شهردار خوانسار گفت: در تلاش هستیم شهر را عریض‌تر کنیم و مکان‌یابی‌هایی انجام داده‌ایم که شهر را به آن سمت هدایت کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۵۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳ 09 July 2022

مهدی احمدی اظهار کرد: خوانسار در زمینه‌های مختلف صاحب برند است و در زمینه‌های مختلف تاریخی، داشتن عالمان مشهور، سوغات و ... حرف برای گفتن زیاد دارد. به همین دلیل آینده و چشم‌انداز خوانسار را روی مقوله گردشگری هدف‌گذاری کرده‌ایم که البته نباید گردشگری به هویت فرهنگی و تاریخی خوانسار آسیب وارد کند به همین دلیل محتاطانه‌تر در این زمینه وارد شده‌ایم.

وی افزود: طبق نظر کارشناسان مقرر شده طرح جامع گردشگری برای خوانسار تعریف شود تا گردشگری مسئولانه را ترویج دهیم. گردشگری مسئولانه به این معنا است که وقتی گردشگر وارد این شهر شد از خوانسار چیزی بتواند از نظر فرهنگی برداشت کند نه اینکه بتواند هویت فرهنگی شهر را تغییر دهد. در تلاشیم زیرساخت‌های گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی، گردشگری تاریخی، گردشگری علمی و گردشگری طبیعی را در خوانسار فراهم کنیم و همین‌قدر که بتوانیم ریل‌گذاری اولیه آن را انجام دهیم چشم‌اندازی برای مدیران آینده شهری خواهد شد تا این مسیر را ادامه دهند.

شهردار خوانسار تصریح کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم که کالبد شهر که همان باغ شهری آن است حفظ شود. ۱۴ کیلومتر طول شهر خوانسار است و ۲۸۰ کیلومتر معبر اصلی داریم و در منتهی الیه یک دره سبز واقع شده‌ایم و رودخانه در داخل شهر داریم که چشم‌انداز طبیعی زیبایی را ایجاد کرده است. در تلاش بوده‌ایم بخش‌هایی را از محدوده شهر خارج کنیم و وقتی خارج شوند امکان ساخت و ساز در این بخش‌ها وجود ندارد که در نتیجه ذخایر استراتژیک باغات خوانسار حفظ می‌شود.

احمدی گفت: در طرح جامع شهر نسبت به طرح هادی ۳۰ هکتار از مناطق مسکونی را کاهش داده‌ایم و به جای آن باغ اضافه شده است و در کل چیزی حدود ۴۰ هکتار به باغات شهر اضافه کرده‌ایم. در تلاش هستیم شهر را عریض‌تر کنیم و مکان‌یابی‌هایی انجام داده‌ایم که شهر را به آن سمت هدایت کنیم. برای مثال در طرح اقدام ملی مسکن باید یک سایت مسکن تعریف شود که در حفظ باغات و مسکن مردم تأثیر زیادی دارد. هسته مرکزی شهر باید حفظ شود و در موضوع بافت فرسوده باید توجه کنیم که یک بافت فرسوده داریم و یک بافت ناکارآمد شهر.

وی ادامه داد: بودجه شهر خوانسار سال گذشته ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که امسال به ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است که سرانه آن برای هر نفر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود. امسال نهضت آسفالت در خوانسار داریم، ۱۲ سال است که محدوده مسکن مهر آسفالت نشده است که از هفته آینده آسفالت‌ریزی این بخش با اعتبار ۴ میلیارد تومان آغاز می‌شود و در کل امسال بیش از ۱۸ میلیارد تومان آسفالت‌ریزی در معابر اصلی شهر داریم.

شهردار خوانسار گفت: خوانسار سابقه دو سیل را در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۶۶ دارد. عرض رودخانه شهر ۱۲ متر است و بعد از سیل سال ۱۳۶۶ شروع به آزادسازی کردند تا روی این پل‌ها مغازه یا هر نوع ساخت و سازی انجام نشود. اکنون ۷۰ پل در خوانسار داریم و حریم رودخانه از طرف اداره آب ۸ متر اعلام شد که اخیراً به ۶ متر کاهش یافته است که در طرح‌های شهرداری همان ۸ متر را رعایت می‌کنیم.

احمدی افزود: یکی از برنامه‌هایی که داریم این است که بتوانیم طرفین رودخانه را آزاد کنیم تا از ۸ متر بیشتر شود. سد خاکی که بالادست خوانسار احداث شده خطر سیل را کاهش داده است. هر سال دو بار رودخانه لایروبی می‌شود و در کل هزینه‌های مدیریت شهری خوانسار بالا است. برای مثال برف‌روبی، هزینه‌های زیادی را طلب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۳ به بعد سه روز در تقویم فرهنگی خوانسار ثبت شده است. ۲۰ اردیبهشت روز خوانسار، ۲۵ دی روز حماسه و ایثار مردم خوانسار و ۲ اسفند روز پاسداشت گویش خوانساری تعیین شده است. امسال برای اولین بار هفته فرهنگی خوانسار را برگزار کردیم و هر سال قرار است یک شعار را برای شهر انتخاب کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار