کد خبر: ۱۰۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 27 September 2015
اقتصاد مقاومتی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دارای ارکان زیر است :

1-    مقاوم بودن اقتصاد
2-    استفاده از همه ظرفیت های دولتی و مردمی
3-    حمایت از تولید ملی
4-    مدیریت منابع ارزی
5-    مدیریت مصرف   

همچنین دارای الزامات الف: مردمی کردن اقتصاد  ب: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی می باشد

1– مقاوم بودن اقتصاد : ( اقتصاد باید مقاوم باشد؛ باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه دشمن قرار بگیرد مقاومت کند ).«بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی علیه السلام، در 1/1/1392 »

با توجه به تکلیف شرعی و پیام راهبردی مقام معظم رهبری در خصوص مقاومتی بودن اقتصاد، آنچه برداشت می شود این است که باید به سمت اقتصاد پایدار حرکت نمود، که این نیاز به طور جدی در استان کرمانشاه مشاهده می گردد. از این رو با جلوگیری از تصمیمات عجولانه و بدون پشتوانه علمی، و در عوض حرکت به سمت الگوهای رفتاری علمی در اقتصاد استان، به سوی اقتصاد پایدار گام بر می داریم.

در این خصوص در استان کرمانشاه  ابتدا طی یک فرایند مطالعاتی قابلیت ها و توانمندی های استان کرمانشاه باید مورد شناسایی قرار گیرند؛ همچنین مزیت های نسبی و مطلق استان کرمانشاه کشف گردد، و آنگاه با این بینش به علاج معضلات اقتصادی و به تبع آن به حل معضلات اجتماعی ، فرهنگی استان کرمانشاه همت گمارد، قابلیت های همچون کشاورزی، معدن، دامپروری، بازرگانی و گردشگری در استان کرمانشاه به صورت بالقوه مشاهده می گردد، مدیریت صحیح و خردمندانه این قابلیت ها می تواند گامی اساسی در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد.

کشاورزی


اگر در بخش کشاورزی با تکمیل زنجیره تولید، و توجه به تولید بر اساس مزیت مطلق، گام بر داشته شود یک صنعت پایدار کشاورزی به وجود می اید و میزان اشتغال در این بخش به طور محسوس افزایش می یابد. در این خصوص توجه ویزه به آبخیزداری تولید محصولاتی که دارای مزیت مطلق هستند، ایجاد صنایع تبدیلی، ایجاد صنعت بسته بندی و ....می تواند راهگشای کار باشد.

در بخش معدن نیز با شناخت قابلیت ها و توانمند های استان در این زمینه و فاصله گرفتن از خام فروشی مواذ معدنی و احداث صنایع تبدیلی ، جهت تکمیل زنجیره تولید، می توان صنعت پایدار معدن استان کرمانشاه را ایجاد نمود و بخش عظیمی از معضل بیکاری استان را حل نماید.

دامپروری


در بخش دامپروری مزیت مطلق استان کرمانشاه  بسیار قابل توجه می باشد؛ اما این بخش نیز به علت عدم مدیریت علمی به صورت سنتی باقی مانده و حتی از توان تولیدی این بخش نیز کاسته شده و تا صنعتی شدن فاصله زیادی دارد. بزرگترین مشکل این بخش صنعتی نشدن دامپروری می باشد، در دامپروری صنعتی زنجیره ای از تولید تعبیه شده است که به صورت پایدار تولیدات عرضه شوند؛ در کنار چند واحد دامپروری کارخانه جات تبدیلی احداث می شود، در کنار چند واحد دامپروری واحدهای تولید خوراک دام و طیور احداث گردیده، و به این ترتیب با کاهش هزینه ها میزان سود دهی بالا می رود و تولید کننده مایل به ادامه تولید می گردد.

بازرگانی


قابلیت بازرگانی استان کرمانشاه بر کسی پوشیده نیست و این قابلیت خود می تواند به عنوان تکمیل کننده زنجیره سایر بخش های تولیدی، نقش اساسی ایفا کند. در این بخش احداث پایانه های ترانزیتی تاکنون مورد توجه بوده است؛ اما این وضعیت ما را وابسته به کشور همسایه عراق می کند، و در صورت تغییر در رفتار سیاسی دولتین ایران و عراق، بخش بازرگانی ما و به تبع آن سایر بخش های تولیدی ما نیز آسیب می بینند. از این رو باید با ایجاد پایانه های ریلی و فرودگاهی در استان ، جهت کاهش آسیب پذیری باید گام برداشته شود.

گردشگری


در بخش گردشگری استان کرمانشاه توانمندی های زیادی دارد، علاوه بر مکان های تاریخی و باستانی استان و همچنین طبیعت استان کرمانشاه، وجود توریسم بیمارستانی نیز به قابلیت این بخش افزوده شده، اما با تمام این قابلیت ها،  بخش گردشگری استان نیز تاکنون  و درنتیجه نمی توان آن را جزئی از اقتصاد پایدار استان محسوب کرد؛ اما هنگامی که صنعت گردشگری استان کرمانشاه شکل گیرد می توان به راحتی عبارت اقتصاد پایدار گردشگری را بر زبان جاری کرد.

همچنین علاوه بر راهکارهای فوق میتوان به نکاتی در زمینه اقتصاد مقاومتی از  منظر منطقه ای در استان کرمانشاه اشاره کرد؛ نکاتی از جمله: توجه به نیازهای اقتصادی استان های همجوار (ایلام- کردستان- همدان) جهت تأمین بازارهای مورد نیاز برای اضافه تولید استان و همچنین توجه به محصولات خام در این استان ها، و نیز تکمیل چرخه اقتصاد داخلی استان به صورت زنجیره ای مانند مسأله،از تولید به مصرف ، عرضه و تقاضای استان شناسایی شده و مطابق با آن به برنامه ریزی اقتصادی پرداخت.

به نظر می رسد که توجه به چرخه داخلی اقتصادی استان و همچنین اقتصاد استان های همجوار می تواند با الگوی سیاسی و اقتصادی دکتر محسن رضایی جهت ایالتی کردن نظام اقتصادی کشور ، همخوانی داشته باشد.

یقینا" با توجه به همجواری استان کرمانشاه به کشور عراق بخصوص کردستان عراق جای خالی یک منطقه ویژه اقتصادی بشدت در این استان احساس می شود.

ادامه مطلب در روزهای آتی بر روی سایت قرار می گیرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار