مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : تدابیر لازم برای تامین علوفه برای حیات وحش در مناطق تحت مدیریت استان در فصل زمستان اندیشیده شده و در صورت نیازو موارد بحرانی توزیع می شود.
کد خبر: ۱۰۹۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲ 15 February 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، یوسف یوسفی ضمن بازدید میدانی از پارک ملی هفتاد قله افزود : با وجود بارش برف تاکنون مشکل خاصی مبنی بر سرمازدگی و یا کمبود غذا برای حیات وحش در مناطق حفاظت شده استان  نداشتیم، وبا بررسی پوشش گیاهی منطقه و شرایط اکولوژیکی ، مشخص شده مناطق طبیعی تحت پوشش این استان هنوز دارای علوفه خشک شده طبیعی بوده و دسترسی حیات وحش به آن ها به راحتی انجام می شود.
وی بیان کرد:  حیوانات به صورت غریزی توان و استعداد لازم برای تامین غذای مورد نیاز را دارند بنابراین توزیع علوفه یا دانه پاشی یک نوع ایجاد تغییر در زندگی حیوان است و این کار غیر طبیعی از منظر علمی و کارشناسی با اصول حفاظت محیط زیست مغایرت دارد.
یوسفی  اضافه کرد: بنابراین باید علوفه یا دانه در شرایط و مواقع اضطراری در دسترس حیات وحش قرار گیرد تا آنها به این شیوه برای یافتن غذا عادت نکنند چرا که تغذیه غیر طبیعی به ضرر حیات وحش است و موجب دخالت در اکوسیستم و تنوع زیستی میشود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: با این وجود برای شرایط خاص و اضطراری ،  تمهیدات لازم برای تامین علوفه برای حیات وحش در نظر گرفته شده هر چند به علت نرسیدن به شرایط بحرانی که منجر به بروز آسیب به حیات وحش می شود تاکنون نیازی به توزیع  آن در مناطق  احساس نشده است.
یوسفی  اضافه کرد: همچنین در فصل سرما ممکن است برخی از حیوانات به سکونتگاه‌های انسانی نیز نزدیک شوند که در این زمینه به محض مشاهده حیوانات و پرندگان با برقراری تماس و اطلاع به ادارات حفاظت محیط زیست  می‌توان زمینه مساعد همکاری و همراهی بیشتر را برای حمایت از حیات وحش مهیا کرد.
گفتنی است استان مركزی در خاستگاه سوم كشور در حوزه تنوع زیستی قرار دارد و درحال حاضر ۱۲.۲۵ صدم درصد از مساحت استان در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق در قالب اثر طبیعی ملی، پناهگاه های حیات وحش، مناطق حفاظت شده و مناطق شکار ممنوع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار