آمار شش‌ماهه نخست سال 94 گمرک استان اصفهان نشان داد:
کد خبر: ۱۰۸۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵ 08 October 2015
روزنامه اصفهان امروز نوشت:  صادرات یکی از راهبردهای هر کشوری برای توسعه اقتصادی است و بدون تردید هر کشوری برای کسب درآمد بیشتر، اشتغال نیروی انسانی، بهبود زیرساخت‌های صنعتی و پرهیز از خام فروشی چاره‌ای جز تمرکز بر مزیت‌های تجاری و حضور مؤثر در بازارهای جهانی ندارد. افت قیمت و صادرات نفت در ایران توجه به موضوع صادرات را افزایش داده است و این در بلندمدت می‌تواند بسترساز رشد صادرات کالاهای غیرنفتی در کشور باشد. تراز تجارت خارجی اصفهان مدت‌هاست مثبت است و این بیان‌کننده برتری صادرات نسبت به واردات در این استان صنعتی دارد اما بااین‌وجود صادرات استان اصفهان به لحاظ وزنی طی شش ماه گذشته فقط 5 درصد رشد داشته و به لحاظ ارزش دلاری نیز 9 درصد نزول کرده است اما در برابر آن واردات استان در همین دوره به لحاظ وزنی رشدی 22 درصدی را تجربه کرده است. باوجود تأکید زبانی مدیران ارشد دولتی مبنی بر اهمیت صادرات همچنان ایجاد بسترهای تولید کالای صادراتی در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است و از همین رو شاهد روند نزولی صادرات اصفهان باوجود تراز تجاری مثبت این استان هستیم. آخرین گزارش مدیرکل گمرک استان اصفهان را در ادامه می‌خوانید.

رشد 5 درصدی وزن صادرات کالا از اصفهان

اسداله احمدي ونهري مدیرکل گمرك اصفهان در جدیدترین گزارش آماری تجارت خارجی استان اصفهان که به‌وسیله روابط عمومی این سازمان منتشرشده است، بيان داشت: در شش‌ماهه ۱۳۹۴ گمركات استان اصفهان با داشتن پنج گمرك تابعه فعال و۱۵ انبار اختصاصي ،تشريفات صادرات ۷۲۲ هزار تن و به ارزش ۵۲۷ ميليون و ۶۶۴ هزار دلار انجام داده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ازلحاظ وزن ۵ درصد افزايش و از حيث ارزش ۹ درصد كاهش داشته است.

مواد پتروشیمی رتبه نخست کالاهای صادراتی اصفهان

وي عمده‌ترین كالاهاي صادراتي از گمرك اصفهان را مواد پتروشيمي با ۳۱ درصد ،آهن‌آلات و فولاد با ۲۹ درصد ، فرش با ۱۴ درصد و محصولات سراميكي با ۵ درصد برشمرد و اظهار داشت: مهم‌ترین كشورهاي مقصد كالاهاي صادراتي گمرك اصفهان عراق با ۴۴ درصد ، افغانستان با ۲۶ درصد ، پاكستان با ۱۱ درصد و تركمنستان با ۶ درصد هستند. مدیرکل گمرك اصفهان اظهار داشت :گمركات استان اصفهان با داشتن ۱۳۹ كارمند، در شش ماه سال۱۳۹۴ ، بالغ‌بر ۵۲۸ ميليارد و ۵۵۷ ميليون ريال درآمد كسب و به خزانه واريز کرده است كه اين ميزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ‌بر ۳۶ درصد افزايش داشته است .

رشد 22 درصدی وزن کالاهای وارداتی اصفهان

اسداله احمدي ونهري گفت: ۳۷ هزار و ۱۰۹ تن كالا به ارزش ۱۶۳ ميليون و ۱۴۳ هزار دلار به گمرك اصفهان واردشده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ازنظر وزن ۲۲ درصد افزايش و از حيث ارزش ۲ درصد کاهش‌یافته است.و در ادامه اظهار داشت: طي اين شش‌ماهه ۶ ميليون و ۷۴۵ هزار دلار كالا مربوط به واحدهاي توليدي با معافيت ترخيص شده است . مدیرکل گمرك اصفهان در خصوص حمايت از توليدكنندگان داخلي بيان داشت :در نيمه نخست امسال جهت كالاهاي وارداتي (مواد اوليه ، ماشین‌آلات و كالاهاي واسطه‌ای) ، ۹۴ ميليارد و ۸۷۷ هزار ريال از حقوق ورودي با اخذ ضمانت‌نامه بانكي مدت‌دار ترخيص گرديده است.

سهم 4 درصدی آهن و فولاد از واردات اصفهان

اسداله احمدي ونهري در خصوص مهم‌ترین کالاهای وارداتي گمرك اصفهان طي شش‌ماهه ۱۳۹۴گفت : ماشین‌آلات مكانيكي با ۵۶ درصد،ماشین‌آلات برقي با ۱۰ درصد،مواد پلاستيكي با ۴ درصد و آهن‌آلات و فولاد با ۴ درصد بوده است . و ادامه اظهار داشت: عمدترين كشورهاي صادرکننده به مقصد گمرك اصفهان چين با ۲۱ درصد ،آلمان با ۱۳ درصد ، كره جنوبي با ۱۳ درصد و ايتاليا با ۱۰ درصد بوده‌اند.وي خاطرنشان كرد: گمرك فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان با فعاليت به‌صورت ۲۴ ساعته ، طي اين مدت، تشريفات امور مسافري بالغ‌بر ۲۰۸ هزار نفر مسافر ورودي و خروجي را انجام داده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل۱۲ درصد کاهش داشته است .

رشد 60 درصدی ارزش بسته‌های گمرک پست

مديركل گمرك اصفهان گفت: در شش‌ماهه ۱۳۹۴ ،تشريفات گمركي تعداد ۹۶۶۵ بسته ورودي و خروجي از گمرك پست به ارزش بالغ‌بر ۲۱ ميليون دلار انجام‌شده است كه از حيث تعداد نسبت به سال قبل ۲۷ درصد و ازلحاظ ارزش ۶۰ درصد افزايش داشته است.

رشد 17 درصدی ارزش قاچاق کالا

احمدي ونهري اظهار داشت: طي اين مدت واحد قضايي گمرك اصفهان ، ۴۹۵ فقره پرونده مظنون به قاچاق كالا و به ارزش ۱۷۱ ميليارد و ۵۴۸ ميليون ريال رسيدگي کرده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ازنظر تعداد ۱۰ درصد كاهش و از حيث ارزش بيش۱۷ درصد افزايش داشته است .


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار