یک قشر بی قانون شناخته شوند.آنها همه جا هستند؛ پیاده‌روها در تسخیر آنهاست،خیابان‌ها به جولانگاه آنها تبدیل شده‌اند و شهر در محاصره آنهاست.

بی‌نظمی‌ها و مزاحمت‌هایشان از یک سو و بعضا بی‌توجهی‌هایشان به قانون از سوی دیگر، باعث شده که یک لیوان آب خوش از گلوی شهروندان پایین نرود. 
یک شهروند در این باره به نسل فردا می‌گوید:مدرسه فرزندم دو کوچه بالاتر از منزلمان قرار دارد ولی به دلیل حضور موتورسواران در پیاده رو، نمی توانم به وی اجازه دهم به تنهایی به منزل بیاید و علی رغم داشتن یک نوزاد شش ماهه، مجبورم خودم به دنبالش بروم.

ای کاش ساز و کاری تعیین می شد تا به موتور سواران اجازه نمی‌داد در پیاده رو حضور یابند.

 چرا موتور سواری محبوب شد؟
قیمت پایین و مصرف کمتر سوخت و با توجه به اینکه موتورسیکلت‌ها می‌توانند به راحتی ترافیک و محدودیت‌های ترافیکی را دور بزنند موتورسیکلت‌ها را به یک وسیله نقلیه پرطرفدار در کلانشهرها تبدیل کرده است.

بر اساس آمار هر یک ساعت، 600 هزار موتور در شهر تهران تردد می‌کنند که 90 درصد آنها غیراستاندارد هستند و همین باعث می‌شود که آنها روزانه 300 هزار تن آلایندگی ایجاد کنند. برای درک خطر موتورسیکلت‌ها، کافی است بدانیم که یک موتورسیکلت معمولی، شش برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند و 25 درصد آلودگی تهران، ناشی از تردد همین موتورسیکلت‌های غیراستاندارد است.


آلودگی موتورسیکلت‌ها تنها بخشی از تراژدی تردد آنهاست، نقش آنها در سومین عامل مرگ و میر ایرانیان؛ یعنی تصادفات به حدی زیاد است که گفته می‌شود در 50 درصد تصادفات کشور، یک طرف موتورسیکلت‌ها هستند و 25 درصد تلفات 18 هزار نفری ایرانیان در تصادفات رانندگی نیز موتورسواران
 هستند. 

 قانون شکنی موتورسواران،معضل شهری
فاطمه نعیمی جامعه شناس شهری در این رابطه می گوید: متاسفانه بیش از چند دهه است که عدم قانون مداری موتور سواران، به یک معضل حاد شهری تبدیل شده است.

وی در مورد حضور موتورسواران در پیاده روها می‌گوید:بعضی از ناهنجاری ها صرفا با زد و خورد قانونی و برخوردهای سلبی درست نمی‌شود و نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد.مگر پلیس می تواند در هر کوچه فرعی یک نیرو قرار دهد و موتور سواران متخلف را جریمه کند؟متاسفانه موتورسواران رعایت قوانین را بیشتر در به کارگیری کلاه ایمنی، داشتن سرعت مناسب، عبور نکردن از چراغ قرمز و امثال اینها می دانند و نسبت به عبور از پیاده‌روها و معابر و یک طرفه رفتن، بی توجهند؛ البته این بی توجهی از سوی خود ماموران راهنمایی و رانندگی نیز وجود دارد.

 با اینکه قوانین تردد موتورسیکلت سواران رادر معابر قانون شکنی می‌دانند و برای آن جریمه قائل شده اند خیلی مواقع شاهد هستیم که تردد موتورسوار را در پیاده رو مشاهده می کنند ولی بدون توجه به آنچه که دیده و بدون اعمال قانون، تمام حواس خود را معطوف اعمال قانون ماشین هایی می کنند که در کف خیابان در حال تردد هستند. 
 

برخورد با 16 میلیون و 746 مورد موتورسیکلت و راکبین آنها 
وزیر کشور چندی پیش در این باره اظهار کرد: 260 نوع موتورسیکلت در ایران تولید می‌شود که 140 نوع آن مربوط به موتورسیکلت‌های ساخت چین است و با این حال آلودگی هوا، ترافیک، تصادفات و آسیب‌هایی را در فضای اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌کنند. 
عبدالرضا رحمانی‌فضلی با بیان اینکه از سال 90 تا 94 با 16 میلیون و 746 مورد موتورسیکلت و راکبین آنها برخورد شده، اظهار کرد: از این تعداد 8 میلیون موتورسیکلت متوقف و به پارکینگ منتقل شده‌اند و در حال حاضر نیز 500هزار موتورسیکلت در توقفگاه‌هاوجوددارند که برای تحویل آن نیامده‌اند.

 او با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌ها دو برابر استاندارد، آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند، گفت: برخورد با موتورسیکلت مثل خودرو نیست و ما 254 مورد درگیری راکبین با نیروی انتظامی را داشته‌ایم.

 او با بیان اینکه 50 درصد راکبین موتورسیکلت‌ها از این وسیله برای امرار معاش استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه فرهنگ استفاده از موتور در رسانه‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

 وزیر کشور بر لزوم ارایه طرح جامعی برای ساماندهی موتورسواران تاکید و ابراز امیدواری کرد که با تصویب چنین مصوبه‌ای وضعیت موتورسواران در شهرهای بزرگ کنترل شود.
 به گزارش ایسنا، رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: بالاترین کاری که پلیس می‌تواند انجام دهد، جریمه و توقیف موتور است که در این زمینه کارهای لازم انجام شده است؛ اگرچه هنوز وضعیت رضایت‌بخش نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار