سرمازدگی بیش از ۴۰ درصد گندم دیم

مدیر جهاد کشاورزی همدان گفت:در سال زارعی اری 10 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و بیش از 45 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم وجود دارد که حداقل 40 درصد محصول مزارع گندم دیم دچار خسارت شدند.
کد خبر: ۴۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 02 June 2015

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: در سال زراعی جاری مبارزه با سن مادر و پوره سن در ۲۶ هزار و ۱۲۰ هکتار از اراضی شهرستان همدان انجام شد.

به گزارش تسنیم؛ جواد رشیدی اظهار داشت: هر ساله با آغاز فصل بهار برنامه مبارزه با سن غلات به منظور حفظ محصولات در سطح مزارع زارعی انجام می‌شود در این راستا در سال زارعی جاری26 هزار و 120 هکتار از اراضی شهرستان همدان زیر پوشش قرار گرفتند.

وی افزود: مبارزه با سن مادر در 12 هزار و 820 هکتار و مبارزه با پوره سن در 13 هزار و 300 هکتار از اراضی غلات انجام گرفته است که در این راستا شهرستان همدان رتبه بالاتری را در امر مبارزه با پوره سن در استان کسب کرده است و میزان مشارکت کشاورزان با وجود خشکسالی که بر مزارع حائز شده قابل توجه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به خسارت خشکسالی و سرمازدگی به مزارع دیم تصریح کرد: در سال زارعی اری 10 هزا هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و بیش از 45 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم وجود دارد که حداقل 40 درصد محصول مزارع گندم دیم دچار خسارت شدند.

وی بیان کرد: امسال اراضی که زیر سطح کشت گندم دیم قرار گرفتند، در وضعیت مناسبی نیستند چرا که به سبب سرمای دیررس بهاره، رطوبت و تنش دمائی دچار آسیب شدند و امسال پیش‌بینی می‌شود بین 55 تا 60 هزار تن برداشت گندم دیم در شهرستان همدان انجام گیرد.

رشیدی با بیان اینکه در سال زارعی جاری 8 هزار هکتار از سطح اراضی شهرستان همدان زیر کشت گندم دیم و آبی قرار دارند، گفت: مزارع جو نیز به سبب خکسالی و سرمای دیررس دچار خسارت شدند اما میزان خسارت جو کمتر از محصول گندم است.

وی عنوان کرد: سال زراعی جاری مزارع کشاورزی دیم با تنش آبی بیشتری مواجه بود چرا که میزان بارندگی‌ها و بهنگام بودن بارش‌ها مناسب نبود و علاوه بر آفت سن دیگر آفت‌ها مانند کنه‌ها و آفت ساقه گندم نیز در ایجاد خسارت خود را نشان می‌دهند که باید مبارزه اثربخشی انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان افزود: سن یک آفت همگانی است که همه کشاورزان باید با مشارکت در اجرای طرح مبارزه با سن غلات میزان و درصد سن‌زدگی محصول را در حین برداشت کاهش دهند تا محصولی با کیفیت تحویل مصرف کنندگان داده شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار