نخستین شهر بناشده توسط گرج‌ها در دل کوه؛
تابناک: هشتصد سال قدمت شهر آپوسا در دل کوه های غرب استان اصفهان، تنها بخشی از جاذبه های شهر گرج نشین اصفهان است. راه رفتن در دل کوچه های این شهر تنها با یک چوب که عصای دست گردشگر شود ممکن است. البته اگر بتوان دل از چشمه ها و شعبه زاینده رود در وسط این شهر کند و به سمت کوه قبله رهسپار شد.
کد خبر: ۱۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱ 06 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روستاهای کشور از سال های گذشته به یکی از قطب های گردشگری تبدیل شده است.
مکان هایی که سالها از اندیشه سرمایه گذاران و حتی مردم عادی برای بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی بازمانده بود و حال با گسترش فرهنگ گردشگری و تبدیل شدن آن به یک صنعت، گستره سرمایه گذاری ها در این بخش از شهرها و جاذبه های تاریخی آن فرا رفته و به روستاهای ایران نیز رسیده است.
این فرصت مهم از جنبه های گوناگون به ویژه در بحث مهاجرت های معکوس تاثیر به سزایی دارد و میتواند بار مشکلات ناشی از مهاجرت از روستا ها به شهرها را کاسته و به اشتغال زایی، درآمد پایدار و آبادانی بیشتر دهکده ها و روستاهای ایران نیز کمک نماید.
یکی از روستاهای موفق در استان اصفهان که توانسته در این زمینه به جایگاه مطلوبی دست یابد، روستای افوس در دامنه کوه های و از توابع شهرستان فریدن است.
این روستا با واقع شدن در دامنه قبه کوه، به روستایی که همنشینی سنگ و چوب را زنده کرده است ، معروف شده. افوس از جمله روستاهای کوهستانی اصفهان است که میتوان نشانه های واقع شدن این روستا در این موقعیت را از کوچه های پرشیب و تند افوس دریافت.
این روستا که البته از چند سال گذشته به شهر تبدیل شده است اما هنوز هم بکر بودن طبیعت آن نشان از زنده بودن ماهیت روستایی را در آن هویدا میسازد، توسط گرج ها و حدود هشتصد سال پیش بنا نهاده شده است.
می گویند این شهر که البته در آن زمان روستا بود، نخستین مکانی بود که توسط گرجی ها در ایران بنا نهاده شد و پس از آن دیگر روستاها و شهرهای منطقه فریدون و فریدونشهر شکل گرفت.
ساکنان قدیم این شهر از مسیحیان گرج هستند که در گذشته به جنگ آوری مشهور بودند.
نام قدیم این شهر آپوسا بوده. که ترجمه آن به زبان فارسی به معنای گرانقدر است. البته اکنون این شهر را با همان نا افوس می شناسند اما در گذشته هم جایگاهی بالا در گردشگری و تفریح مردم داشته است به گونه ای که شکارگاه پادشاهان صفوی به شمار می رفته است.
دریاچه مصنوعی، چشمه های سه گانه دره دی ، باقره گل(تاکستانى در دل کوه با بیش از دهها چشمه آب و بیشه زاری پر از درخت)، چشمه سرخیها، تپه مصلى ، مزرعه گرگى ،آبشار قبله، داژگان (تاکستان هایی زیبا، چشمه هایی جوشان و روستایی تاریخی و زیبا چشمه زرینه ، رودخانه افوس، آبشار باقره گل ،سرچشمه مقدس افوس از جمله مکان هایی است که اگر گردشگر این منطقه باشید نباید از قلم گشت و گذار شما بیفتد.
گفتنی است این شهر خوش آب و هوا که البته وضعیت جوی آن در بسیاری از ماه های سال سرد و معتدل است در 10 کیلومتری جنوب بویین میاندشت در غرب اصفهان قرار دارد.
از جمله روزهای سال که شهر افوس می تواند برای گردشگران بسیار دیدنی باشد و آنها را با آداب و رسوم این شهر آشنا کند، هشتادمین روز از سال جدید است، چراکه مردم این شهر براساس یک رسم دیرینه و به پاس شکرگذاری برای برداشت محصول کشاورزی خود جشنی را با نام جشن حکومت زن در این شهر برگزار می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :