وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت خدمتگزار و مردمی از ظرفیت‌های بی بدیل فرهنگی، هنری و دینی با تمام قوا حمایت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۲۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳ 07 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،محمد مهدی اسماعیلی شامگاه پنجشنبه در نخستین اختتامیه سوگواره یاس نبوی در شهرستان تفرش استان مرکزی افزود: حمایت از هنر، هنرمندان و گسترش زیرساخت‌های این حوزه از برنامه‌های مهم دولت انقلابی و مردمی است.
وی خطاب به هنرمندان ادامه داد: شما صاحب اصلی هنر تعزیه هستید و علت اصلی ماندگاری این هنر اصیل دینی، پیوند آن با عواطف، حوزه معنویت و خداوند متعال است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: این وزارتخانه باید تمام ظرفیت خود را به‌کار گیرد تا زمینه توسعه علمی و پژوهش در هنر تعزیه گسترش یابد.
اسماعیلی گفت: هنرمندانی که از کودکی تا پیری در این حوزه فعالیت داشته اند باید مورد حمایت قرار گیرند.
وی افزود: بخش عظیمی از صندوق هنرمندان به هنرمندان تعزیه اختصاص می‌یابد و این هنرمندان که در زمینه ترویج فرهنگ امام حسین( ع) فعالیت می‌کنند، نباید مشکلی ‌داشته باشند.
اسماعیلی بیان کرد: تفرش مشاهیر بزرگی در حوزه‌های مختلف دارد و استان مرکزی و این شهرستان منطقه زر خیز فرهنگی است.
وی اظهار داشت: این منطقه در حوزه شعر و ادبیات و رشته‌های متنوع علمی سرآمد است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهر تفرش موطن اجداد رهبر معظم انقلاب اسلامی است و این مهم یکی از موهبت‌ها و افتخارات عظیم این شهرستان است.
اسماعیلی با یادآوری برگزاری اختتامیه سوگواری یاس نبوی افزود: این آیین بهانه‌ای خوبی است که قدمت و اصالت این هنر مذهبی بیش از پیش آشنا شویم.
وی ادامه داد: عشق و علاقه مردم تفرش به خاندان با اصالت ائمه اطهار با این شکل هنر دینی ظهور و بروز کرده‌ است.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس هم گفت: این شهرستان در موضوع تعزیه پیشینه طولانی دارو و مردم همواره از این آیین‌ها استقبال می‌کنند.
ولی الله بیاتی افزود: جوانان تفرش به تعزیه علاقه ویژه داشته و با توجه به تاثیرگذاری این آیین‌ها در جامعه نباید به فراموشی سپرده شود.
وی ادامه داد: ۲۵ تکیه در این خطه وجود دارد و با توجه به وجود دانشگاه‌های دولتی و ظرفیت‌های مناسب شهرستان تفرش، نیاز است که این شهرستان به قطب تعزیه تبدیل شود.
بیاتی اظهار داشت: جمعیت بسیاری از جوانان تفرش علاقه بسیاری به تعزیه خوانی دارند و حیف است این فرهنگ غنی به فراموشی سپرده شود.
فرماندار شهرستان تفرش هم گفت: این شهرستان ظرفیت‌های نهفته بی‌شماری داشته و در طول تاریخ بیشتر این ظرفیت‌ها در نمادهای مختلف بروز کرده‌ است.
عبدالرضا حاج علی بیگی افزود: چهره‌های بسیاری که در تارک تاریخ می درخشند متعلق به این شهرستان هستند.
وی ادامه داد: زادگاه بسیاری از مفاخر کشور در استان مرکزی است و ۲۵ درصد این مفاخر در شهرستان تفرش پرورش یافته‌اند.
فرماندار تفرش گفت: چهره‌ها و مفاخر ملی و بین الملی بسیاری از این خطه برخاسته‌اند.
حاج علی بیگی گفت: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان لازم است تا بخش فرهنگ و هنر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: اکنون تنها یک کتابخانه در شهرستان تفرش وجود دارد و ایجاد یک کتابخانه در دستور کار شورای اسلامی این شهر بوده و نیاز است تجهیز آن مورد توجه قرار گیرد.
فرماندار تفرش گفت: ۱۱ مکان همانند این تکیه در تفرش وجود دارد و ۵۰ گروه تعزیه در شهرستان حیات فرهنگی دارند.
حاج علی بیگی با یادآوری فعالیت حوزه علمیه خواهران و برادران در شهرستان تفرش گفت: حوزه علمیه خواهران این شهرستان ساختمان نداشته و نیاز است تامین این مهم در دستور کار قرار گیرد.
در این مراسم از برگزیدگان سوگواره قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار