باج‌گیری کلاهبرداران اینترنتی از طریق وب‌کم

رئیس پلیس فتای استان اردبیل در مورد باج‌گیری کلاهبرداران اینترنتی از طریق وب‌کم در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد.
کد خبر: ۲۶۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳ 19 July 2016

سرهنگ شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار کرد: باج‌گیری از طریق وب‌کم به این شیوه است که با فریب و شیوه‌های اغواگرایانه از فرد خواسته می‌شود که رفتار خارج از عرف و رفتاری که مربوط به حریم خصوصی شخص می‌شود را در مقابل وب‌کم انجام دهد.

وی تصریح کرد: بعد از آن به فرد گفته می‌شود که این تصاویر ضبط شده و شخص را تهدید می‌کنند در صورتی که درخواست آنها را برای پرداخت پول عملی نکند، تصاویر او در سرتاسر دنیا پخش می‌شود.

رئیس پلیس فتای استان گفت: در اغلب اوقات مبلغ درخواستی از سوی این افراد رقم چشمگیر و قابل توجهی است.

شریفی افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر فرد پول را به آنها پرداخت کند بعد از مدتی مجدداً درخواست خود را تکرار نکنند و یا اینکه بعد از دریافت پول، باز هم تصاویر را در اینترنت منتشر کنند.

وی در مورد عواقب آن بیان کرد: این اتفاق عواقب بسیار تلخ و متفاوتی می‌تواند داشته باشد و در بعضی موارد منجر به خجالت، تحقیر و گوشه‌گیری فرد و در موارد شدیدتر منجر به آسیب زدن به خودش و حتی خودکشی قربانیان می‌شود.

شریفی اضافه کرد: مردان و زنان در هر سنی و در هر مکانی می‌توانند هدف باج‌گیری از طریق وب‌کم قرار گیرند و به قربانیان این نوع باج‌گیری تبدیل شوند.

وی در این زمینه به شهروندان توصیه کرد که با اقدامات معقول و منطقی و با روش‌های مورد تاکید از باج‌گیری با وب‌کم خود را محافظت کنند.

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که افراد یک رابطه دوستی اینترنتی را آغاز می‌کنند و پس از گذشت بازه زمانی و آشنایی بیشتر، از فرد درخواست‌های نامتعارف و غیراخلاقی می‌شود که در مقابل وب‌کم انجام دهند.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از این اتفاق چندین راهکار پیشنهاد می‌شود که ما آنها را اثربخش در این حوزه می‌دانیم.

شریفی با بیان این راهکارها تصریح کرد: در وهله اول فریب مجرمان را نخوریم و اعمال غیرمتعارف و رفتارهای مربوط به حریم خصوصی را در برابر وب‌کم انجام ندهید چرا که نمی‌دانید چه کسی این تصاویر را می‌بیند.

وی گفت: همیشه به یاد داشته باشید هر آن چیزی که به صورت آنلاین ارسال می‌کنید این قابلیت را دارد که ضبط شود و به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار گیرد.

شریفی در ادامه سخنان خود افزود: بسیار مراقب دعوت‌هایی که از افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، باشید و به درخواست‌های افراد غریبه و ناشناس پاسخ ندهید.

وی بیان کرد: در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات مربوط به حریم خصوصی حساب کاربری خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که تنها دوستانتان و افرادی که با شما در ارتباط هستند، بتوانند صفحه کاربری شما را مشاهده کنند.

شریفی اضافه کرد: کاربران مزاحم و جعلی که می‌خواهند با افراد ارتباط داشته باشند را به سرعت مسدود کنید.

وی ادامه داد: هرگونه اطلاعات حساس، خصوصی و یا محرمانه را در پروفایل خود قرار ندهید.

رئیس پلیس فتای استان توصیه کرد: با توجه به آن که مجرمان با هک کردن وب‌کم افراد در صورتی که وب‌کم آنها خاموش هم باشد، امکان مشاهده و ضبط تصاویر افراد را دارند، پیشنهاد می‌کنیم دوربین سیستم خود را با یک برچسب کاغذی یا به هر نحوه دیگر بپوشانید.

شریفی گفت: از سایت‌های دوست‌یابی آنلاین استفاده نکنید چرا که این نوع سایت‌ها با نحوه فعالیتشان بستر را برای فعالیت مجرمان و کلاهبرداران آماده می‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر قربانی این نوع کلاهبرداری و باج‌گیری در فضای مجازی شدید به خواسته‌های اخاذی آنها پاسخ ندهید و به سرعت پلیس را در جریان بگذارید.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل پل‌های ارتباطی همشهریان با پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اردبیل جهت دریافت مشاوره، گزارش اخبار و اطلاعات در زمینه سایبری و... را شامل آدرس پلیس فتا اردبیل، کمربندی دوم، محله آراز علی (شهریار)، ساختمان وظیفه عمومی، تلفن:0452183417، تلفاکس:04533442020، آدرس اینترنتی: www.cyberpolice.ir، ایمیل پلیس: Fata_ardabil@police.ir اعلام کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار