کارگردان تئاتر‌های آیینی استان سمنان:
رفیعیان گفت: حق‌طلبی و آزادی‌خواهی امام حسین (ع) به ویژه در واقعه عاشورا مکتبی ریشه‌دار است که یکی از دلایل ماندگاری این واقعه، نقل آن در قالب‌های هنری مختلف به ویژه قالب نمایشی و تعزیه است.
کد خبر: ۹۸۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱ 23 August 2021

 

به گزارش تابناک سمنان جواد رفیعیان کارگردان تئاتر‌های آیینی استان سمنان گفت: در هر فرهنگ و تمدنی افسانه‌ها و روایاتی وجود دارد که سینه به سینه نقل شده و تقریبا تمامی افراد آن جامعه با این داستان‌ها و روایات و افسانه‌ها آشنایی دارند.

او افزود: در فرهنگ دینی ما نیز واقعه عاشورا و ماه محرم رویدادی است که همگی از کودکی با آن آشنا هستند و قطعا یکی از دلایل ماندگاری این اتفاق نقل آن در قالب‌های هنری مختلف، به ویژه قالب نمایشی و به شکل تعزیه است.

کارگردان تئاتر‌های آیینی استان سمنان گفت: عزاداری به معنای عام کلمه برای کاهش آلام انسان نیاز است، اما در خصوص واقعه مهمی مانند عاشورا، عزاداری به شکل شیون و گریه، اکنون پس از ۱۴۰۰ سال بخش بسیار کمی از موضوع را به خود اختصاص دهد و بیشتر تمرکز و توجه باید به پیام و تفکر عاشورا باشد؛ به عبارتی شعور حسینی باید چندین برابر شور حسینی باشد.

رفیعیان بیان کرد: خیران با کمک به برگزاری مراسم فرهنگی و هنری که با محوریت شعور حسینی و تفسیر واقعه عاشورا برگزار می‌گردد، می‌توانند نقش مهمی در تبدیل شور حسینی به شعور حسینی داشته باشند و در جریان سازی تفکر عاشورا و سخن امام حسین (ع) که فرمود: "مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است. " بسیار موثر باشند.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار