استاندار خراسان جنوبی:
استاندار خراسان جنوبی گفت: کاهش نرخ تسهیلات بانکی در استان‌های محروم و مرزنشین از مهمترین خواسته‌های استان‌های شرقی بوده که می‌تواند تأثیر بسزایی در راستای رونق و توسعه ایفا کند.
کد خبر: ۹۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸ 11 September 2015

به گزارش  تابناک به نقل از خاورستان وجه‌الله خدمتگزار استاندار خراسان‌جنوبی پیش از ظهر امروز در نشست استانداران منطقه پنج کشور در بیرجند، با بیان این که خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای در بخش‌های مختلف است، اظهار کرد: در صورتی که زیرساخت‌های مناسب در استان فراهم شود به طور یقین این استان می‌تواند به عنوان بهترین مسیر در ارتباط با کشور افغانستان محسوب شود.

وی با بیان این که خراسان‌جنوبی بالغ بر 732 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است، تصریح کرد: جمعیت مذکور در قالب 11 شهرستان، 28 شهر، 26 بخش، 61 دهستان و همچنین یک هزار و 882 آبادی پراکنده شده‌اند.

استاندار خراسان‌جنوبی ضمن اشاره به برخی شاخص‌ها و ظرفیت‌های مختلف استان در بخش‌های مختلف، خاطرنشان کرد: یک مرز رسمی هوایی، چهار بازارچه مرزی، یک مرز رسمی زمینی، دو گمرک رسمی، وجود 14 دانشگاه مختلف اعم از دولتی و غیردولتی، وجود بالغ بر 50 هزار دانشجو و همچنین وجود بیش از یکهزار و 189 اثر تاریخی از جمله توانمندی‌های این استان به شمار می‌رود.

خدمتگزار با اشاره به این که خراسان‌جنوبی دارای رتبه 8 کشوری به لحاظ وجود معادن و ذخایر آن است، یادآور شد: در این استان بالغ بر 330 معدن فعال وجود دارد که مجموع ذخایر معدنی شناخته شده استان بالغ بر 5 میلیارد تن است.

وی از استخراج 38 ماده معدنی مختلف از معادن سطح استان خبر داد و عنوان کرد: اشتغال بخش معادن در خراسان‌جنوبی در حدود 8 هزار نفر است.

استاندار خراسان جنوبی ضمن اشاره به بخش کشاورزی و موفقیت آن در خراسان جنوبی، گفت: این بخش رتبه اول در تعداد شرکت‌های سهامی زراعی، تعداد قنوات، تولید زرشک و عناب، رتبه دوم تولید زعفران، رتبه سوم تولید پنبه، رتبه پنجم تولید گل نرگس و رتبه ششم تولید انار را در بین استان‌های کشور به خویش اختصاص داده است.

خدمتگزار در خصوص وضعیت و آمار تجارت خارجی استان در سال گذشته، بیان کرد: صادرات قطعی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان در سال گذشته، به میزان 546 هزار تن با ارزش بالغ بر 177 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال 92 از لحاظ وزنی 30 درصد و بلحاظ ارزشی 23 درصد افزایش داشته است.

وی بیش از 30 درصد صادرات کشور را در سال 93 مربوط به خراسان‌جنوبی دانست و متذکر شد: از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات کشور در سال گذشته، بالغ بر 684 میلیون دلار از مرزهای خراسان‌جنوبی صورت پذیرفته است.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان این که باید ایجاد تسهیلات مناسب جهت مرزنشینان و همچنین توسعه اقتصاد مرز مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: امروز به دلیل وجود مرزنشینان غیور شاهد امن‌ترین مرزها در این استان هستیم.

خدمتگزار افزود: باید وزارت بهداشت و درمان و سازمان توسعه تجارت ایران در راه‌اندازی مراکز خدمات درمانی و بهداشتی در بازارچه‌های مرز دقت و توجه کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: همکاری وزارت امور خارجه در تسریع و تسهیل امور کنسولی و گذرنامه جهت تجار و سرمایه‌گذاران افغانی می‌تواند در این زمینه مورد توجه مسوولان ذیربط قرار گیرد.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به کاهش نرخ تورم از 35 درصد در پایان سال 92 به 15 درصد در پایان سال 93 و رسیدن این نرخ به 14 درصد در پایان تیرماه سال‌جاری گفت: شایسته است نسبت به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی خصوصا برای بخش‌های تولیدی، مساعدت و همکاری لازم صورت پذیرد.

خدمتگزار با تأکید اختصاص سهمیه مشخص از منابع صندوق توسعه ملی به استان‌های محروم و همچنین مرزی و حل مشکلات استفاده از تسهیلات صندوق‌ها افزود: اختصاص و ابلاغ اعتبارات ردیف‌های متفرقه در قانون بودجه 94 در رابطه با پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات بانکی جهت توسعه مناطق غربی و شرقی کشور و ایجاد زیرساخت‌های توسعه پایدار در این زمینه، از جمله مواردی است که در ظرفیت‌های قانونی مذکور می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی و رسیدن به توسعه، استفاده از ظرفیت‌های مرزی بوده که زیرساخت‌های آن در استان‌های شرقی کشور وجود دارد.

استاندار خراسان‌جنوبی عنوان کرد: معافیت کامل مالیاتی بخش‌های کشاورزی، صنعتی، تولیدی، حمل و نقل و گردشگری به منظور تشویق و ایجاد انگیزه جهت سرمایه‌گزاران از دیگر ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خدمتگزار ایجاد نمایشگاه‌های کالا، برگزاری همایش‌های بین‌المللی بین افغانستان و خراسان‌جنوبی، ایجاد اشتغال پایدار با فعال‌کردن نیروهای این عرصه، نقش مسوولان استانی در برقراری روابط با کشورهای مجاور، راه‌اندازی شورای مشترک تجار، احداث نیروگاه‌های بادی و تلاش استانداران منطقه پنج در اجرایی‌کردن تصمیم‌های گرفته شده در این کارگروه را از مهمترین راه‌کارهایی دانست که منجر به توسعه مرزها می‌شود.

وی تصریح کرد: جلسه آینده استانداران منطقه پنج؛ با محوریت مسائل حمل و نقل اعم از حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی در آبان‌ماه جاری در استان خراسان‌شمالی برگزار خواهد شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار