رهاسازی آب از سدهای آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از آغاز مرحله جدید رهاسازی آب از مخزن سدهای بوکان، مهاباد و زولا به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.
کد خبر: ۱۹۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ 12 March 2016

1457683795376_sara ahmadi-13.jpg

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از آغاز مرحله جدید رهاسازی آب از مخزن سدهای بوکان، مهاباد و زولا به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.

کیومرث دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و پیرو ابلاغیه اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران، عملیات رهاسازی آب از سدهای بوکان با دبی 70 مترمکعب در ثانیه، مهاباد با دبی 18 متر مکعب در ثانیه از 17 اسفند ماه سال جاری و رهاسازی از سد زولا نیز با دبی 10 مترمکب در ثانیه در 20 اسفند آغاز شده است.

وی افزود: براساس ابلاغیه شرکت مدیریت منابع آب ایران در این مرحله میزان حجم رهاسازی از سد بوکان 140 میلیون متر مکعب، مهاباد 40 میلیون متر مکعب و زولا 10 میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده است. با تکمیل این حجم از رهاسازی از سدهای فوق، مجموع آب رها شده از سدهای استان آذربایجان‌غربی، از ابتدای سال آبی بالغ بر 425 میلیون مترمکعب خواهد بود.

دانشجو گفت: با توجه به تقارن ایام رهاسازی با تعطیلات نوروزی، مناطق پایین دست این سدها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و به همین دلیل لازم است مردم محلی و مسافران نوروزی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه‌های مربوطه و هرگونه برداشت غیرمجاز آب خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، سطح تراز دریاچه ارومیه در 19 اسفند ماه سال جاری به 1270.64 متر بالاتر از آبهای آزاد رسیده است که این سطح تراز در مقایسه با روز مشابه در سال گذشته(1270.63) یک سانتی متر افزایش ارتفاع آب نشان می‌دهد. پیش بینی می شود با گرم شدن هوا که منجر به ذوب برف موجود در ارتفاعات خواهد شد و همینطور بارندگیهای بهاره، جریان آب ورودی به دریاچه ارومیه افزایش داشته باشد که موجب افزایش ارتفاع آب دریاچه خواهد بود.

در حال حاضر مساحت عرصه آبی دریاچه ارومیه به بیش از 2000 کیلومتر مربع رسیده است. در ابتدای سال آبی 94-95 میزان مساحت دریاچه به 537 کیلومتر مربع کاهش یافته بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار