راه یابی 55 مقاله به بخش‌های نهایی همایش ملی تبیین حقوق شهروندی در ارومیه

دبیر علمی چهارمین همایش ملی تبیین حقوق شهروندی گفت: بیش از 280 مقاله به دبیرخانه همایش وصول شد که بعد از ارزیابی علمی و داوری، درنهایت 55 مقاله به بخش نهایی راه یافت و از این تعداد مقاله منتخب بر اساس نظر داوران 18 مقاله در بخش ارائه و سخنرانی انتخاب شدند.
کد خبر: ۷۲۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰ 27 February 2019

 به گزارش تابناک آذربایجان غربی امین رستم زاده امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش حقوق شهروندی در ارومیه اظهار کرد: 520 نویسنده به عنوان پژوهشگر مقالات خود را به صورت انفرادی و مشترک به این همایش ارسال کرده بودند که از این تعداد در مجموع 43 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و پایین‌تر و 57 درصد در مقطع دکترا و دانشجوی دکتری هستند.

وی با اشاره به مقالات راه یافته به بخش نهایی خاطرنشان کرد: بیش از 280 مقاله به دبیرخانه همایش وصول شد که بعد از ارزیابی علمی و داوری 55 مقاله به بخش نهایی راه یافت که از این تعداد مقاله منتخب بر اساس نظر داوران 18 مقاله در بخش ارائه و سخنرانی انتخاب شدند.

سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در این دوره از همایش 58 درصد اعضای کمیته علمی و داوران از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه‌های خارج استان و 42 درصد نیز از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه‌های داخل استان داوری مقالات را بر عهده داشتند.

وی افزود: وابستگی علمی 52 درصد ارائه دهندگان مقالات از دانشگاه‌های خارج استان و 48 درصد بومی دانشگاه‌های استان بودند.

رستم زاده با اشاره به ترکیب مختلف پژوهشگران شرکت کننده در این دوره از همایش اظهار کرد: 65 درصد از ارائه دهندگان مقاله از رشته‌های مختلف علوم انسانی بوده و 35 درصد نیز از حوزه‌های فنی و مهندسی و سایر علوم بودند که این خود نشان از ارتقای جایگاه حقوق شهروندی در بین علوم مختلف علوم انسانی و سایر رشته‌های فنی و مهندسی با رویکرد بین رشته‌ای دارد.

دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه حقوق شهروندی امروزه از ضرورت‌ها و اولویت‌های هر کشوری تلقی می‌شود، اذعان کرد: کلیدی‌ترین عنصر توسعه یک جامعه، شهروندان آن محسوب می‌شود و باید به کیفیتی آموزش و تربیت شوند که از دانش، نگرش و مهارت‌های گوناگون برخوردار باشند.

وی ادامه داد: دانش عمومی مردم و ضریب پردازش فکری مردم یک جامعه رابطه اثرگذاری بر میزان مشارکت مردم و ارتقاء مسؤلیت اجتماعی آنها دارد و سبب نقش آفرینی هر چه بیشتر مردم در فعال سازی عناصر توسعه و پیشرفت یک کشور می‌شود.

رستم زاده با اشاره به اینکه تفاوت‌هایی بین حقوق بشر و شهروندی وجود دارد، خاطر نشان کرد: آموزه‌های حقوق بشری منبعث از فطرت انسان است و در تمامی ادیان الهی کرامت انسانی بی‌بدیل‌ترین مولفه وحیانی تلقی می‌شود و انسان درنگاه قرآن از کرامت و شرافت ذاتی برخوردار است.

دبیر علمی چهارمین دوره همایش ملی حقوق شهروندی با تشریح سایر مکاتب در خصوص حقوق شهروندی گفت: مکتب حقوق پوزیتویستی برای حقوق شهروندان ماهیتی صرفاً قراردادی و اعتباری قایل است، حقوق طبیعی قواعد حقوق عقل عملی را مبنای نظریات خود قرار داده‌اند ولی حقوق شهروندی در اسلام با نگرشی کامل‌تر و جامع الوجهین برمصالح، مفاسد و واقعیات تکیه داشته و ترکیبی از ماهیت اعتباری و واقعی است.

وی فرهنگ‌سازی و آموزش و پژوهش را سه رکن اصلی تحقق حقوق شهروندی در جامعه عنوان کرد و افزود: باید با گام‌های ظریف علمی و خلاقانه همزمان برای این مسیرها برنامه‌ریزی علمی و عملی داشته باشیم چرا که سیطره حقوق شهروندی بر تمامی ابعاد و مولفه‌های زندگی اجتماعی انسان انکارناپذیر است.

رستم زاده با تشریح رهنمون‌های مقام معظم رهبری در خصوص حقوق شهروندی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری مالامال و سرشار از آموزه‌هایی اصیل و جوهره حقوق شهروندی است.

به گزارش فارس، چهارمین همایش ملی تبیین حقوق شهروندی با حضور مدیرکل دفتر بررسی‌های اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و اساتید برجسته حقوق و پدر علم حقوق عمومی کشور و صاحب‌نظران بین‌المللی این عرصه در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار