رئیس شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر ضرورت بازنگری قوانین مدیریت شهری بر اساس نیازهای روز، از تعیین تکلیف پروژه‌های مسئله‌دار مدیریت شهری در دوره ششم شورای شهر قم خبر داد.
کد خبر: ۹۹۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ 06 October 2021

به گزارش تابناک قم، حسین اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگاران با اشاره به رویکرد جدید دوره ششم شورای اسلامی شهر مقدس قم نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر بیان کرد: درخواست ارتقای جایگاه امور فرهنگی و حمایت جدی از این عرصه بر اساس اختصاص بودجه متناسب در مدیریت شهری مطرح است.

وی افزود: ارتقای بخش فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری به معاونت و درنظر گرفتن حداقل یک کارشناس برای این امور در هر منطقه شهری پیگیری و دنبال می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین درباره دیگر اولویت‌های دوره ششم شورای شهر اظهار کرد: باید گفت برخی پروژه‌های شهری به عنوان پروژه‌های مسئله‌دار شناخته می‌شوند، یعنی پروژه‌هایی که بخشی از پروژه در اختیار مدیریت شهری قرار ندارد که از آن جمله می‌توان به پروژه‌های دارای مشکلات حقوقی مانند پروژه زمزم و یا پروژه شهید کاظمی اشاره کرد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع اضافه کرد: در پروژه‌ای مانند پروژه شهید کاظمی شاهد مشارکت سرمایه‌گذاران با شهرداری بودیم، در حالی‌که در ادامه پروژه، یکی از سهامداران مشارکت کننده در پروژه در یک وضعیت قضایی گرفتار آمد و پروژه به همین دلیل متوقف شد.

اسلامی ادامه داد: یکی از اولویت‌های اعضای دوره ششم شورای شهر آن است که گزارش دقیقی از این گونه پروژه‌ها تهیه و جمع‌بندی شود تا بتوان در یک مدت معین و بر اساس استفاده از دانش و مهارت گروه‌های مختلف مانند گروه‌های حقوقی، راهکارهای نهایی برون رفت از وضعیت فعلی را شناسایی کرد و پروژه‌هایی از این دست را به یک برنامه عملیاتی زمان بندی شده رساند.

وی اضافه کرد: در این راستا پروژه‌هایی مانند مونوریل، ریل متروک مرکز شهر، پارکینگ شرقی و بافت شرقی حرم مطهر، میدان شهید مطهری، باغ سالاریه و ادامه بلوار عمار یاسر باید تعیین تکلیف شوند.

عضو شورای اسلامی شهر در ادامه به یکی دیگر از اولویت‌های شورای شهر اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که در احکام وزیر کشور برای شهرداران کلانشهرها هم مورد اشاره قرار گرفته، ضرورت محله محوری و توزیع عادلانه خدمات و امکانات در محله‌های شهرهای مختلف و همچنین توجه ویژه به محله‌های کم‌برخوردار در کنار کیفی‌سازی خدمات شهرداری و همچنین استفاده از کاربری های اساسی برای شکوفایی مناطق مختلف است که در دستور کار دوره ششم شورای شهر قم نیز قرار دارد.

وی افزود: به همین منظور، کمیته‌ای در شورای شهر قم با عنوان کمیته توزیع عادلانه امکانات و خدمات در محله‌های کم برخوردار شکل گرفت که شهردار قم هم متناسب با این کمیته، یکی از افراد باتجربه و با مشارکت فعال را به عنوان مشاور خود در امور مناطق کم برخوردار منصوب کرد.

اسلامی جذب سرمایه بخش خصوصی در پروژه‌های خدماتی شهر و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری و به ویژه تعریف پروژه‌ها در مناطق مختلف شهر برای تحقق توسعه متوازن شهری را از دیگر اولویت‌های شورای شهر قم برشمرد و گفت: از دیگر بحث‌های مهم دارای اولویت، توجه به توسعه خدمات غیرحضوری و بهبود سامانه شفافیت در مدیریت شهری به ویژه با استفاده از مدیران کارآمد و ایجاد تحول اساسی قابل لمس برای شهروندان در این عرصه است.

وی سپس به ضرورت بررسی علمی لوایح شهرداری و طرح‌های شورای شهر و استفاده از نخبگان در مسائل مرتبط با مدیریت شهری اشاره و اذعان کرد: این لوایح و طرح‌ها ممکن است ظاهری ساده داشته باشد، اما گاهی تأثیری عمده در شهر بر جا می‌گذارد و از این رو، نیازمند توجه ویژه در این عرصه هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: بر این اساس، سنگ بنای یک مرکز پردازش علمی در شورای شهر بنا نهاده و مرکز پژوهش‌های شورا راه‌اندازی شده است.

اسلامی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که قم به عنوان یک جهانشهر فقط متعلق به خودش نیست و از این‌رو باید دقت ویژه‌ای در طر‌ها و لوایح مدیریت شهری برای تحقق جامعیت امر صورت گیرد.

وی سپس به ظرفیت شورای عالی استان‌ها برای ارائه طرح به مجلس شورای اسلامی و اخذ مصوبه از مجلس اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروزه کمتر به این ظرفیت توجه می شود.

اسلامی افزود: بر این اساس به دنبال آن هستیم که واحد تنقیح قوانین در مرکز پژوهش های شورای شهر قم برای بازنگری روزآمد قوانین شکل بگیرد تا بتوانیم زمینه ای برای مطرح کردن این بحث ها در شورای عالی استان ها و استفاده بیشتر از ظرفیت آن شورا ایجاد کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار