سوپروایزر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم کمبود سرم در روند درمان ناباروری را یک بحران تلقی کرد و خاطر نشان کرد: با وجود رایزنی ها با ارگان های مرتبط، هیچ اقدامی در راستای تامین سرم صورت نگرفته و در برابر بیمارانی که نیاز به سرم دارند شرمنده می شویم.
کد خبر: ۹۸۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳ 30 August 2021

به گزارش تابناک قم، یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که هر زوج ممکن است در زندگی خود با آن مواجه شوند، ناباروری است چرا که طبق آمارها آمارها، در کشور ما میزان ناباروری رو به افزایش است و باتوجه به افزایش مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا، در سال های آینده با بحران کمبود جمعیت مواجه خواهیم بود.

زوج‌های ناباروری که علاوه بر مشکلات روحی و جسمی باید رنج خیلی از مسائل را در این شرایط شیوع پاندمی ویروس کرونا تحمل کنند از جمله نبودن دارو و سرم کافی برای درمان این بیماری.

طبق بند3 سیاست‌های کلی جمعیت به طور صریح به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان اشاره شده؛ همچنین تبصره ماده 102 قانون پنج ساله ششم توسعه در توصیف بخشی از وظایف دولت برای پیاده‌سازی سیاست های کلی جمعیت به «تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی» تاکید کرده است.

به گفته ی یک پژوهشگر اجتماعی در حال حاضر به طور میانگین 3بار دوره درمانی (ای سی اس آی) برای هر زوج طی می شود تا منجر به یک تولد زنده شود؛ در حال حاضر یارانه دوره درمانی (ای سی اس آی) تنها برای 2سیکل درمانی برای هر زوج پرداخت می‌شود.

به سراغ مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم رفتیم تا پای درد و دل زوج هایی که زمان زیادی از روزهای زندگی مشترک خود را در کلینیک‌های ناباروری و انتظارهای طولانی برای شنیدن یک خبر خوش و تحقق رویا فرزند دار شدن، می‌گذرانند، بنشینیم.

از پس هزینه ها بر نمی آییم

این جمله بزرگ ترین مشکل اغلب زوج ها برای درمان بود، محبوبه خسروی متولد 1365 است که به گفته خود بعد از گذشت 10 سال از زندگی مشترک خود هنوز فرزندی ندارد.

وی با بیان اینکه از پس هزینه های درمان بر نمی آییم افزود: متاسفانه چون تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستیم باید تمام هزینه ها را به صورت آزاد پرداخت کنیم و تامین این مبلغ برای ما بسیار سخت است.

خسروی با اشاره به بیماری سرع همسرش گفت: همسر من باوجود اینکه تحت پوشش بهزیستی قرار دارد اما هیچ حمایتی از سمت این ارگان در خصوص درمان ناباروی ما انجام نمی شود.

وی در خصوص عدم حمایت سازمان های حماتی از آنها برای درمان نابروری خود بیان کرد: به هر نهاد حمایتی که مراجعه می کنیم می گویند ناباروری بیماری ای نیست که ضروری باشد تا مشمول حمایت های مالی واقع شود.

وی با بیان اینکه تاکنون چند مدل درمانی را انجام داده ایم اما نتیجه نگرفتیم، افزود :به غیر از هزینه های بالا، اصولا درمان ناباروری خیلی زمان‌بر است به خصوص استرس انتظار زمانی که یک سیکل درمان طی می‌شود، خیلی از اوقات که در صف های طولانی سونوگرافی هستم از نتیجه ی این سیکل های درمانی نا امید می شوم.

وام مرکز درمان ناباروی جهاد دانشگاهی ما را به درمان ناباروری خود امیدوار کرد

راضیه سلیمی با بیان اینکه وام مرکز درمان ناباروی جهاد دانشگاهی ما را به درمان ناباروری خود امیدوار کرد، ادامه داد: سال ها بود که به دلیل مشکلات مالی دیگر اقدام به درمان نکرده بودیم اما اخیرا که از طریق آشنایان مطلع شدیم این مرکز به زوج های نابارور وام درمانی می دهد، تصمیم گرفتیم مجددا اقدام کنیم.

وی با اشاره به کمبود داروهای درمان گفت: متاسفانه برای تهیه یک دارو ساده باید تمام داروخانه های شهر را زیر پا بذاریم و آخر سر هم پیدا نمی شود.

سلیمی بیان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه شغل همسرم آزاد است، تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستیم و در طول 10 سالی که متوجه ناباروری خود شده ایم تمام هزینه های درمان را به صورت آزاد تقبل کرده ایم.

باوجود مجوز تردد، نمی توانیم برای ادامه درمان وارد استان شویم

مجید اسدی 35 ساله ساکن کرمانشاه می گوید: با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که هزینه های درمان در این مرکز از تمام کشور پایین تر است و به همین دلیل به قم آمدیم، بعد از شیوع کرونا از مرکز مجوز تردد گرفتیم اما متاسفانه هربار برای ورود به استان جریمه شدیم.

وی ادامه داد: سیکل درمان من و همسرم بسیار حساس است و باید حتما در روزهای مشخص شده به مرکز مراجعه کنیم در غیر این صورت، درمان ما بی نتیجه می ماند اما با این وجود در زمان شیوع کرونا در عوارضی استان قم مانع ورود ما شدند.

اسدی که دارای بیمه تکمیلی است، بیان کرد: بیمه تکمیلی 50 درصد از هزینه های درمان را تقبل می مند و مابقی را باید آزاد تهیه کنیم.

با التماس از بیمارستان سرم گرفتم

این جمله ی جانباز 55 ساله ای بود که به گفته ی او 30 سال از زندگی مشترک اش می گذشت اما فرزند نداشت.

وی با بیان اینکه در قم هرچه گشتم برای درمان همسرم سرم پیدا نکردم افزود: مجبور شدم به ساوه مراجعه کنم و در آخر با التماس از یکی از بیمارستان ها یک سرم را با هزینه بسیار بالا تهیه کردم.

وی گفت: این کمبود دارو بسیار آزار دهنده است و گریبان خیلی از زوج های نابارور را گرفته است.

در این راستا به سراغ سوپروایزر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم رفتیم.

معصومه جانبازی در گفت و گو با خبرنگاران از اهمیت درمان ناباروری زوجین خبر داد و گفت: به دلیل اهمیت بالای درمان این بمیاری، با وجود شیوع ویروس کرونا فعالیت های این مرکز هیچگاه متوقف نشد.

وی در خصوص تاثیر تحریم ها در تهیه دارو افزود: درمان ناباروری امری بسیار تخصصی است و تمام تجهیزات پزشکی این قبیل مراکز از خارج از کشور تهیه میشد که با وجود تحریم ها مشکلات فراوانی در این راستا ایجاد شد.

سوپروایزر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم ادامه داد: در پی تحریم ها اصلی ترین دارو های درمان ناباروری که hmg و gonal-f هستند متاسفانه کمیاب شدند و به مرور زمان به طور کلی از دسترسی خارج شدند.

جانبازی همچنین از کمبود داروی مهم ستروتاید خبر داد و تصریح کرد: به دلیل عدم دسترسی به این داروها کیفیت تخمک گذاری ها بسیار کاهش یافته است.

سوپروایزر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم کمبود سرم در روند درمان این بیماری را یک بحران تلقی کرد و خاطر نشان کرد: با وجود رایزنی ها با ارگان های مرتبط اما هیچ اقدامی در راستای تهیه سرم صورت نگرفته و در برابر بیمارانی که نیاز به سرم دارند شرمنده هستیم.

وی در انتها از قیمت بالای سرم خبر داد و گفت: در مرکز تعداد بسیار اندکی سرم وجود دارد اما به هیچ وجه کافی نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار