حقیقت‌پور: نبرد دیپلماتیک سخت‌تر می‌شود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: تیم مذاکره کننده نباید روزنه ای برای سوءاستفاده ها باقی بگذارد.
کد خبر: ۱۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸ 07 April 2015
منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با سبلانه، با تاکید بر اینکه اگر پروسه هسته‌ای ایران به نتیجه برسد، این پیروزی متعلق به مردم است، گفت: موفقیت های احتمالی توافق سوئیس نتیجه ایستادگی ملت و تلاش فرزندان این دیار، رهبری داهیانه  و تلاش‌های دیپلماتیک نیروها و تیم های قبلی و فعلی است.

 

وی افزود: مردمی که بیمار‌شان روی دستشان ماند، جنس های تولیدی شان فروش نرفت، با وجود تمام فشارها باز ایستادند و تاب آوردند، کسانی هستند که بیشترین سهم را در به نتیجه رسیدن پروسه هسته ای ایران دارند.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: البته همه دولت ها به فراخور شرایط در بحث هسته ای تلاش کردند؛ دولتی زحمت کشید تا به غنی سازی 20 درصد دست بیابیم و دولت دیگر ترجیح داد 20 درصد را کنار بگذارد و پول ها را آزاد کند.

 

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده در ادامه راه نبرد دیپلماسی سخت تری پیش رو دارد، گفت: باید ابهامات موجود در متن توافق سوئیس به گونه‌ای رفع شود که در توافق جامع هیچ روزنه ای برای سوء استفاده ها و خدعه های دشمنان باقی نگذارد.

 

حقیقت‌پور تصریح کرد: برای نمایندگان ابهامات زیادی در مورد برخی مسائل از جمله در بحث نظارت و دسترسی‌های بیشتر، محدودیت هایی که برای تحقیق و توسعه گذاشته‌شده و همچنین پذیرش و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی  وجود دارد که باید رفع شود.

 

وی  گفت: دستگاه دیپلماسی باید جوابگوی ابهاماتی چون، کاهش سانتریفیوژها از 19 هزار دستگاه به 5 هزار دستگاه، تعطیلی فعالیت هسته‌ای در تأسیسات عظیم فردو، تبدیل 10‌هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده 5 درصدی به 300 کیلوگرم، منحصر شدن غنی‌سازی اورانیوم به سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 با ظرفیت 1/7 سو، آنهم در حالی که به سانتریفیوژهای پیشرفته از نوع IR-8  با ظرفیت غنی‌سازی 24 سو دست یافته‌ایم، باشد.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد: پذیرش و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، مشروط شدن لغو- تحریم‌ها به دسترسی بیشتر که بازرسی ها از مراکز نظامی کشورمان را امکان‌پذیر می‌سازد، ابهاماتی هسنتند که نیازمند شفاف‌سازی هستند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار