با معرفی برگزیدگان،
آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب برگزار و برگزیدگان جشنواره معرفی شدند.
کد خبر: ۹۷۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳ 11 July 2021
آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب برگزار و برگزیدگان جشنواره معرفی شدند. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان دوست من کتاب با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مصطفی آزادبخت، معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ احسان قنبری، فرماندار بهار؛ میثاق گودرزی، مدیرکل سازمان اسناد ملی غرب کشور؛ بهناز ضرابی‌زاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان؛ ربیعه علی‌محمدی، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری همدان و اهالی فرهنگ و ادب استان همدان برگزار شد.

برگزیدگان این جشنواره عبارتند از آرنیکا فروتن از استان سیستان و بلوچستان، آذین عینعلی از استان همدان و مصطفی دهگان از استان خراسان رضوی در بخش نویسندگان کودک به عنوان برگزیده توسط هیأت داوران شناخته شدند. در بخش نویسندگان نوجوان الهه فریدی از استان مازندران، شکیبا خاکزاد از استان اصفهان و مهدیه بیاتی از استان همدان به عنوان برگزیده انتخاب شدند. در بخش نویسندگان بزرگسال داستان کودک مهدی عصاره از استان خوزستان و ریحانه آبشاهی از استان گلستان به طور مشترک رتبه سوم، زهرا داوری از استان خراسان شمالی رتبه دوم را کسب کرد و هیأت داوران در این بخش اثری را حائز رتبه برتر نشناخت.

در بخش نویسندگان بزرگسال داستان نوجوان هیأت داوران پگاه نیک‌طلب را از استان تهران شایسته تقدیر دانست و زینب توقع همدانی از استان همدان رتبه سوم، معصومه دین محمدی از استان زنجان رتبه دوم و ژیلا طاهری تیزرو از استان همدان به عنوان رتبه برتر معرفی کرد.

دربخش شاعران کودک هیأت داوران آروین حیدری از استان خوزستان و امیررضا شیخی‌پور از استان گیلان به عنوان برگزیده انتخاب شدند. در بخش شاعران بزرگسال شعر کودک، سمیه بابایی رتبه سوم، پیوند فرهادی رتبه دوم و مریم اسلامی همگی از تهران رتبه برتر را کسب کردند.

در بخش شاعران بزرگسال شعر نوجوان، طیبه شامانی از استان تهران، زهرا آقامیرزایی از استان همدان به طور مشترک رتبه سوم، دادیار حامدی از استان مازندران رتبه دوم و سعید موسوی‌زاده از استان خراسان رضوی رتبه برتر را به خود اختصاص داده است.



علیرضامختارپور، دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برایی جشنواره شعر و داستان دوست من کتاب چند ویژگی می‌توان برشمارد، اظهار داشت: موضوع مقدس، ارزشمند و گرامی به نام کتاب، مطالعه، کتابخانه و کتابخوانی نخستین ویژگی این جشنواره است. دومین ویژگی آن خاستگاه آن یعنی کتابخانه‌های عمومی است. کتابخانه‌های عمومی در واقع مرکز مطالعه، نور و دانش بخشی هستند، اما در کشور ما در تبلیغات و برنامه‌های مستقیم و غیر مستقیم به این مسأله مهم کم توجهی می‌شود.

وی با بیان اینکه یک مجموعه نمایشی در کشور‌های غربی شروع شده و اولین قسمت آن دعوت از نویسنده برای کلنگ زنی یک کتابخانه است، تصریح کرد: نویسنده در این مجموعه نمایشی می‌گوید اگر کتاب یک نور باشد، کتابخانه یک آتش نورانی بزرگی است که هزاران نفر در پرتو نور آن گرمی بگیرند و وجود این موضوع در ابتدای یک مجموعه نمایشی در کشور‌های غربی و در قرن ۲۱ جای تأمل و تعمق دارد.

وی سومین ویژگی این جشنواره را وجود اساتید برجسته‌ای دانست که هر یک از آن‌ها برای اعتبار جشنواره کافی بود چه برسد به وجود همه این عزیزان، ادامه داد: وجود اساتیدی، چون مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، محمد پوروهاب، بیوک ملکی، کمال شفیعی باعث اعتبار جشنواره و دلگرمی همه اهالی ادبیات کودک و نوجوان بود که در آن شرکت کردند.

مختارپور با بیان اینکه ویژگی چهارم این جشنواره شرکت تعداد قابل توجه افراد از ۱۹ استان کشور که دو سوم سرزمین ایران را شامل می‌شود است، خاطرنشان کرد: ویژگی پنجم این جشنواره حضور چشمگیر بانوان و دختران است که دو سوم برگزیدگان را تشکیل می‌دهند و این نشان می‌دهد که همانطور که دختران و زنان پله‌های ترقی و رشد را طی می‌کنند نقش آفرینی در حوزه ادبیات و قلم را بانوان بر عهده خواهند گرفت. 

وی تأکید کرد: ویژگی بعدی حمایت، پشتیبانی، هماهنگی و همدلی دستگاه‌های مختلف همدان به ویژه استاندار همدان می‌دانم که این جشنواره را به یک رویداد مهم می‌دانم.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آیین اظهار کرد: همدان به عنوان قطب ادبیات کودک و نوجوان این افتخار را پیدا کرده است تا اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب را برگزار کند. این جشنواره مولود خلاقیت، پویایی، دغدغه مندی و رسالت جوانانی است که خود را مدیون فرهنگ ایران زمین و پایتخت تاریخ و تمدن آن می‌دانند، تاریخی که فرهنگ چهره بارز آن است و ادبیات کودک و نوجوان نقطه قوت آن.

وی تصریح کرد: جشنواره ملی دوست من کتاب در هفته کتاب سال گذشته به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان و محفل ادبی هگمتانه این اداره کل آغاز شد و درکمال شگفتی و ناباوری استقبال چشمگیری از سراسر ایران زمین از این جشنواره صورت گرفت به طوری که ۲ هزار و ۹۱۱ نفر آثار خود را ارسال کردند و در نهایت ۷۹۳ اثر از سوی ۳۹۳ نفر به بخش داوری نهایی راه یافتند و از این میان ۲۴ نفر به عنوان برگزیدگان جشنواره در رده‌های سنی مختلف توسط هیأت داوران که تک تک آن‌ها باعث افتخار این حرکت بزرگ فرهنگی هستند؛ انتخاب شدند. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در نخستین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب در خدمت شخصیت‌های برجسته ادبیات کودک و نوجوان همچون استاد مصطفی رحماندوست، استاد محمدرضا یوسفی، استاد کمال شفیعی مشعوف از چهره‌های ملی که از پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برخواستند و افراد برجسته‌ای، چون استاد بیوک ملکی و محمود پوروهاب به عنوان داور بودیم که سهم بسیاری در اقبال مردم به این جشنواره داشتند. 

وی ادامه داد: جشنواره ملی دوست من کتاب در سه گروه سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با موضوع کتاب و کتابخوانی (نقش مطالعه در زندگی فردی و تعیین سرنوشت جامعه) و کتابخانه چشمه همیشه جوشان دانش (تاثیر کتابخانه‌های عمومی در رشد فرهنگ کتابخوانی) برگزار شد.

زارعی با اشاره به اینکه ما به دنبال ترویج فرهنگ مطالعه هستیم و در این راه شکی نیست که ادبیات بهترین محمل برای پیشبرد مقاصد در به ثمر نشستن این اهداف مقدس است خاطرنشان کرد: از ۱۹ استان کشور به این جشنواره آثار ارسال شد که درنهایت ۱۱ استان نمایندگان خود را در جمع برگزیدگان شناختند. 

 دبیر جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب نیز در این آیین اظهار کرد: مسیر ما تا رسیدن به این نقطه رفیع با تمام سختی‌ها و با همه مشقت‌ها به راستی مسیری هموار بود؛ و این راه پر فراز، بی نشیب طی شد و صعود تا قله، به سادگی نشستن بر کشتی بود.

مسعود طاهری عضد افزود: یکی از عوامل مهمی که بستر را برای این همایش ملی به شایستگی هرچه تمام‌تر مهیا ساخت، خاستگاه و وجود زمینه مناسب در استان همدان بود چرا که همدان به تنهایی با درخشش بیش از صد‌ها چهره شکوفا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بین فارسی زبانان جهان، این ژانر ادبی را به نکویی هرچه تمام‌تر به معرض شهود رسانده است. استقبال چشمگیر شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان از این جشنواره می‌تواند نشان دهد که همدان می‌توان دبیرخانه دائمی خود را در این حوزه برقرار کند. 

دبیر نخستین جشنواره شعر و داستان دوست من کتاب ادامه داد: به نیابت از شاعران و نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان، دائمی شدن دبیرخانه این جشنواره را از مسؤولان استان همدان درخواست دارم و‌ای کاش که این آیین اختامیه به منزله فراخوان دومین دوره جشنواره باشد. از نظر دبیرخانه همه افرادی که آثار به این جشنواره رساندند شایسته تجلیل و تقدیر هستند و اعلام اسامی بیست و چهار نفر از بین همه افراد، طبق آرا داوران به عنوان برگزیده نه تنها برای معرفی استعداد‌های برتر و تجلیل از آنهاست که برای تحقق یک الگوسازی بهتر برای تکامل و رشد همه ما در حوزه نگارش داستان و شعر است.


مصطفی رحمان‌دوست، سرپرست داوران بخش شعر و داستان کودک و نوجوان جشنواره دوست من کتاب با بیان اینکه زمانی در همدان کتابخانه عمومی نداشتیم و کتاب کرایه می‌کردیم، اظهار داشت: خوشحالیم که امروز برای کودکان و نوجوانان فرصت مناسبی فراهم شده است تا استعداد‌های خود را نشان دهند. امروز امکانات بیشماری توسط کتابخانه‌های عمومی برای کودکان و نوجوانان فراهم شده و نیازی به کرایه کتاب نیست.

وی تصریح کرد: از اینکه در این حرکت فرهنگی سهم داشتم بسیار خرسند هستم.



معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه استان پرآوازه و افتخار آمیر همدان در تمام صحنه‌های فرهنگی خوش درخشیده است اظهار کرد: امروز افتخار داریم که در اهالی ادب و هنر به ویژه ادبیات کودک و نوجوان حضور داریم و این جشنواره یک اقدام فرهنگی تأثیرگذار در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

مصطفی آزادبخت با اشاره به اینکه این جشنواره یک کار فرهنگی اصیل و ریشه دار است افزود: مکتب اسلام با مکتب کتاب و کتابخوانی عجین است و رشته‌های علمی بیشماری را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه حضور چهره‌های برجسته همدانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان قطعا باعث رونق گرفتن این جشنواره شده است تصریح کرد: در عرصه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی اتفاقات خوبی در استان همدان رقم خورده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان ادامه داد: امروز کتابخوانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود. برگزاری چنین جشنواره های، کودکان نوجوانان را به سمت کتابخوانی هدایت میکند و باعث پویایی و نشاط می‌شود. مطالعه و کتابخوانی، کسب دانش و علم، زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور می‌شود و باید برای آن برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی استان همدان تقویت فرهنگ به ویژه در حوزه کودک و نوجوان است ادامه داد: استان همدان با همدلی و وفاق در راه تقویت فرهنگ و اجتماع گام بر می‌دارد. استان همدان آمادگی دارد که پشتیبانی هر برنامه فرهنگی و هنری ریشه دار را برای همه سنین به ویژه کودکان و نوجوان انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار