آیت الله علوی گرگانی تأکید کرد:
یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه گندم در میان تمام محصولات زراعی کمترین هزینه را دارد، گفت: مسئولان باید به دنبال برنامه‌ریزی برای تولید بیشتر گندم، صادرات و در آمدزایی کشور باشند.
کد خبر: ۹۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱ 20 September 2015
به گزارش تابناک قم، آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی در دیدار مدیرکل غله و بازرگانی استان قم که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با بیان اینکه نان و گندم در جامعه نقش موثری دارند، اظهار کرد: هرچه اهمیت برای گندم و نان قائل باشیم شایسته است.

وی ادامه داد: در روایات ما بیشتر به نان جو تأکید شده چرا که خاصیت آن بیشتر است اما با بعضی مزاج‌ها سازگاری ندارد و به همین دلیل بیشتر مردم نان گندم مصرف می‌کنند.

استاد برجسته حوزه افزود: امروزه نان گندم در عرف ما جا افتاده است و اگر بتوانیم بگونه‌ای رفتار کنیم که استفاده از نان جو را فرهنگ سازی کنیم بسیار خوب و شایسته است.

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به خواص نان سبوس دار، تصریح کرد: ابتدا باید سبوس را با درصد کم به نان اضافه کرد تا مردم هم آن را بپذیرند.

وی با بیان اینکه خاصیت سبوس در رسانه‌ها بیان شود تا ذهن مردم آماده شود، عنوان کرد: ما نباید فقط به دنبال این باشیم که غله‌ها برای مصرف مردم باشد و واردات را کاهش دهیم، بلکه طوری برنامه ریزی کنیم که صادرات نیز داشته باشیم.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: گندم در میان تمام محصولات زراعی کمترین هزینه را دارد، پس مسئولان باید به دنبال تولید بیشتر برای صادرات و درآمدزایی کشور باشند.

آیت الله علوی گرگانی بیان کرد: امروزه در ایران زمین‌های بایر داریم که باید دولت روی آن سرمایه گذاری و برنامه ریزی کند و امکانات و سرمایه را در این زمین‌ها به کار بگیرد تا گندم ما بیشتر شود.

در ابتدای این دیدار فرهاد زارعی مدیرکل غله و بازرگانی استان قم اظهار کرد: در سال زراعی ۹۴ تمام گندم مازاد بر مصرف کشاورزان قم را از طریق مراکز خرید و سیلو‌ها بدون هیچ‌گونه توقفی خریداری کردیم و پول کشاورزان را در مدت زمان کوتاهی به حساب آنان واریز کردیم.

وی با بیان اینکه امسال کشاورزان ۷۰ درصد زمین‌های زیر کشت را استفاده کردند، ادامه داد: نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش خرید گندم در استان داشتیم و آفت این گندم‌ها نیز کمتر بود.

مدیرکل غله و بازرگانی استان قم با اشاره به اینکه گندم مانند موجود زنده است و پس از ذخیره نیاز به مراقبت دارد، افزود: پس از ذخیره گندم در سیلو‌ها، این گندم‌ها توسط شرکت حمل و نقل به کارخانه‌های آرد انتقال داده می‌شود.

زارعی با بیان اینکه ۵ کارخانه آرد در قم مجهز به تکنولوژی روز است، گفت: سلامت دریافت تا توزیع آرد توسط مجموعه غله انجام می‌شود و پس از تولید، آرد به نانوایی‌ها تحویل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همه اعضای نانوایی‌های قم در زمینه مشتری مداری، نظافت و بهداشت و نحوه نگهداری آرد آموزش‌های لازم را دیدند، تصریح کرد: طی ۱۱ ماه گذشته بالا‌ترین کیفیت نان ایران در قم بوده، چون حلقه‌های نگهداری، تخمیر و تولید با دقت انجام شده است.

مدیرکل غله و بازرگانی استان قم یادآور شد: با توجه به اینکه سال گذشته مقداری از گندم سیلو قم از آلمان، کانادا و کشورهای دیگر تهیه می‌شد؛ اما امروزه خودکفایی در بخش مصرف آرد برای نان در کشور ایجاد شده و امسال در استان قم هیچگونه واردات گندمی نداشتیم.

زارعی یادآور شد: سیلوهای گندم قم پر است و تا سال آینده مشکلی نخواهیم داشت و در واقع چراغ ذخیره سازی گندم استان سبز است.

وی ادامه داد: در سال آینده به دنبال فرهنگ سازی مصرف سبوس در نان هستیم، زیرا سبوس مانع بسیاری از امراض می‌شود.

مدیرکل غله و بازرگانی استان قم یکی از اهداف این اداره را تلاش برای داشتن جامعه سالم دانست و بیان کرد: سبوس نان را دچار تیرگی می‌کند و شاید همین یکی از دلایل عدم استفاده از سبوس در نان است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار