مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از برگزاری نشست «آسیب شناسی خزان تابستانه درختان شهر اصفهان» با حضور اساتید و متخصصین دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان، مراکز تحققیات کشاورزی و متخصصین سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷ 21 August 2022

مجید عرفان‌منش با اعلام این خبر گفت: کارگروه تخصصی «آسیب شناسی علل کلروز و خزان زودرس درختان و ارائه راهکارهای مدیریت آن» به منظور بهره گیری از دانش و تجربیات صاحب‌نظران مختلف با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معتبر استان، مدیران و کارشناسان حوزه فضای سبز و خدمات شهری شهرداری اصفهان برگزار شد.

او افزود: در این نشست به بررسی اقدامات سازمان پارک‌ها که بر اساس نتایج پروژه‌های پیشین این سازمان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور انجام گرفته، پرداخته شد.

او ادامه داد: اقدامات این سازمان از سوی متخصصان حاضر در جلسه تایید و عنوان شد که خزان زودرس درختان چنار ناشی از چندین عامل مختلف بوده و فراتر از موارد مدیریتی فضای سبز از جمله وضعیت بستر کاشت، تغذیه گیاه و آبیاری است.

به گفته عرفان‌منش، در این نشست تایید شد که این عارضه مختص شهر اصفهان نبوده و رفع آن تنها با تغییر مولفه‌های تحت اختیار این سازمان میسر نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خبر داد: در این جلسه، گزارش مربوط به تغییر اقلیم شهر اصفهان توسط یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان ارائه شد که براساس آن افزایش یک درجه ای متوسط دما حداکثر در چهل سال اخیر، بیش از دو برابر الگوی مربوط به سرعت تغییرات دما در استاندارد جهانی بوده است.

او افزود: همچنین مشخص شد که در همین مدت تعداد روزهایی که دمای هوا به بیش از 39 درجه سانتی گراد رسیده، افزایش نیم درصدی داشته و موجب کاهش رطوبت نسبی شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز ادامه داد: با توجه به ادامه روند این تغییرات، پیش بینی می‌شود زوال تدریجی نه تنها برای درختان چنار بلکه در مورد سایر گونه‌های گیاهی موجود در فضای سبز نیز رخ دهد.

عرفان منش خاطرنشان کرد: همچنین در این کارگروه بیان شد که افزایش میزان آلودگی‌های شهر اصفهان از عوامل موثر بر ضعف و زوال درختان به ویژه چنار بوده و نقش آلودگی‌های مدرن نظیر میدان مغناطیسی حاصل از زیرساخت های الکترونیکی بر این عارضه غیرقابل انکار است.

او تاکید بر حفظ و نگهداری درختان چنار شهر را از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست دانست و گفت: تدوین سیاست‌گذاری‌های دقیق از سوی مدیریت فضای سبز شهری جهت جایگزینی گونه‌های مقاوم و حتی بسیار مقاوم به شرایط اخیر شهر اصفهان به جای کاشت درخت چنار مورد تاکید همه حاضران قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار