کد خبر: ۹۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳ 12 September 2015

برای اینکه کسی،گلایه و اعتراض مردم را در مورد قیمت و کیفیت محصولات شرکتهای خودروسازی ،خدمات بعد از فروش آنها و .... بشنود، 
کسی خائن نیست، شاید مدیریت ناکار آمد است
کمپین و تلگرام و ..... لازم نیست به راحتی می توان آنرا از متن جامعه شنید، از کسانی که با چند صد کیلومتر کار خودرو، تسمه تایمینگ پاره کرده اند،گیربوکس پایین آورده اند ،زن و بچه هایشان آوارۀ جاده و بیابان گشته و کارشان به نمایندگی هایی کشیده است که همه کاری بلدند جز پاسخگویی.

از باطری فاسد ، دسته راهنمای لنگ ، چراغ آویزان و ... اینقدر می شود گفت که بالاخره دل وزیر محترم صنعت به رحم آید و بداند که در این میان نه کسی خائن است نه ضد انقلاب.

اما شاید مشکل اصلی در «عزیز کرده» بار آمدن عده ای است که به جای بالابردن سطح و کیفیت کار خود، کماکان عادت دارند هزینه ناکار آمدیهای مدیریتی آنان از جیب مردم پرداخت شود. گویی رابطۀ کر و بیمار میان آنها و مردم حاکم است. مردم چیزی می گویند و آنها چیز دیگری می شنوند.

ناشنیدن این انتقاد در عصری که شعار «همیشه حق با مشتری » سراسر جهان را فرا گرفته است با کدام رویکرد مدیریتی قابل توجیه است؟!

لیکن در این میان از کسی که قاعدتا باید در کنار مردم باشند و بر ارتقای کیفیت و بهره وری در تولید تاکید کنند، انتظار نمی رود بالش گرم و نرم، زیر سر کاستیها و نا کار آمدیها در این صنعت نهد و با جواباتی غیر متعارف، سعی کنند الفتی صوری و دستوری میان مصرف و تولید کم کیفیت و گران حاصل گردد.

در یک مدیریت اصولی، این امر برای همیشه، شدنی نیست و با این روشها ،بالا بردن بهره وری و انگیزه رقابت در آن صنعت، عملی نخواهد بود. مشتری مداری راه و رسم خود را دارد. کسی که در این میان باید رویه خود را تغییر دهد تولید کننده است نه مشتری.

روشهای به ظاهر حمایتگرانه و به واقع، عافیت بخشانۀ برخی برای صنعت خودرو سازی کشور همچون داروی طبیبان قصۀ «پادشاه وکنیزک» مولوی است. اسکنگبینشان صفرا خواهد افزود و روغن بادامشان خشکی خواهد نمود. نوآوری های جدیدی برای درمان مشکلات این صنعت لازم است.

در عصر فراصنعت امروز، همه چیز تعریف نو یافته اند. صنعت ، خدمات ،تولید، توزیع و ... بر مبنای شاخصهای کار آمدی و دانایی ، معنا می شوند .

مدیرانی که حتی در خانه و خانوادۀ خود از فرزندانشان هم کمتر میدانند و نسبت به آنها با دنیای جدید بیگانه اند و صرفا با اتکاء بر همان داشته ها و دانش محدود خود در راس بزرگترین و عریض ترین شرکت ها و سازمانهای صنعتی،تولیدی،خدماتی ،قرار گرفته و فقط چشم انتظار رویه های حمایتی و.... هستند موفقیت چندانی در کارشان نخواهند یافت.

دنیای دانایی، دنیای شگفت انگیزی است. در این دنیا، قواره گی ها و ناقواره گی های مدیریتی، خیلی زود آشکار می شود.

در مناسبات اقتصادی دنیای امروز، ،حتی تئوری های «جان مینارد کینز» «پل ساموئل سون» و ... که روزگاری حکم انجیل دانشکده های اقتصاد جهان را داشتند، دست تسلیم بالا برده اند. ذکر این نکته به منزلۀ کم اهمیت تلقی نمودن علم اقتصاد وکار اقتصاد دانان محترم نیست. بالعکس یادآوری گستردگی وریسک بالای کار آنهاست که ناچارند برای درمان وچاره جویی مشکلات اقتصاد ملی ، به جای سر وکار داشتن با چند متغیر محدود داخلی وملی، عوامل پرشماری از قواعد اقتصاد جهانی وبین المللی را نیز در محاسبات خود مد نظر قرار دهند. پدیدۀ «جهانی شدن» چنین اقتضا واجباری را برای آنها فراهم ساخته است .بنابر این، پیش این الماس بی اسپر میا ،از بریدن تیغ را نبود حیا.

در این عرصه نکته ها چون تیغ پولاد است تیز، لذا گر نداری تو سپر واپس گریز.

در این عرصه هر تحول وپیشرفتی در هر صنعت ودر هر نقطه ای از جهان،بلافاصله تأثیر بی چون و چرای خود را برصنعت و اقتصاد نقاط دیگر جهان می گذارد.

حمایت غیر اصولی و غیر مدیریتی از یک صنعت،ممکن است عجالتا آرامش خاطر صاحبان آن صنعت را در داخل فراهم سازد،اما در بلند مدت، رونق مورد انتظار را در آنسوی عالم ایجاد خواهد کرد.

شرکت های دانایی محور، ناراضی ترین مشتری ها را بهترین مشتریخود می دانند،طبیعی است که بهره وری اینگونه مدیریت ها و سازمان ها،در مقایسه با صنایعی که حتی به مدد تعرفه های گمرکی و حمایت های سنگین دولتی هم نمی توانند،بر سر پای خود بایستند ،زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت.مدیران دل نازک صنعت خودرو سازی ما، سالهاست که طاقت فریاد دادخواه ندارند و گوش خود را بر همه نقدها و انتقادها بسته اند.

در عرصه این رقابت پر شتاب و رو به جلو، استفاده هوشمندانه از فرصت ها لازم است.مدیریتها در این مسیر، مرتبا برای غلبه بر مشکلات تلاش می کنند. بهتر است که ما امروز ، صنعت خودرو سازی والبته اغلب صنایع خود را از خواب عمیقی که در آن فرو رفته اند بیدار کنیم. فردا برای این امر خیلی دیر است.

ازاشخاص وسازمانهایی که پیش وبیش از همه باید زنگ این بیدار باش را برای صنایع ما به صدا در آوَرَند،انتظارات ومطالباتی بیش از آن وجود دارد که در عملکردها وگفتارهای آنها مشاهده می شود.

مدیری که امروز نداند در اطرافش چه می گذرد و نتوانند پیامدها و جنس تحولات آتی را مخصوصا در فضای پساتحریم ایران تشخیص دهد، به شدت با آینده تصادم خواهند کرد. درک ما از این مفاهیم نباید توأم با تأخیر باشد.

مفهوم بین المللی شدن، که به نظر میرسد اندکی سریعتر از توانایی و سازگاری برخی حوزه های مدیریتی ما به مسیر پر شتاب خود ادامه میدهد از ضرورتهای اجتناب ناپذیر فضای پساتحریم در اقتصاد وصنعت ایران است. از این نظر و با درک واقع بینانۀ این مفهوم،بالابردن توان وبهره وری در صنایع مختلف کشور، از نان شب هم واجبتر است والبته که این امر مستلزم دقت و هوشیاری در عرصه های برنامه ریزی است.

اکنون همۀ کشورها،برای حضور موفقیت آمیز،در بازارهای جهانی تلاش میکنند.بازار ملی هم جزئی از بازار جهانی گشته است.تولید ملی باید قابلیت خود را در بازار جهانی،اثبات کند واز رویه های آمرانه در بازار ملی دست بردارد .برای همیشه نمیتوان به مدد تعرفه های حمایتی، یک صنعت را به شکل مطلوب سر پا نگه داشت.

قبلا نیز در یادداشتی آمده بود که انتظار می رود تیم اقتصادی دکترروحانی از این واقعیتها فاصله نگیرد.

درحالی که بخش وسیعی ازمردم، به اندازۀ کافی در حال صرفه جویی در امورات زندگی خود هستند، به هیچ جایی بر نمیخورد، اگر هزینه های زاید تولیدی ومدیریتی نیز در سطوح مختلف، اندکی پایین بیاید.مصادیق آن فراوان است و دور از چشم جامعه نیست.

باید پذیرفت که صنعت خودرو سازی ما گران اداره میشود و راندمان کارش، به مراتب، کمتر از هزینه ای است که همه ساله بر دوش مردم می گذارد. اگر چالش اصلی مردم، کنار آمدن با مشکلات روز افزون معیشتی است آیا نباید یکی از چالشهای اصلی این صنعت هم چالش بهره وری ورقابتی نمودن خود باشد؟

در حالی که تولید خودرو ما از حيث هزینه گران تمام میشود، اما عملا هم درطول سالهای گذشته نشان داده است که کوچکترین اراده ای برای رقابتی نمودن خود ندارد و قیمتهای آن همه ساله در حال فربه شدن ومتورم شدن است.

متولیان امر در این صنعت باید هرچه زودتر با یک طرح جامع وشجاعانه رقابتی نمودن این صنعت را با صنایع مشابه خارجی عملی سازند. افسوس وصد افسوس که تا کنون هر موقع چنین ضرورتی عنوان شده است، خروجی آن عملا راه به جایی نبرده است .چرا که باید با دستانی اجرایی شود که عملا اراده ای بر اجرای نداشته اند.

درحالي كه مولفه های این صنعت با بکار گیری شیوه های جدید، به طور مرتب در حال افزایش بهره وری و کاستن از هزینه ها به نفع مشتری است، واضح است كه ما با این هزینه بالای تولیدی برای ماندن دروضع موجود هم مشكل داشته باشیم و برای رقابت با صنایع مشابه در عرصه جهانی با سختیهایی مواجه شویم.

تولید ما در این صنعت، زیرسنگینی برخی غفلتها و نارساییهای مدیریتی نفس نفس می زند وهر روز هزینه های آن بربازدهی تولیدش غلبه می کند. کسی از ما نخواهد پذیرفت که برای همیشه به مدد تعرفه های سنگین گمرکی و رویه های حمایتی غیر متعارف سر پا بایستیم.

اگر برخی از این نارساییها وکاستیها تا کنون و به هر دلیلی خود را در پشت فضای تحریم پنهان کرده بودند، بدون شک در فضای بعد از تحریم، توجیهی بر نارساییها نخواهند داشت .

صنعت خودرو سازی، باید آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون‌های سخت آینده بدست آوَرَد. اتکا به متغیرهایی مانند اشتغال و..... اگرچه عناصری تعیین کننده هستند اما دلایل موجهی بر تداوم نا کار آمدی نیستند.

صنعت خودروسازی ما بیش وپیش از هر صنعتی در ایران در معرض سنجش و آزمون پساتحریم قرار خواهد گرفت.

مالک رضایی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
سلام استاد رضایی
به خدا خیلی وقت بود که منتظر نوشته جدیدت بودم
چه می کنی با این قلمت استاد
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
آقا فارسی گفته است دیگه فهمش خیلی مشکل نیست
کسی خائن نیست شما نا کار آمدید
اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
واقعا سخنی است از زبان قاطبه مردم اما با زبانی شیوا و علمی
رضا احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
آقا این بهتره دیگه،برای حل مشکل باید ریشه یابی بشه.با کل کل و لجبازی که کاری از پیش نمیره.کاش مدیران ما واقعا مدیر بودن نه رئیس.استاد ممنون ازتحلیل عالیتون.
کلام اله اکبرزاده نیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
بنام خدا
باز هم قلم ساده و روان ،
باز هم دل دردمند حاج مالک ،
باز هم نوشداریی قبل از مرگ سهراب ،
بازهم امید به توجه ویژه مسئولین محترم به راهکارهای ارائه شده ،
...و اعتیاد به دلنوشته های مفید و موثر رضایی ،
از زمانیکه با بیان شیوا و قلم قدرتمند و زیبای حاج مالک رضایی افتخار آشنایی دارم مدام به مکانهاییکه ممکن است دلنوشته های این بزرگوار در آن چاپ و منتشر شود سر میزنم . نقد مدیریت ، یکی از شاهکارهای رضایی است که بدون زاویه واقعیتها را به نیکی بیان می کند . قدر نعمات خود را بدانیم . در استان اردبیل مگر چند نفر همانند مالک داریم ؟ چرا نباید در سطوح مدیریتی کلان از افکار و ایده های این بزرگ مرد استفاده شود ؟ برای شهر و کشورمان عیب و عار است که با داشتن چنین افراد ارزشمندی که در زمینه های مختلف صاحب نظر هستند همچنان از نبود رجل برای تصدی پستهای مدیریتی ناله و گلایه می کنیم ؟! آینده کشورمان همه ما را به خاطر بی توجهی و یا کم توجهی به اندیشمندان خود تنبه خواهد کرد و نسلهای آینده نیز بر همه ما لعن و نفرین خواهند فرستاد . کلام اله اکبرزاده نیاری
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
چقدر لذت میبرم من وقتی نوشته آقای رضایی را میخوانم.
بهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
من یکی از دانشجویان استاد رضایی بودم حدود ده سال پیش
به خدا وقتی شروع به تدریس می کرد ما نگران زود گذشتن زمان بودیم و وقتی می گفت دیگه وقت تمام است همه می گفتند استاد ساعت شما جلوتره
او بعدها این شوخی را دریافته بود ومی گفت نه دیگه من با این ساعت آمدم نمیشه که با ساعت خودم بیام با ساعت شما برم
یادش بخیر
با خواندن نوشته اش لحظه ای به یاد کلاسهای او افتادم
به سلامت استاد
بهرام هستم
همان که نامه چارلی چاپلین را خواندم و شما غمگین شدید
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
یعنی واقعا بهتر از این هم می شود نوشت؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
قدر زر را زرگر داند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار