با تابناک خراسان شمالی

اگر هشدار و اطلاع رسانی به موقع هواشناسی نبود،دامنه خسارات گسترده تر می شد/وقتی با حداقل امکانات بهترین پیش بینی انجام می شود

جبهه هوای ناپایدار پنج شنبه هفته گذشته هشتم مرداد با ورود به استان همه مردم را غافلگیر کرد به طوری که این سامانه با گذر از مناطق شمالی ایران بدون بارش بوده در نهایت با ورود به استان،این سامانه تقویت شده و در ارتفاعات شمال و شمال غرب استان بارش های سیل آسایی را به همراه داشت که این سامانه محلی در صورت عدم پیش بینی درست و اطلاع رسانی دقیق بار فاجعه ای جبران ناپذیر را به دنبال داشت.
کد خبر: ۷۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷ 04 August 2015

به گزارش تابناک خراسان شمالی،اداره کل هواشناسی خراسان شمالی صبح روز پنج شنبه پس از بررسی نقشه های هواشناسی اقدام به صدور اطلاعیه در ساعت 9 صبح به تمام نهادها و ارگان ها کرده و هشدار داده:بررسی نقشه سطح زمین بیانگر نفوذ زبانه پرفشار بر روی منطقه می باشد که با تقویت این مرکز پرفشار و پیشروی زبانه آن به سمت شمال شرق کشور موجب رانده شدن مرکز کم فشاری که در شرق کشور بود گردید و بر روی منطقه گرادیان شدید فشاری را به همراه داشت.این گرادیان موجب وزش باد شدید در استان گردید که بیش ترین سرعت باد ثبت شده از ایستگاه سینوپتیک 80 کیلومتر بر ساعت از ایستگاه آشخانه گزارش شده است.این الگو ساعات بعدازظهر تقویت گردید که با همراهی ناپایداری های سطوح فوقانی موجب تشکیل ابرهای جوششی و در پاره ای از نقاط استان وقوع رگبار شدید باران و رعد و برق گردید.
این بارش ها از ساعت 4 بعدازظهر شروع شده و تقریبا به مدت 45 دقیقه ادامه داشته است به طوری که در بجنورد باعث آب گرفتگی معابر شده و در شهرستان های راز و جرگلان و مانه و سملقان سیل باعث تخریب مزارع کشاورزی شده است.
سرپرست فرمانداری شهرستان راز و جرگلان پس از بارندگی های انجام شده،هشدار به موقع اداره هواشناسی استان را در خصوص خطر بروز سیل ستوده و در مصاحبه های خود اعلام کرده است:اگر هشدار و اطلاع رسانی در خصوص خطر بروز سیل به مردم منطقه انجام نمی شد دامنه خسارات گسترده تر می شد.
مجتبی جلالی مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در توضیح اقدامات انجام شده از سوی این ارگان گفت:براساس پیش بینی های انجام شده وبا شناخت از اقلیم استان وبررسی پارامترهای ایستگاههای استان برایمان مسجل گردید که این جبهه هوای ناپایدار که با عبور از مناطق شمالی در حال نزدیک شدن به استان است که پس از ورود شرایط برای تقویت سیستم بارشی سیل آسا فراهم خواهد گردید. از خصوصیات این سامانه بارشی این بود که کاملا بصورت محلی تقویت گردیده وبه صورت نقطه ای در شمال وشمال غرب استان بارش های رگباری خواهیم داشت.
وی افزود:اطلاعیه اداره کل هواشناسی استان در خصوص وزش باد شدید و وقوع رگبار و رعد و برق و همینطور رواناب به تمام ارگان های ذیربط ارسال شد و خوشبختانه با اطلاع رسانی به موقع به مدیریت بحران استان ،آمادگی لازم جهت مواجهه با این مخاطره به وجود آمد.
جلالی خاطرنشان کرد:در این بارش به علت شدت رگبار در منطقه شمال وشمال غرب استان و جاری شدن آن موجب مسدود شدن راه در محور استان به سمت جنگل گلستان گردید و در شهرستان راز و جرگلان نیز بروز سیل شدید شده است.

با توجه به اینکه در سال 88 و در زمان مدیریت ایشان در هواشناسی قم،سیل قم حادث گردید و اخطاریه به موقع هواشناسی در پیش بینی سیل قم نیز به مدیریت حادثه کمک شایانی نمود از ایشان پرسیدیم تفاوت پیش بینی این دو رویداد چه بوده است ؟

وی گفت:سیل قم در حالت بلند مقیاس و از تلفیق یک جبهه مدیترانه ای و سامانه جنوبی مرطوب بوده است که از چند روز قبل قابل شناسایی بوده و اخطاریه های لازم داده شده بود،ولی سیل اخیر در خراسان شمالی در مقیاس خرد قرار داشته و پیش بینی آن بسیار سخت بود به طوری که اداره کل هواشناسی استان علیرغم در اختیار نداشتن تجهیزات کافی و با امکانات محدود برای پیش بینی خرد مقیاس بدرستی و با دقت عمل نموده بطوریکه با توجه مساحت کم استان مکان و زمان بارش در نقاط خاص استان کاملا درست پیش بینی گردید.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی با اشاره به اینکه با خریداری و تجهیز هواشناسی استان به رادار هواشناسی امکان پیش بینی خرد مقیاس و کوتاه مدت فراهم خواهم شد،ابراز امیدواری کرد:با توجه به اینکه خراسان شمالی دومین استان سیل خیز در کشور است،باید تجهیزات هواشناسی استان بنا به نیازها و ضرورت ها ارتقا یافته، که از مهم ترین آن ها خرید و راه اندازی رادار هواشناسی و ایجاد مرکز تحقیقات هواشناسی در استان است که باید مورد توجه مسئولین استانی قرار گیرد.
حسین عظیمی مدیرکل بحران استان میزان خسارت سیل را 215 میلیارد ریال عنوان کرده و گفت:149 میلیارد ریال از این خسارات به بخش کشاورزی و دامی خراسان شمالی وارد شده که نابودی بخشی از محصولات کشاورزی مزارع و باغ ها را به دنبال داشته است.
به گفته وی در حوزه کشاورزی علاوه بر از بین رفتن مزارع کشاورزی و محصولات باغی،بخشی از علوفه خشک کشاورزان در داخل مزارع نیز نابود شده و افزون بر 50 راس دام سبک و سنگین نیز تلف شده است.
وی افزود:همچنین سیل اواخر هفته گذشته 20 میلیارد و 320 میلیون ریال به راههای اصلی،روستایی و تاسیسات حوزه راهسازی در این استان نیز خسارت وارد کرد.
وی میزان خسارت ناشی از سیل به واحدهای مسکونی روستایی را نیز حدود 17 میلیارد و 500 میلیارد ریال عنوان کرد.
عظیمی در مورد خسارت سیل به عرصه های منابع طبیعی استان،این خسارات را افزون بر 2 میلیارد و 300 میلیون ریال ذکر کرد.
وی همچنین به مرگ سه نفر بر اثر سیل در این استان در منطقه باش کلاته در حدفاصل چمن بید - جنگل گلستان اشاره کرد.
شایان ذکر است چمن بید با 19.5 میلیمتر بارندگی بیش ترین میزان بارش ها را به خود اختصاص داده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار