تشکیل دبیرخانه برچسب گذاری موادغذایی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دبیرخانه کشوری بر چسب‌گذاری مواد غذایی در همدان تشکیل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 19 October 2015
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دبیرخانه کشوری بر چسب‌گذاری مواد غذایی در همدان تشکیل می‌شود.

ایرج خدادادی اظهار داشت: امروز با توجه به اهمیت غذا باید از سلامت آن از مرحله کشت تا زمان برداشت و فرآوری مطمئن باشیم که اصول ایمنی در آن رعایت شده باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: سالانه 350 هزار مرگ ناشی از آلودگی غذا در جهان اتفاق می‌افتد که با اضافه شدن آلودگی آب این رقم به مرگ و میر دو میلیون نفر در جهان می‌انجامد.

خدادادی گفت: موضوع ایمنی غذا، نحوه تهیه مواد اولیه آن در حوزه جهاد کشاورزی نیازمند حمایت‌های ویژه است و برنامه‌هایی برای آن در حوزه‌های مختلف می‌طلبد.

وی افزود: ما برای امنیت و ایمنی مواد غذایی باید برنامه‌هایی مدون داشته باشیم تا غذا به مقدار کافی در دسترس همگان از فقیرترین تا غنی‌ترین افراد جامعه قرار گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: امنیت و تأمین مواد غذایی صرف سیرشدن نیست بلکه در تهیه غذا باید علاوه بر سلامتی همه مواد مورد نیاز بدن تأمین شود.

خدادادی تصریح کرد: امسال با دستور مقام وزارت بهداشت برنامه‌ نشانگر تغذیه‌ای در حال اجرا است که دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان دبیرخانه کشوری این طرح برگزیده شده است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح الصاق راهنمای رنگی سلامت در سه رنگ سبز، زرد و قرمز که مفهوم اطمینان، خطر و احتیاط را بیان می کند که به زودی اجرایی می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نشانگر تغذیه بر روی همه مواد فرآوری غذایی نصب می‌شود تا مصرف کننده متوجه مقدار چربی، نمک و قند مواد غذایی و سطح سلامت این مواد شود.

خدادادی بیان کرد: تامین کیفیت و ارتقای سطح سلامت غذا که نیاز گروه‌های مختلف سنی را تامین کند از سیاست‌ها و عملکردهای وزارت بهداشت است.

وی گفت: بسیاری ازبیماری‌ها ازجمله سرطان‌ها و سکته‌های قلبی و عروقی که 50 درصد از مرگ و میرها را بوجود می‌آورد متاثر از نوع تغذیه افراد است و ترویج الگوی صحیح تغذیه‌ای می‌تواند بسیاری از مرگ و میرها را کاهش دهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، افزود: بخش عمده‌ای از عوامل خطر سازغذا از منشاء فرآوری است و در حوزه جهاد کشاورزی باید از کاشت و برداشت انواع مواد غذایی از جمله سیب زمینی، کاهو و گوجه فرنگی مطمئن باشیم.

خدادادی اظهار داشت: باید مواد آلاینده را در غذاها شناسایی کنیم و مطمئن باشیم غذای در دست مردم فاقد هرگونه مواد آلاینده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون برنامه وزارت بهداشت برای بررسی وجود آلاینده ها و سموم در مواد غذایی آغاز شده تأکید کرد: تجمع سموم باقی مانده در مواد غذایی می‌تواند آسیب‌زا باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: موضوع ایمنی و امنیت غذایی به قدری مهم است که در سطح کشور شورای سلامت و امنیت غذایی تشکیل شده و همچنین برنامه‌های متعددی در برنامه پنج توسعه برای آن دیده شده است.

خداد دادی افزود: با ایجاد دبیر خانه برچسب‌گذاری مواد غذایی به طور قطع سطح سلامت افراد افزایش می‌یابد.

وی گفت: وزارت بهداشت هم اکنون با جدیت به دنبال بررسی سلامت مواد غذایی است و در این راستا در چند ماه اخیر و با اقدمات انجام شده ناسالم بودن برندی از آب معدنی، آبلیمو و برخی از مرغ‌های عرضه شده در بازار تهران گزارش شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: اقدام وزارت بهداشت گامی در راستای تأمین امنیت و سلامت غذایی شهروندان است که با برنامه‌های دیده شده گام‌های عملی‌تری در این راستا برداشته می ‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار