میزان آلودگی هوا طی 9 ماه گذشته دراستان

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: استان ایلام 68 روز از 9 ماه گذشته از سال جاری را با هوای الوده ناشی از گرد و غبار پشت سر گذاشت.
کد خبر: ۳۵۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲ 03 January 2017
به گزارش تابناک ایلام؛علی طاهرسارایی اظهار کرد: در این مدت به علت ذرات ریز معلق در هوا ناشی از گرد و غبار عربی 54 روز هشدار، پنج روز اضطرار و 9 روز بحرانی از سوی کارشناسان محیط زیست استان اعلام شده است.
 
به گفته وی، بیشترین میزان آلودگی هوای ثبت شده در استان ایلام 2 هزار و 800 میکروگرم در متر مکعب بود که این میزان گرد و غبار با 18 برابر حد مجاز ( استاندارد ذرات معلق هوا 150 میکرو گرم در متر مکعب است) برای شهرستان ایوان ثبت شد.
 
سارایی یادآور شد: در این مدت برای شهرستان های مهران 49، دهلران 30، ایوان 18 و ایلام 11 روز آلوده ناشی از گرد و غبار ثبت و گزارش شده است.
 
وی افزود: بر اساس بررسی نقشه های الگویی منطقه همه ساله یک دوره 40 روزه گرد و غبار از 15 دی تا 30 بهمن ماه از طرف بیابان های عراق و سوریه وارد استان ایلام می شود و از نیمه دوم دی ماه به بعد وجود گرد و غبار در هوای استان دور از انتظار نیست.
 
قرار نگرفتن در معرض هوای آزاد، مصرف شیر فراوان، استفاده از ماسک های فیلتردار، اجتناب از کوهنوردی و ورزش های هوازی از توصیه های مکرر مرکز بهداشت استان ایلام به مردم به ویژه گروه های حساس چون زنان باردار، کودکان، افراد سالخورده، بیماران سرطانی، ریوی، قلبی عروقی و جانبازان شیمیایی در هنگام ورود ریزگردها است.
 
به گزارش ایرنا، ایلام از سال 82 شاهد ورود اولین ریزگردها به داخل استان بود و از سال 87 ورود گرد و غبار به استان ایلام به طور چشمگیر و فزاینده ای افزایش یافت و این امر موجب بروز مشکلات زیستی و تنفسی زیادی برای مردم شد و تا به امروز نیز این معضل همچنان ادامه دارد.
 
از جمله مهمترین آسیب های وارده به استان ایلام بیماری، آفت زدگی یا خشکیدگی بخش عمده ای از درختان بلوط استان را در پی داشت و خسارت های زیادی هم به کشاورزان و زنبورداران وارد کرد.
 
هر چند مسئولان ایرانی در طی سال های اخیر تلاش های منطقه ای و بین المللی زیادی برای مقابله با ریزگردها داشته اند اما به علت اینکه عمده کانون های ریزگردها در کشورهای عراق و سوریه است و این 2 کشور به علت شرایط ناامنی و مشکلات ناشی از جنگ و درگیری برنامه خاصی برای مهار کانون های ریزگرد ندارند.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار