وزیر جهادکشاورزی از تخصیص 3 هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات به دامداران و مرغداران کشور خبر داد .
کد خبر: ۱۰۸۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴ 22 December 2022

وزیر جهاد کشاورزی که به منظور بازدید از طرح‌های بخش کشاورزی به شهرستان گلپایگان سفر کرده در نشست با تشکل‌ها و تولیدکنندگان بخش کشاورزی گلپایگان گفت: در زمینه توسعه آبیاری نوین در شهرستان گلپایگان ۱۴ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده خواهد شد و این روند در سال ۱۴۰۲ هم ادامه خواهد داشت.

ساداتی نژاد افزود: درزمینه آبخیزداری و استخر‌های معیشتی در گلپایگان ۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به درخت کاری در شمال شهرستان گلپایگان برای جلوگیری از ایجاد ریزگرد گفت: طرح کاشت یک میلیارد نهال را در دستور کار داریم و در ۷ هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی شمال این شهرستان این طرح  را قرار خواهیم داد.

ساداتی نژاد در رابطه با سنددار کردن اراضی کشاورزی عنوان کرد: طبق دستور رئیس جمهور باید تا پایان دولت اراضی کشاورزی کشور به نفع کشاورزان دارای سند تک برگ شود و یکی از معیار‌های ارزیابی مدیران استان و شهرستان صدور سند اراضی کشاورزی است.


وی افزود: از سال ۱۳۹۴ قانون کاداستر در کشور تصویب شده و تا سال ۹۹ تمام اراضی کشور باید دارای سند تک برگ می‌بود، اما تا قبل از شروع دولت سیزدهم ۴ درصد از اراضی دارای سند شده بود و ۹۶ درصد عقب بود و اگر با روال سابق پیش برویم ۳۵ سال زمان خواهد برد و کشاورز ما بدون سند دارای هویت نیست و برای دریافت تسهیلات از بانک دچار مشکل خواهد شد و در حال حاضر یکی از مسائل محوری ما صدور سند است.

مقام عالی وزارت  با بیان این که از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۱۰ درصد از اراضی سنددار شده اند، گفت: در ۶ سال گذشته ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور سنددار شده بود و در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی سنددار شده اند و تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات را به اتمام خواهیم رساند و تا ۱۴۰۴ تمام اراضی کشاورزی را دارای سند تک برگ خواهیم کرد.

ساداتی نژاد در رابطه با امهال وام گفت: سررسید دامدار کارت کشاورزان در اسفند ماه به پایان می‌رسد که تا پایان خرداد تمدید خواهیم کرد و مذاکرات با دولت برای امهال وام‌های کشاورزان به دلیل خشکسالی انجام شده است.

وی افزود: کشاورزانی هم که الگوی کشت را رعایت کنند ۵۰ درصد از آب‌ بهای آن‌ها بخشیده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای حمایت از دامداران و مرغداران ۱۰ هزار میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه در قالب دامدار کارت به دامداران اختصاص داده ایم که در حال استمهال آن تا پایان خرداد هستیم و ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر از هفته گذشته آغاز شده که ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن در سامانه سیتا به استان‌ها اختصاص یافته است.

ساداتی نژاد افزود: رئیس جمهور بسته ویژه حمایتی برای دامداران در نظر گرفته که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای دو صندوق عشایری و دامپروری اختصاص یافت تا نهاده‌های دامی را به صورت اعتباری در اختیار دامداران قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید بازار را به اتحادیه بسپاریم و مداخلات دولتی را کاهش دهیم، گفت: از دو هفته گذشته اتحادیه‌های مرغداران ۳۱ استان کشور را ملزم به تنظیم بازار مرغ در کشور کرده ایم و اتحادیه‌ها مرغ مازاد را خریداری و منجمد خواهند کرد و سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام در اختیار این اتحادیه‌ها قرار خواهد گرفت و در زمان نیاز به بازار عرضه خواهند کرد و در صورت مابه التفاوت قیمت، زیان اتحادیه‌ها توسط دولت پرداخت خواهد شد و برای این امر با اتحادیه‌ها قرارداد خواهیم بست.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه به دلیل محدویت آب باید به سمت ایجاد گلخانه حرکت کنیم، گفت: سبزی و صیفی باید از فضای باز به گلخانه منتقل شود و اعتبار خوبی را از محل تبصره ۱۸ برای ایجاد گلخانه اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به قانون امنیت غذایی بیان کرد: در بند ۸ این قانون در خصوص سوخت کشاورزی صحبت شده که با تصویب این قانون تمام گلخانه ها، واحد‌های تولیدی و ماشین آلات کشاورزی صاحب کارت سوخت خواهند شد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۱ برای احیا و بازسازی قنوات کشاورزی در این شهرستان تخصیص یابد.

در این سفر وزیر جهاد کشاورزی از صنایع لبنی پگاه گلپایگان، شرکت سهامی زراعی و یک گلخانه در شهرستان گلپایگان بازدید کرد و پس از گفتگو با بهره برداران، دامداران، کشاورزان، اتحادیه‌ها و تشکل‌های این شهرستان، به شهرستان خوانسار سفر خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار