رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: تحریم، کرونا و ناآرامی‌های اخیر در کشور ضربه مهلکی به فرش دستباف در کشور وارد کرد و بازار فروش صادرات آنرا تحت الشعاع قرار داد اما هنوز این بازار حفظ شده است.
کد خبر: ۱۰۸۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳ 25 January 2023

فرحناز رافع اظهار داشت: در گذشته فرش دستباف در خانه هر ایرانی وجود داشت اما امروز بیشترین تولید فرش دستباف با هدف صادرات انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: فرش دستباف از زنجیره ارزش گسترده ای برخوردار است و منابع انسانی، امنیت اجتماعی، امنیت غذایی و اشتغال پایدار و مکمل را برای کشور بهمراه داشت و تحریم آن بصورت هدفمند و پس از بررسی توسط غربی‌ها انجام شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: قالی بافی شبکه بسیار گسترده ای در تمامی نقاط کشور دارد و در بیشتر روستاها بعنوان شغل مکمل محسوب می شود و فرش دستباف ایرانی در همه جهان زبانزد است و بعنوان سفیر فرهنگی و اقتصادی کشور ما در دنیا شناخته می شود.

وی ادامه داد: امنیت، عدالت اجتماعی، رفاه اجتماعی، کارآفرینی و اشتغال پایدار با رونق فرش بافی در کشور، محقق خواهد شد.

رافع افزود: هر کشوری با نام و نشانی خاصی در جهان شناخته شده است و ایران را با نام فرش دستباف در جهان می شناسند.

وی اضافه کرد: بعضی از کشورها، تاریخ و نقش و نگار فرش دستباف ایرانی را خیلی خوب می شناسند.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: نامه هایی برای تبدیل "مرکز ملی فرش ایران" به "سازمان ملی فرش ایران" از طرف سه کمیسیون صنایع، انرژی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور بطور جداگانه نوشته شده است اما همین مرکز هم ردیف بودجه ای همانند سازمان را دارد.

رافع اظهار داشت: مرکز ملی فرش ایران به پشتوانه بسیار قوی تولیدکنندگان، صادرکنندگان و قالی بافان از قدرت چانه زنی بالایی برخوردار است و در صورتیکه این حمایت ها وجود نداشت امروز این وضعیت خوب را نداشتیم.

وی ادامه داد: همه باید برای تحقق 2 موضوع حذف تعهد ارزی و بیمه قالی بافان در بودجه کمک کنیم.

به گفته وی، حذف تعهد ارزی بطور تقریبی قطعی شده و همه قول آنرا داده اند و در صورتیکه در این مرحله هم حل نشود امیدواریم از طریق سران قوا انجام شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: بیمه قالی بافان از سال 82 مصوب و اجرایی شده و ردیف بودجه و تبصره مشخصی داشت اما در ردیف بودجه سال گذشته و سال قبل از آن برای بیمه قالی بافان تصمیم گیری بدی گرفته شد.

وی ابراز امیدواری کرد که اقدامات قانونی برای بیمه قالی بافان انجام شود و از ردیف بودجه مشخص و حکم دائمی همانند تعهد ارزی برخوردار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار