استاندار اصفهان در اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران با عنوان «بدون تأخیر» در اصفهان گفت: باید بسته راهکارهای رفع مشکلات این حوضه در یک نظام ارزیابی مورد سنجش قرار گیرد و قرارگاه آب شاخص‌های دقیق رفع این موضوع را ارائه دهد.
کد خبر: ۱۰۷۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱ 06 October 2022

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان صبح امروز در اجلاس نیم روزه مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران که با عنوان «بدون تأخیر» در حال برگزاری است، اظهار کرد: حوزه و مسئله زاینده‌رود با حیات یک تمدن قرین شده و استمرار این تمدن در این منطقه از ایران اسلامی به جریان آب در حوزه زاینده رود وابسته است.

وی ادامه داد: آثار تاریخی، تمدنی، حوزه تولید و کشاورزی، شرایط فرهنگی و اجتماعی و به معنای تمام حیات مردم این منطقه در گرو جاری شدن آب در بستر زاینده‌رود است.

مرتضوی با بیان اینکه از مدت‌ها قبل استانداران اصفهان همه همت خود را صرف حل کردن مسائل آب در حوزه زاینده رود و فلات مرکزی کردند، گفت: در دوره اخیر نیز بنده و همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان و نمایندگان محترم مجلس و سایر مسؤولان این اولویت را به عنوان یکی از راهبردهای اساسی پیگیری خود قرار دادند.

استاندار اصفهان با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان در ماه‌های گذشته، عنوان کرد: رئیس جمهور طی سفر به استان اصفهان در جلسه‌ای با حضور بنده و وزیر نیرو تاکید کردند که به محوریت استان اصفهان و وزارت نیرو جلساتی برگزار و نظرات نخبگان، اساتید دانشگاه، صاحب نظران و کارشناسان در بخش‌های مختلف در حوزه مباحث حقوقی و چالش‌های مرتبط با حوزه زاینده رود گرفته شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد مباحث فقهی و قانونی این حوزه با حضور کارشناسان خبره همچون مشکلات حوزه اجرا و مهندسی مسئله، آثار و پیامدهایی که از وضعیت موجود بر این حوزه تمدنی وارد شده در جمع‌های دانشگاهی و نخبگانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نتایج اخذ شده از چگونگی جلسات به ریاست جمهور در قالب گزارش فنی ارائه شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه آسیب اصلی متوجه اصفهان است، تصریح کرد: در قرارگاه آب استان با همکاری حوزه معاونت عمرانی استانداری اصفهان، مسئولان آب منطقه‌ای، آبفا، شهرداری اصفهان و اتاق بازرگانی جلسات متعددی را پیرامون نحوه و چگونگی رسیدگی به این مسائل برگزار کردند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه احیای زاینده‌رود مسئله ملی شده و روی میز شخص رییس جمهور قرار دارد، گفت: به نحوی این مسئله دنبال می شود که وزیر نیرو عنوان می‌کند ریاست جمهور در هر دیدار از وی در خصوص پیگیری مسئله زاینده رود سوال می‌کنند و پیگیری‌های وزارت نیرو و هماهنگی بین مسئولان این امید را زنده کرده است که مشکلات آب در فلات مرکزی به زودی رفع شود.

وی معتقد است که احقاق حقوق مردم اصفهان و توجه به مسائل کشاورزی جزء اولویت‌های امروز است و به نظر می‌رسد راهکارهای تعریف شده می‌تواند منجر به نتیجه مطلوبی برای کشور شود.

مرتضوی گفت: رفع مسائل مرتبط با زاینده‌رود، حرکت جامع و حمایت نخبگانی در سطح استان را می‌طلبد و باید بسته راهکارهای رفع مشکلات این حوضه در یک نظام ارزیابی مورد سنجش قرار گیرد و همچنین قرارگاه آب باید شاخص‌های دقیقی را برای این موضوع تعریف و گزارشی از روند اجرایی ارائه کند.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: همراهی و هماهنگی همه اعم از دولت و مجلس، نخبگان، پشتیبانی تام وزارت نیرو، فعالان محیط زیست و کشاورزی به صورت مستمر باید ادامه پیدا کند تا در دوره کوتاهی شاهد رفع مشکلات باشیم.

وی یادآور شد: در اجلاسیه‌های بعدی بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، استان‌های ذی‌نفع را نیز دعوت خواهیم کرد تا شرایط برای رفع مشکلات آب و فلات مرکزی بهتر انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :