نخستین کنفرانس صنعت آهن و فولاد کشور با هدف معرفی ظرفیت ها و توانمندی های صنعت فولاد کشور با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی صبح امروز در کیش آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۹۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷ 15 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان اولین سخنران در این همایش با اشاره به این مطلب که هدف از برگزاری این همایش ترسیم راه و پشتیبانی از صنایع و معادن در ایران است، گفت: هم اکنون ۹ میلیارد دلار پروژه در زمینه های فلزات داریم و در سال ۲۰۲۰ برنامه چشم انداز ما ۲۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری بیشتر است.

وی در این کنفرانس که تعداد ۴۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان داخلی و خارجی صنعت فولاد در آن حضور داشتند با تاکید بر این در سال ۲۰۱۴ ، ۷۰ پروژه با ۶۹ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده ایم افزود: مطمئن هستیم که « ایمیدور» توان انجام پروژه های بین المللی را دارد و به دلیل خصوصی سازی هایی که قانون در اختیار ما گذاشته است اکثر کارخانه ها یا خصوصی هستند یا در حال خصوصی سازی هستند.

رئیس هیات عامل ایمیدور ایران را از امن ترین کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه برای سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی برشمرد و اظهار کرد: ایران هم اکنون در بخش فولاد و آهن ، در رده چهاردهم در رده بندی جهانی است با یک ذخیره ۷/۲ میلیارد تنی و ظرفیت تولید فولاد خام ایران هم اکنون ۱۶ میلیون تن( به روش احیای مستقیم)، سنگ آهن کنستانتره ۸/۳۶ میلیون تن، گندله سنگ آهن ۲۲ میلیون تن است.

وی ادامه داد: در بخش کنستانتره سنگ آهن نیز برنامه دستیابی به ظرفیت ۲/۶۶ میلیون تن و گندله سنگ آهن ۸/۸۲ میلیون تن پیش بینی شده است و تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید فولاد خام را به بیش از ۵۲ میلیوتن تن افزایش خواهیم داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه ایران اصلی ترین بازیگر صنعت فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقاست افزود: ایران در ماه جولای( تیر- مرداد) ۹۴ بیش از یک میلیون و دویست هزار تن تولید فولاد داشته است افزود: متاسفانه به دلیل شرایط بازار بد فولاد نتوانستیم بیشتر تولید کنیم.

وی با بیان اینکه چین در رده اول فولاد جهان قرار دارد در رابطه با قرار گرفتن ایران در رده ۱۴ تولید فولاد در جهان گفت: در ایران نیروی ماهر انسانی در بخش سنگ آهن و فولاد با سال های سال سابقه در این زمینه وجود دارد همچنین وجود زیر ساخت هایی همانند خطوط راه آهن و منابع گاز و گازوئیل و در کنار این موارد امنیت اقتصادی و بازارهای محلی برای تولیدات ایران جایگاه ایران را افزایش داده است.

کرباسیان با اشاره به اینکه چشم انداز مصرف فولاد در خاورمیانه ۷۶ میلیون تن است افزود: ایران دومین رنگ را از بازار داراست و ترکیه سهم ۳۵ درصدی در این بازار دارد.

به گفته کرباسیان با برنامه اکتشاف ۲۰۰هزار کیلومتر مربعی که از زمستان دو سال پیش در ایران آغاز شده است میزان ذخایر معدنی ایران از جمله سنگ آهن بیش از پیش افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه میزان ذخایر معادن سنگ آهن در سنگان۲ /۱ میلیارد تن، گل گهر یک میلیارد تن و چادرملو ۲۰۰ میلیون تن است تاکید کرد: ایران در ۵ سال آتی برای کشف ذخایر جدید سنگ آهن ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایه گذاری های جدید ایمیدور در سواحل جنوبی ایران گفت: ۶٫۸ میلیارد یورو در این مناطق سرمایه گذاری خواهد شد که سهم چابهار ۳٫۱ میلیارد دلار، سهم بندرعباس ۳ میلیارد دلار و سهم منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان ۸۰۰ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه عربستان با تولید ۵۶۰هزار تن و مصر با ۴۶۵ هزار تن در جایگاه دوم و سوم حوزه منا قرار دارند اظهار کرد: در ۶ ماه آینده ظرفیت تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن به ترتیب ۴ و ۲٫۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد و ایران در هفت ماه ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۹٫۶ میلیون تن فولاد تولید کرده است که این رقم ۴۶ درصد از مجموع تولید این محصول در منطقه منا محسوب می شود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در مقایسه نرخ انرژی بین کشورهای امریکا، ترکیه و با بیان اینکه نرخ بنزین در ایران ۲۹ سنت است افزود: این رقم ۵۵ درصد کمتر از امریکا و ۸۱ درصد کمتر از ترکیه است.

وی تاکید کرد: علاوه بر این گاز طبیعی در ایران با نرخ ۴سنت عرضه می شود که ۵۸ درصد کمتر از امریکا و ۸۹ درصد کمتر از ترکیه است و هزینه برق (هر کیلو وات ساعت)در ایران ۳سنت است که ۲۸درصد کمتر از امریکا و ۷۵ درصد کمتر از ترکیه محاسبه می شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو با رشد یک میلیارد و دویست میلیون نفری در جمعیت شهرنشینی دنیا تا سال ۲۰۳۰تصریح کرد: مصرف مواد معدنی و محصولات آن از جمله فولاد در حالی افزایش خواهد یافت که کشور چین همچنان بزرگ ترین تولیدکننده فولاد خواهد ماند.

وی ادامه داد: کشورهای چین ، هند و خاورمیانه از جمله پیشروهای تولید فولاد در جهان محسوب می شوند.

نخستین کنفرانس آهن و فولاد متال بولتن در ایران با حضور مدیران شرکت های بزرگ صنعت فولاد و آهن داخلی و ۲۵ کشور خارجی در مرکز همایش های بین المللی کیش به مدت دو روز به کار خود ادمه می دهد.

در این همایش مدیران و کارشناسان داخلی وخارجی، مزیت های سرمایه گذاری در حوزه آهن و فولاد کشور را با مهمترین و جدید ترین محورهای سنگ آهن و طرح های جدیدآن مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

برگزاری ۶ نشست تخصصی با موضوعات فولاد ایران، فولاد در جهان و بهترین شیوه های اجرایی، لغو تحریم ها و روابط کاری و تجاری با ایران، سرمایه گذاری و تمین مالی، اطلاعات دقیق و جامع درباره صنایع سنگ آهن ایران و فناوری – بهبود راندمان از موارد مهم در این کنفرانس دو روزه است.

گفتنی است همزمان با برگزای این همایش نمایشگاه بین المللی با هدف ارائه جدیدترین دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری در بخش آهن و فولاد برپا شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار