با هدف مدیریت بازار، اصلاح فرآیند توزیع کالا باید در اولویت قرارگاه امنیت غذایی استان قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۲۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰ 14 February 2022
به گزارش تابناک کردستان، در چهل و یکمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی که با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی، مدیر کل پشتیبانی امور دام و جمعی از مدیران و معاونین ستادی با هدف بررسی انجام فعالیت‌های نظارت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی تشکیل شد، رییس سازمان جهاد کشاورزی بر لزوم کار تیمی تاکید نمود.
پیمان اسکندری در ابتدای جلسه ضمن تاکید بر این نکته که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است اظهار داشت: با هدف مدیریت بازار، اصلاح فرآیند توزیع کالا باید در اولویت قرارگاه امنیت غذایی استان قرار گیرد. با اعتقاد راسخ معتقد بر این نکته هستم که با اصلاح فرآیند‌های قبل از توزیع و شناسائی گلوگاه‌ها می‌توان بازار را کنترل نمود و بجای بازرسی مکرر با نظارت بر نحوه توزیع، از هرگونه مشکلات بعدی جلوگیری نمود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی اذعان نمود: در تمامی جلسات قرارگاه امنیت غذایی دعوت از تجار، بازرگانان، عاملین پخش و صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای میتواند نقش بسزایی در کنترل قیمت‌ها و کاهش هزینه‌های بازرسی داشته باشد.
وی با اشاره به این مطلب که از ابتدای دستور بازرسی بازارتوسط اکیپ قرازگاه امنیت غذایی، تاکنون در استان کردستان بالغ بر ۲۷۶۰ مورد بازرسی از مراکز مختلف توزیع کالا‌های اساسی صورت گرفته اظهار داشت: بیشترین بازرسی‌های صورت گرفته از مراکز توزیع نهاده‌های دامی، خبازی‌ها، فروشگاه‌های مواد پروتئینی و میوه و سبزیجات بوده اند و ده رقم کالای اساسی مختلف با مشاهدات میدانی بازرسین رصد شده است.
پیمان اسکندری از تشکیل پرونده برای بالغ بر ۳۰۰ نفر از متخلفین خبر داد و اظهار داشت: بازرسین مستقر در سازمان جهاد کشاورزی ومدیریت‌های شهرستان‌ها پس از رویت هرگونه تخلف، مستقیما نسبت به تشکیل پرونده و ارجاع به سازمان تعزیرات جهت اعمال قانون اقدام و دستگاه احکام مرتبط با مجرمین و متخلفین را صادر خواهد نمود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی بیشترین مشکلات مرتبط با تخلفات را در خبازی‌ها عنوان نمود و افزود شورای آرد و نان بار‌ها تذکرات خود را به متخلفین داده و حتی سهمیه آرد خبازی‌های متخلف را قطع خواهد نمود.
درج قیمت فروش محصولات مختلف در فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌های سطح شهر‌ها و روستا‌های استان از موارد دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت و رییس سازملان جهاد کشاورزی اظهار داشت: قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتور‌های فروش) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.
توزیع اقلام تنظیم بازار مصرف خانوار‌ها در اسرع وقت کما فی السابق از جمله دغدغه‌هایی بود که رییس سازمان جهاد کشاورزی استان به آن اشاره و افزود: تدوین برنامه‌های تامین معیشت آحاد مردم به منظور کنترل و تعدیل قیمت و تنظیم بازار کالا‌های اساسی از جمله وظایفی است که به جهاد کشاورزی واگذار شده که در این اثنا، توزیع برنج در دونوع تایلندی و هندی، توزیع شکر در سه نوع مصرف خانوار، مصرف صنف و صنعت و مصرف اتحادیه تعاونی زنبورداران و نیز توزیع مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازار با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و افزایش پیک مصرف به جد در دستور کار قرار گرفته است.
اسکندری در پایان جلب مشارکت تعاونی‌های تولید، تشکل‌ها و تعاونی‌های تخصصی در تصمیم گیری‌های مرتبط با محوریت ضرورت‌های مورد نیاز در حوزه‌های پیش آگاهی در تامین و رصد هوشمندانه توزیع و نظارت بر کمیت و کیفیت و قیمت محصولات کشاورزی را خواستار شد تا احتمال هرگونه کمبود یا مازاد نیاز محصولات کشاورزی وجود نداشته باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار