کاوش های باستان شناسی محوطه ویرانشهر فاروج از سر گرفته شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: فصل ۶ کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر شهرستان فاروج از امروز (یکشنبه) از سر گرفته شد.
کد خبر: ۱۱۷۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵ 07 July 2024

به گزارش «تابناک خراسان شمالی»، محمدرضا قهرمانیان در این باره اظهار کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ویرانشهر به دنبال تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و موزه لوور پاریس به سرپرستی میثم لباف خانیکی و روکو رانته از سال ۱۳۹۸ آغاز و در پنج فصل مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی نتایج قابل‌توجهی درباره آثار معماری این محوطه حاصل شد.

وی افزود: محوطه تاریخی ویرانشهر برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۵ و در جریان بررسی باستان‌شناسی دره اترک به سرپرستی ربرتا ونکو ریچاردی از دانشگاه تورین ایتالیا شناسایی و معرفی شد.

قهرمانیان ادامه داد: این محوطه به وسعت ۱۴ هکتار با دیواری دفاعی محصور می شده و در گوشه شمالی آن بخش محصور دیگری قرار داشته که احتمالا به‌ عنوان ارگ، مقر حاکمان این سکونتگاه را تشکیل می‌داده است.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی تصریح کرد: کاوش‌های فصل پنجم نشان داد که بقایای معماری موجود در تپه ویرانشهر متشکل از بنایی با یک ایوان عریض به پهنای ۱۲ متر و فضای راست‌گوشه وسیعی در پشت آن است که توسط یک دالان در برگرفته می‌شود.

قهرمانیان خاطرنشان کرد: این پلان که الگوی مشخصی را در معماری دوره سلوکی و اشکانی، از خوارزم و ماوراءالنهر تا فلات ایران و بین‌النهرین نشان می‌دهد، پیش‌از این در مجموعه‌های معماری با کاربری مذهبی یا اشرافی شناسایی شده است.

 محوطه تاریخی ویران شهر در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شهر فاروج و در شرق استان خراسان شمالی واقع شده است، این منطقه که سرچشمه‌های اترک را در خود جای داده است از دیرباز موردتوجه جوامع انسانی قرار داشته و عبور یکی از مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی شرق به غرب بر اهمیت زیستی آن منطقه افزوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار