گزارش آب منطقه‌ای تهران از دلایل سیل پاکدشت به استاندار
تابناک تهران - سیل پاکدشت تمام شد اما گزارشات مبنی بر دلایل وقوع سیل چه از نظر ساخت و ساز و چه از نظر کمبودهای جلوگیری کننده از سیلابها در حال انتشار است. در تازه ترین گزارش که آب منطقه‌ای تهران ارایه کرده است مهمترین دلایل سیلاب پاکدشت که منجر به کشته شدن 6 نفر از هموطنان و خسارات بسیار زیادی به امول و بناها شد به استاندار تهران ارایه شده است.
کد خبر: ۹۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 21 September 2015
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گزارش کارشناسی سیلاب مسیل حیدربیگی (خشکه توچال) شهرستان پاکدشت را به استانداری تهران ارایه کرد.

به گزارش تابناک تهران خسرو ارتقایی در این گزارش خطاب به هاشمی استاندار تهران اورده است: مسیل حیدربیگی از ارتفاعات توچال در شمال شهرستان پاکدشت (جنوب شرق استان تهران) سرچشمه می گیرد و سرشاخه اصلی آن مسیل خشکه توچال است. این مسیل غالبا دارای جریان موقتی سیل ناشی از رگبار است و با توجه به شیب تند سطح حوزه و مسیل های واقع در آن و همچنین نوع سازند و پوشش گیاهی و زمان تمرکز پایین، این مسیل دارای پتانسیل سیل خیزی است.

این گزارش می‌افزاید: براساس آمار و اطلاعات ثبت شده توسط این شرکت در تاریخ 27/6/94 بارشی با ارتفاع 9 و 9.2 میلیمتر در مدت کمتر از نیم ساعت در ایستگاههای ماملو و حمامک به وقوع پیوسته است و با توجه به اطلاعات واصله میزان بارش در محدوده وقوع سیل بمراتب بیشتر از این مقدار بوده است.

خسرو ارتقایی همچنین در گفت و گو با تابناک تهران افزود: بر پایه برآورد اولیه جریان آب سطحی مسیل در محل روستای توچال ،حداکثر دبی لحظه ای سیلاب حدود 110 متر مکعب بر ثانیه رخ داده است ،که بر اساس اطلاعات اخذ شده از اهالی ،این سیلاب حداقل طی 50 سال گذشته در منطقه بی سابقه بوده است.

وی دلایل تشدید خسارات این سیل را که در گزارش به استاندار تهران ارایه شده است چنین بیان کرد: شدت بسیار بالای بارش بویژه در محدوده ارتفاعات روستای توچال، جنس سنگی و مارنی سطح حوزه آبریز مسیل، مستعد بودن برای فرسایش پذیری بالا بواسطه عدم پوشش گیاهی مناسب و افزایش گل و لای توام با وقوع رگبار، احداث سازه های تقاطعی غیر اصولی نظیر پل و کالورت در مسیل و عدم کفایت آبگذاری و عدم امکان عبور ایمن سیل بویژه در تقاطع با جاده اصلی امام رضا(ع)، وقوع سیلاب در روز تعطیل (جمعه) و استقرار گردشگران در بستر و حریم مسیل بدون رعایت مسائل ایمنی در مواجهه با سیلاب، تردد روستائیان وگردشگران از بستر مسیل به منظور دسترسی به باغات و معدن واقع در بالادست روستای توچال،

وی درباره اقدامات شرکت آب منطقه ای در راستای حفاظت از مسیل ها و رودخانه های منطقه پاکدشت به تابناک تهران گفت: بررسی و ارزیابی وضعیت بستر و حریم مسیل و رودخانه های منطقه پاکدشت و لزوم لایروبی و بستر سازی و بازگشایی مسیلها و برآورد اعتبار برای این موضوع بوده است که در این خصوص مکاتبات متعددی با دستگاههای اجرایی نظیر فرمانداری صورت پذیرفته  و همچنین صدور اخطاریه های متعدد و برخورد قانونی و قلع و قمع و آزاد سازی بستر و حریم رودخانه ها و مسیلهای شهرستان پاکدشت از سنوات گذشته در دستور کار این شرکت قرار داشته است.

ارتقایی در راستای پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از سیل احتمالی در آینده نیز مسائلی را در گزارش مطرح کرده است که به تابناک تهران در اینباره گفت: با توجه نقش سازه های تقاطعی در ایجاد و تشدید سیلاب، ضمن رعایت ضوابط فنی و هیدرولیکی به منظور عبور ایمن سیلاب در طراحی و اجرای سازه های مذکور بویژه پلها بازنگری و اصلاح سازه پل های موجود در دستور کار قرار گیرد و در اجرای طرح ها و صدور مجوز ساخت و ساز در بستر و حریم مجاری آب سطحی توسط سازمان ها و دستگاههای دولتی با کسب نظر وزارت نیرو (شرکت آب منطقه ای تهران )صورت پذیرد.

وی افزود: بعنوان یک اقدام اضطراری لایروبی سازه های تقاطعی بویژه کالورت و پلها واقع در طور مسیر در دستور کار قرار گیرد و رعایت حد بستر و حریم در طرحهای هادی و تفضیلی روستاها وشهرها و توسعه راهها و ایجاد ساختار هشدار سیل و اطلاع رسانی عمومی ،همچنین آموزش نحوه مواجهه مردم با سیلاب بصورت همگانی از طریق رسانه ها باید در نظر گرفته شود.

ارتقایی درباره خسارات وارد شده در حوزه این شرکت نیز افزودک اعتبار مورد نیاز جهت تریمم ،بازسازی و لایروبی تاسیسات شبکه آبیاری پاکدشت (دشت ورامین ) که از سیل مذکور خسارت دیده است رقمی معادل 2800 میلیون ریال برآورد گردیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار