پس ازنفت،خام فروشی به معادن استان رسید

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: نبود برنامه دقیق برای اکتشاف و بهره‌برداری معادن، بازاریابی و ارتباط بین دانشگاه و معادن این بخش از صنعت کشور را تحت فشار قرار داده است.
کد خبر: ۲۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷ 11 April 2015

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: نبود برنامه دقیق برای اکتشاف و بهره‌برداری معادن، بازاریابی و ارتباط بین دانشگاه و معادن این بخش از صنعت کشور را تحت فشار قرار داده است.

عبدالناصر فضل‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، با بیان اینکه متاسفانه ارتباط بین دانشگاه و معادن فلزی وجود ندارد، افزود: باید ارتباط صنعتی برقرار، تکنولوژی، روش نوین اکتشافی و بهره‌برداری ارائه شود.

این دکترای زمین‌شناسی در خصوص مقاله‌های دانشگاهی اظهار کرد: هرساله چندین مقاله در دانشگاه‌ها به تحریر در می‌آید اما اکثر آنها کابردی نیستند و این امر به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید در این راستا دستوراتی از طرف مسئولین دانشگاهی اعمال شود.

وی گفت: معادن غیرفلزی مشکلات عدیده‌ای در کشور ندارند و بهره‌برداری این معادن نیاز به دانش فنی دانشگاهی ندارد اما در مقابل، معادن فلزی نیاز به تکنولوژی بالا و به تبع نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارند اما به دلیل تحریم و عدم مدیریت صحیح، معادن فلزی ضربه‌های سنگینی خورده‌اند.

فضل‌نیا افزود: اغلب معادن فلزی مس، سرب، روی، آهن و طلا به دلیل هزینه اکتشافی بالا در استان ابتر مانده و یا به دلیل مشکلات منابع طبیعی به بهره‌برداری نرسیده و اکتشافات دقیقی بر آنها انجام نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه معادن فلزی در دو دهه اخیر تحت فشار قرار دارند، اظهار کرد: این معادن نیازمند ماشین‌آلات پیشرفته زیادی هستند اما به دلیل تحریم و بالا رفتن قیمت دلار، خرید ماشین آلات بسیار دشوار شده و به این سبب معادن یا تعطیلند و یا تنها دو ماه از سال کار می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه بر مشکلات خام‌فروشی مواد معدنی اشاره کرد و گفت: پنج یا شش سال پیش سنگ آهن به صورت خام و یا کنستانتره به چین و هند صادر می‌شد و در چین و یا خلیج فارس تحویل سرمایه‌داران چینی می‌شد اما بعد از مدتی چین ذخیره یک میلیارد تنی سنگ آهن کشف کرد و پروژه هند متوقف شد و قیمت سنگ آهن به شدت نزول پیدا کرد.

وی ادامه داد: در پی این اتفاق اغلب معادن تعطیل و تعداد زیادی از معدن‌کاران ورشکسته شدند و علت این امر خام فروشی مواد سنگی بود.

فضل نیا تصریح کرد: باید هم‌وغم وزارت صنعت این باشد که معادن فلزی به درستی شناسایی، درست و اصولی استخراج و خام فروشی در آن انجام نشود.

این دکترای زمین‌شناسی در خصوص تبدیل آهن به آهن اسفنجی اظهار کرد: اگر بتوانیم آهن را به صورت خام نفروشیم و به آهن اسفنجی تبدیل کنیم و تعداد کارخانجات فولاد را افزایش دهیم، به تبع ارزش افزوده افزایش یافته برای افراد زیادی اشتغال‌زایی می‌شود و دچار بحران منطقه‌ای نمی‌شویم.

وی ادامه داد: این رویه را باید در طلا و مس ادامه دهیم و خام نفروشیم.

فضل‌نیا هم‌چنین به نبود اتاق فکر در راستای حل مشکلات معادن اشاره کرد و گفت: قطعا با تشکیل اتاق فکر اغلب مشکلات معدن‌کاران و نیز مشکلاتی از قبیل صادرات سنگ هم در داخل و هم به خارج کشور حل می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار