موج کمرشکن افزایش اجاره بهای سال 95 در اشنویه/پیوند نامیمون موجران با رکود و تورم برای له کردن ضعفا!

برکسی پوشیده نیست که رکود، تورم و بیکاری یکی از ویژگی های برجسته وضعیت اقتصادی کشور است.
کد خبر: ۲۰۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 24 March 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

به گزارش شنوباس برکسی پوشیده نیست که رکود، تورم و بیکاری یکی از ویژگی های برجسته وضعیت اقتصادی کشور است. در این وضعیت که اقشار کم درامد بیشترین آسیب ها را متحمل می شوند، قیمت گذاری های دلبخواهی و عدم نظارت موثر دستگاههای اجرایی بر بازار کفه فشار را بر کمر اقشار آسیب پذیر سنگین تر می کند.

شهرستان اشنویه با قرار گرفتن در نقظه صفر مرزی از جمله شهرهای دورافتاده کشور است که به دلیل نداشتن گذرگاه مرزی و نبود واحدهای تولیدی، همواره جزء شهرهای محروم کشور بوده است.

درامد اغلب مردم شهرستان اشنویه از بخش کشاورزی تامین می شود که این بخش نیز طی دو سال گذشته به دلیل وضعیت نامناسب بازار محصولات کشاورزی از یک سو و جفای دولت از سوی دیگر باعث رکودی بی سابقه شده است.

هم اکنون با وجود گذشت 6 ماه از برداشت محصول ، هنوز صدها تن از سیب باغداران در سردخانه ها بدون مشتری مانده یا اینکه با قیمت های بسیار کم روانه بازار شده است.

علاوه بر این با گذشت 6 ماه از فصل برداشت چغندر و تحویل آن به کارخانجات قند و شکر، تعداد زیادی از کشاورزان موفق به دریافت پول خود نشده اند.

نبود درامد و رکود بازار که بیشترین تاثیر را بر قدرت خرید مردم گذاشته این روزها خیابانها و پاساژها را خلوت کرده و بازارایان نیز به جمع بیکاران اضافه شده اند.

در این وضعیت اسف بار، افزایش کمرشکن و غیرمنطقی اجاره بها نیز انگار با رکود و تورم دست به یکی کرده تا تیر خلاص را به بدنه نحیف اقشار آسیب پذیر جامعه روانه کند.

خبرهای رسیده از سطح شهر اشنویه حاکی است طی چند روز گذشته که فصل انعقاد یا تمدید قراردادهای اجاره فرا رسیده ، ملاکین و صاحبین املاک بدون لحاظ وضعیت راکد بازار و نبود درامد، اجاره بها را به شیوه غیرمنطقی بالا برده و درصدد جبران کم درامدی خود از جیب فقرا برآمده اند!

یکی از اجاره نشینان اشنویه ای در این رابطه به شنوباس می گوید: در شهر کوچک اشنویه که موقعیت تجاری چندانی ندارد، اجاره بها با شهرهای مانند مهاباد و ارومیه برابری می کند و این وضعیت اصلاً منطقی نیست.

یکی از بازاریان نیز در این رابطه می گوید: بازار راکد و بدون مشتری اشنویه که سالهاست زبانزد عام و خاص بوده به هیچ وجه کشش احاره های میلیونی را ندارد.

وی می افزاید: متاسفانه صاحبان املاک بدون لحاظ این وضعیت راکد، اجاره بها را بین 20 تا 40 درصد افزایش داده اند و در این وضعیت مغازه داران بایستی فقط برای آنها کاسبی کرده و درامدهای ناچیز خود را دو دستی به آنها تقدیم کنند!

بازاری دیگر می گوید: تعیین اجاره ماهیانه بیش از یک میلیون تومان برای مغازه واقع در میدان انقلاب یا پنج راه سیدآباد واقعا حرام بوده و با توجه به وضعیت بازار، هیچ دلیل منطقی برای تعیین این میزان اجاره وجود ندارد.

افزایش هرسال اجاره بها در حالی صورت می گیرد که هیچ گونه راهکار قانونی موثر برای برخورد با افزایش غیرمنصفانه اجاره بها وجود ندارد و این وضعیت دست ملاکین را برای تعیین اجاره های دلبخواهی باز گذاشته است.





مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار