امام جمعه بندرعباس؛
تابناک-نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تقوا را سپر محکمی در برابر دسیسه‌های نفس اماره و فتنه‌های نظام استکباری و دشمنان جامعه اسلامی دانست.
کد خبر: ۹۹۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸ 08 October 2021

تقوا؛ سپر محکم جامعه اسلامی برابر فتنه‌های دشمنان/ موضع حکیمانه دولت، غرب را به التماس کشانده است

به گزارش تابناک از هرمزگان به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی ستاد برگزاری نماز جمعه بندرعباس، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، ظهر امروز، ۱۶ مهرماه در نماز جمعه این هفته بندرعباس، اظهار کرد:تنها ابزاری که امروز می‌تواند سپر محکمی برای مردم ما در مقابل دسیسه‌های نفس اماره و فتنه‌های نظام استکباری و دشمنان اسلامی باشد، تقوا است. تقوای الهی باعث می‌شود که انسان مسیر زندگی خود را در دنیا بهتر پیدا کند.

امام جمعه بندرعباس:خداوند در قرآن کریم در آیه ۳ سوره تحریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دل‌سخت کافر) و سنگ (خارا) آتش‌افروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آن‌ها حکم شود انجام دهند.»
امام صادق(ع) در پاسخ به ابوبصیر که پرسید: با توجه به آیه «قُوا اَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُم ناراً؛ خود و خانواده خود را از آتش نگه دارید»، چگونه خانواده را باید از آتش نگه داشت؟ فرمودند: «تَأْمُرُهُمْ بِما أَمَرَهُم اللّه ُ وَ تَنهاهُم عَمّا نَهاهُمُ اللّه ُعَنْهُ فَاِنْ أَطاعُوکَ کُنْتَ قَدْ وَقَیتَهُم وَ إِنْ عَصَوکَ فَکُنتَ قَدْ قَضَیتَ ما عَلَیکَ؛ آن‌ها را به انجام آنچه خدا فرمان داده است فرمان دهى و ازآنچه خدا منعشان فرموده است، منع کنى. اگر از تو اطاعت کردند آنان را از آتش حفظ کرده‌ای و اگر نافرمانی‌ات کردند تو وظیفه‌ات را انجام داده‌ای». اگر خانواده دچار آسیب شود، اعضای خانواده در قبال آن مسئول است.
پیامبر گرامی اسلام(ص) پس از آنکه آیه «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ؛ تو اهل بیت خود را به نماز و طاعت خدا امر کن و خود نیز بر نماز و ذکر حق صبور باش» بر پیامبر(ص) نازل شد، آن حضرت هر صبح و شام به درِ خانه فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و علی(علیه السلام) می‌رفت و پس از سلام بر اهل آن خانه، می‌فرمود: «الصلاة یرحمکم الله».

پیشگیری از آسیب‌های حوزه خانواده

نماینده ولی فقیه در استان: یکی از مسائلی که امروز کیان خانواده را مورد تهدید قرار می‌دهد، گسست همبستگی و پیوند بین اعضای خانواده است. متأسفانه امروز در جامعه اسلامی گسستی را احساس می‌کنیم که برای جلوگیری از این گسست، دین مبین اسلام بسیار بر صله‌رحم تأکید کرده است. خانواده یک مجموعه به هم پیوسته و نهاد تأثیرگذار اجتماعی است. امروز یکی از مسئولیت‌های ما در قبال خانواده این است که پیوند و ارتباط و اتصالمان با اعضای خانواده را مستحکم‌تر کنیم.
افسردگی یکی از معضلات و آسیب‌های خانواده است. یکی از آفات و بلایای دنیای معاصر افسردگی جامعه بشری بوده و این افسردگی در غرب به‌ مراتب بیشتر است. جامعه غربی به سمتی می‌رود که در آن مفهوم مقدس مادر و پدر و خانواده در حال رنگ باختن است. گاهی خیلی از خانواده‌ها تنها زیر یک سقف زندگی می‌کنند، در یک خانه هستند اما خانواده نیستند. بی‌حوصلگی، عصبانیت، پرخاشگری و ناسازگاری در میان خانواده، معلول افسردگی‌ها هستند. اگر ما خانواده خود را به سمت یک خانواده اسلامی با سبک زندگی ایرانی اسلامی سوق دهیم، نشاط در خانواده موج خواهد زد اما اگر از تعالیم نورانی اسلام فاصله بگیریم، خانواده با آسیب‌های بسیاری به‌خصوص در حوزه مسائل روحی و روانی، مواجه خواهد شد.

دکتر عبادی زاده بیان کرد: کاهش میل جنسی در میان زن و شوهرها یکی از آسیب‌های جدی است که خانواده را تهدید می‌کند. افراد از بیان صریح این مشکلات شرم می‌کنند و این مسئله خود را در جاهای دیگر نشان می‌دهد و کیان خانواده را از هم می‌پاشد و باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود. مشاوران، عزیزان حوزه سلامت و مبلغین باید در این زمینه خانواده‌ها را آگاه کنند.
گاهی بی‌عفتی‌هایی که در حوزه خانواده اتفاق می‌افتد، معلول همین مسائل و مشکلات جنسی میان زن و شوهر است. متخصصان از منظر علمی، روانشناسان از منظر روانی و روحانیون از منظر دینی باید در این زمینه جامعه را آگاه کنند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌ویژه برای زوج‌های جوان بسیار ضروری است. اگر خانواده‌ها، دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در این زمینه ورود نکنند، شاهد رشد طلاق در بین خانواده‌ها خواهیم بود.

ربیع‌الاول؛ ماه نشاط دل‌های مؤمنان

امام جمعه بندرعباس در ادامه تصریح کرد: ۲ ماه مصیبت و به سوگ نشینی خاندان رسالت را پشت سر گذاشتیم. جامعه ما با همه کمبودهای شرایط کرونایی حق مطلب را ادا کردند، خداوند عزاداری‌های ایام محرم و صفر را از همه ما قبول کند. وارد ماه مبارک ربیع‌الاول شدیم که ماه نشاط دل‌های مؤمنان و ماه بزرگ‌ترین مولود، خاتم انبیا، حضرت محمد مصطفی(ص) است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به روز جهانی کودک، اظهار کرد: شاکله فرزندان ما در دوران کودکی شکل می‌گیرد و باید مراقبت کنیم تا نیازهای واقعی کودکانمان را تأمین کنیم. از کودکی می‌توان فرزندان را با اهداف الهی و عبودی تربیت کرد و دورانی است که هر نکته تربیتی در آن ماندگار می‌شود. اهل بیت(ع) به ما آموخته‌اند که امر تربیت تنها مربوط به دوران نوجوانی و جوانی نیست، حتی مربوط به دوران کودکی نیست و در منطق اسلام تربیت فرزند قبل از انعقاد نطفه شروع می‌شود. دستورالعمل‌های اسلام در قبل بارداری، حین بارداری، شیردهی و... بر روی تربیت نسل ما تأثیرگذار است.

امام جمعه بندرعباس به روز سالمندان نیز اشاره کرد و افزود بهترین اسکان برای سالمندان کانون گرم خانواده است. به خانواده‌ها توصیه می‌کنم تا جایی که در توان دارند، نسبت به سپردن پدران و مادران خود به خانه سالمندان اجتناب کنند. خانه سالمندان امری اضطراری برای موارد ضروری است و نباید تبدیل به یک فرهنگ عمومی ‌شود. دعای پدر و مادری که کنار فرزندان خود زندگی می‌کند، مسیر زندگی آنان را متحول خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با اشاره به روز کاهش بلایای طبیعی، بیان کرد:متأسفانه در میان مسئولان با این مشکل مواجه هستیم که همواره صبر می‌کنند بلایی اتفاق افتد و سپس جلسه تشکیل می‌دهند که چگونه مشکلات را برطرف کنیم. بلایای طبیعی نیاز به برنامه‌ریزی قبل از حادثه دارند. تمامی تلاش ما باید این باشد که بلایای طبیعی و پیامدهای آن را کاهش دهیم. مسئله خانه‌ها و باغاتی که در مسیر سیل قرار دارند را باید قبل از واقعه علاج کرد.

دکتر عبادی زاده ضمن تبریک روز استاندارد، تصریح کرد: امروز در گام دوم انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین نقیصه ما کیفیت کالاها و محصولات است و باید تلاش بسیاری در این زمینه داشته باشیم تا محصولات ما بتواند با دنیا رقابت کند. استاندارد مسئله بسیار مهمی است که تکیه بر کیفیت کالا دارد.

نیروی انتظامی؛ بهترین مصداق مرابطه در جامعه اسلامی

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی، بیان کرد: به حافظان امنیت و سلامت اجتماعی خدا قوت می‌گویم. امروز باب شهادت بر جامعه اسلامی باز است و عزیزان نیروی انتظامی در مسئله حفاظت از امنیت جامعه، بیشترین نقش را دارند. مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در رابطه با نیروی انتظامی فرمودند: «کار شما از جمله کارهایی است که خیلی راحت می‌تواند نیت الهی و قصد قربت در آن راه پیدا کند».
ما در اسلام ۲ باب جهاد و مرابطه داریم. مرابط به کسانی می‌گویند که در دوران صلح از کیان اسلام حفاظت می‌کنند و مجاهد کسانی هستند که در دوران جنگ با دشمنان خدا از اسلام و مسلمین محافظت می‌کنند. شاید در برخی زمان‌ها، باب جهاد به روی ما بسته شود اما باب مرابطه همیشه به روی ما باز است و بهترین مصداق مرابطه، عزیزان نیروهای مسلح در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی هستند.
پاداش مرابطین هم‌تراز پاداش مجاهدین است. باید مسئله امنیت را به همه حوزه‌ها تعمیم دهیم. ما امروز در زیر سایه نیروهای مسلح امنیت داریم و مردم ما باید قدردان این امنیت باشند. در روایات آمده که انسان قدر ۲ چیز را نمی‌داند و آن سلامت و امنیت است، مگر آن را از دست بدهد. انسان هرچه داشته باشد، بدون امنیت درواقع هیچ‌چیز ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در جامعه مسئله سرقت است که در بیشتر مواقع ریشه در اعتیاد دارد و گله‌مندی‌ها در این زمینه زیاد است. وقتی این مسئله زیاد رخ دهد، آرامش جامعه را بر هم می‌زند و من از حافظان امنیت جامعه در خواست می‌کنم که برای مسئله سرقت و جرائم خرد، عنایت ویژه‌ای داشته تا با یک برنامه‌ریزی درست بتوانند رضایت خاطر و آرامش مردم را فراهم کنند. در خصوص جمع‌آوری معتادان به‌خصوص معتادان متهاجر در فصل زمستان نیز باید تدابیری اندیشیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبادی زاده افزود: شاهد اتفاقات خوبی در یمن هستیم و اتخاذ راهبرد هوشمندانه مجاهدین انصارالله در یمن بسیار ارزشمند است. شهرهای استان معرب یکی‌یکی در حال سقوط هستند و درصد بالایی از این استان به دست مجاهدان افتاده است. اتفاق مبارکی که افتاده تسلیم شدن مردم و شهرهای مختلف بدون مقاومت گروه‌های مسلح است. امیدواریم این کار بزرگی که مردم یمن آغاز کردند به سرانجام برسد. بازی تکراری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحث برجام همچنان ادامه دارد که البته این بازی‌ها نخ‌نما شده است. آمریکایی‌ها از برجام کنار رفتند و امروز التماس می‌کنند و در کنار آن موضع طلبکارانه دارند. آمریکایی‌ها هیچ‌گاه حسن نیت خود را در مذاکرات نشان ندادند و این پیام را به آمریکا می‌دهیم که آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان در پایان اظهار کرد: امروز موضع عزتمندانه ملت ایران، آمریکایی‌ها را به انفعال و التماس کشانده است و امیدوارم خود آمریکایی‌ها سر عقل بیایند و به آنچه تعهد دادند، عمل کنند. دیگر کشور و دولت ما منتظر آمریکا نمی‌ماند. ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم و این آمریکاست که باید به تعهدات خود بازگردد.

انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار