روستائیان و دوستداران محیط زیست در شهرستان بختگان به داد فلامینگو‌های مهاجر رسیدند.
کد خبر: ۹۶۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ 23 May 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: اهالی روستای بسترم چشمه انجیر دست به کار شده اند تا با حفر کانال و در بستر دریاچه خشکیده بختگان آب را به جوجه فلامینگو‌های تشنه برسانند.

طباطبایی رییس پارک ملی بختگان گفت: مردم ۲ روز شبانه دست به کار شدند و با کندن کانال‌های زه کش آب را از زیر لایه‌های نمکی روی بستر آوردند و با پمپ آن به یک کیلومتر آن طرفتر آن را به جوجه‌ها رساندند.

در روستای دستجرد خیر استهبان هم مردم از آب چاه کشاورزی شان به جوجه فلامینگو‌ها سهم داده اند.

زارع دهیار روستای دستجرد گفت: با وجود اینکه فصل کشت پنبه هست، اما تمام ۳۰ بهره بردار چاه این روستا راضی شده اند ۳ روز کشت کنند و سه روز به جوجه‌ها آب بدهند.

ظهرابی مدیر کل محیط زیست فارس گفت: فلامینگو‌ها هر سال با زمستان گذارنی و جوجه گذاری در بختگان اوخر بهار از بختگان مهاجرت می کردند، اما امسال به سبب کاهش ۷۰ درصدی باران و اینکه دریاچه حتی یک قطره آب هم ندارد فلامینگو‌ها مجبور به مهاجرت زود هنگام شده اند.

وی افزود: جوجه‌ها هنوز قدرت پرواز ندارند و باید آهسته با بالغ‌ها از لانه هایشان در شرق دریاچه به غرب آن بروند تا بتوانند آخر بهار به سوی تالاب‌های مهارلو، طشک و کمجان که اندک آبی دارند، بروند.

در سال‌های پر آبی ۸۰ هزار فلامینگو از سیبری به تالاب ببن المللی بختگان می‌آمده اند، اما امسال این میزان به ۵ هزار قطعه رسیده، اما بختگان توان تامین آب همین تعداد را ندارد.

در حال حاضر با شرایط بحرانی بختگان جوجه‌های ضعیف‌تر تلف شده اند و فلامینگو‌ها با ترک لانه و تخم‌های جوجه نشده با جوجه‌هایی که زودتر از تخم بیرون آمده اند در راه مهاجرت اند.

جوجه فلامینگو‌ها تا یک ماه آینده توان پرواز پیدا می کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار