بیانات روز گذشته رهبر انقلاب درباره انتخابات از دو زوایه احکام شرعی حفاظت از انتخابات و پیش‌بینی وجود نداشتن رژیم اسرائیل تا 25 سال دیگر، مورد توجه روزنامه‌های مختلف قرار گرفته است. آینده مذاکرات هسته‌ای و حواشی رو به گسترش کمیسیون بررسی برجام در مجلس، انتخابات پایان سال و توجه به سالگرد درگذشت آیت‌الله طالقانی، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های آخر هفته هستند.
کد خبر: ۹۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳ 10 September 2015


به گزارش تابناک یزد،در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های پنجشنبه نوزدهم شهریور را بخوانید.

محو هاله احمدی‌نژادی‌ها/ درخواست توضیح جلیلی در صحن/ سرمقاله یک روزنامه برای آرمیتا/ معرفی دو نگین انگشتر اعتدال در غیاب روحانی!در میان روزنامه‌های اصولگرا، رسالت روزنامه قدیمی این جناح از بیانات دیروز رهبر انقلاب، جمله «نظارت استصوابی شورای نگهبان بخشی از حق الناس است» را تیتر نخست خود کرده است. رسالت جدی‌تر شدن حمایت‌های نظامی روسیه از دولت سوریه را نیز مورد توجه قرار داده است، ولی از این مهم‌تر، مطالب این روزنامه درباره آرمیتا دختر شهید رضایی‌نژاد است.

این روزنامه که در روزهای گذشته شعری از محمد مهدي سيار براي آرميتا رضايي ‌نژاد را منتشر کرده است، امروز سرمقاله‌ای با تیتر  «آرميتا نماد مقاومت ملي» به قلم سید عبدالله متولیان دارد که در بخش‌هایی از آن آمده است: پيام تبريک به خاطر بالغ شدن يکي از فرزندان مجاهدان هسته اي، نشان مي دهد زماني که مذاکرات هسته اي نيز به بلوغ خود رسيده و حقوق هسته اي ايران در چارچوب حفظ کرامت و عزت مردم و استقلال کشور و رعايت خطوط قرمز به دست آيد ، آن زمان است که مذاکرات هسته اي نيز به بلوغ خود رسيده ، و قطعاً دولتمردان، مستحق تبريک ولايت و مردم و برپايي جشن تکليف و بلوغ هسته اي خواهند بود و در غير اين صورت جنجال آفريني و انجام عمليات رواني و برپايي جشن هاي بدون دليل (و بعضاً با اهداف غير ملي و حزبي و انتخاباتي)، عملي مذموم، غيرمنطقي و ناپسند شناخته خواهد شد که نتيجه اي جز سرخوردگي و بي اعتمادي مردم و طمع بيشتر دشمنان و شيطان بزرگ را در پي نخواهد داشت.

با اين اقدام نمادين، عملاً «آرميتا » به عنوان « الگوي شکست ناپذيري و مقاومت ملي » به مردم ايران و جهان معرفي شده است. امروز ايران اسلامي با پرچم «آرميتا» ميدان جديدي از مبارزه با توحش مدرن غربي و حق طلبي اسلام ناب محمدي (ص) را آغاز نموده است.

محو هاله احمدی‌نژادی‌ها/ درخواست توضیح جلیلی در صحن/ سرمقاله یک روزنامه برای آرمیتا/ معرفی دو نگین انگشتر اعتدال در غیاب روحانی!آرمان که تقریبا هر روز در صفحه نخست خود، تصویری از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و یا فرزندان وی را منتشر می‌کند، امروز با درج تصویری، هاشمی رفسنجانی و سید حسین خمینی را «دو نگین انگشتر اعتدال» نامیده است.

در غیاب هیچ اشاره‌ای به رئیس‌جمهور روحانی، سرمقاله آرمان درباره دو نگین انگشتر اعتدال این گونه پایان پذیرفته است که «تصور می‌شود با حضور این دو شخصیت میانه‌رو در انتخابات مجلس خبرگان که فلسفه آن اعتدال و دوری از سیاسی‌کاری است شاهد تحرک بیشتر این مجلس خواهیم بود و آنها به مثابه نگین‌ انگشتری باارزش به ایفای نقش در این مجلس بااهمیت می‌پردازند.»

محو هاله احمدی‌نژادی‌ها/ درخواست توضیح جلیلی در صحن/ سرمقاله یک روزنامه برای آرمیتا/ معرفی دو نگین انگشتر اعتدال در غیاب روحانی!قانون از بیانات دیروز رهبر انقلاب جمله «مراقبت از رای هر ایرانی واجب شرعی و اسلامی است» را به عنوان تیتر نخست خود انتخاب کرده است. این روزنامه هم با درج تصویری از دیدار رئیس جمهور اتریش با هاشمی رفسنجانی، به « ايرانگردی رئيس جمهور اتريش» پرداخته است.

این روزنامه همچنین به این نظر آیت‌الله مکارم شیرازی پرداخته که «برجام برای ملت ما یک‌پیروزی است» و نوشته است: زمانی‌که بسیاری از مخالفان دولت و توافق برای زیر سوال بردن مذاکرات اخیر هسته‌ای سعی بر این دارند تا برجام را یک شکست جلوه دهند و ادعا می‌کنند که در آن صد‌ها حق مردم ایران تضییع شده‌است، آیت ا... مکارم شیرازی با پیروزی خواندن برجام برای ملت ایران گفتند: البته نباید برجام سبب شود افراد در مقابل هم بایستند تا برخی بگویند «وای بر ما که چنین پیمانی بستیم» و برخی دیگر نیز بگویند «برجام بزرگ‌ترین افتخار کشور است».

محو هاله احمدی‌نژادی‌ها/ درخواست توضیح جلیلی در صحن/ سرمقاله یک روزنامه برای آرمیتا/ معرفی دو نگین انگشتر اعتدال در غیاب روحانی!ابتکار حرکت نزدیکان دولت قبل به سوی انتخابات را در مطلبی با عنوان «محو هاله احمدی‌نژادی‌ها» مورد توجه قرار داده که در پایان آن آمده است: احمدی‌نژاد و یارانش در حال حاضر به عنوان یکی از معماهای وحدت و همگرایی اصولگرایان مطرح می‌شوند که در یک سوی آن سه گروه ایثارگران، موتلفه و جبهه پایداری ایستاده‌اند و در سوی دیگر اصولگرایان معتدلی چون علی لاریجانی قرار دارند. به هر تقدیر شاید در ماه‌های باقیمانده تا انتخابات، حرکت‌های مبهم تیم احمدی‌نژاد روشن‌تر شود؛ به ویژه این که خبر می‌رسد که در جلسه اخیر کمیته رسانه رئیس‌جمهور سابق تصمیم گرفته شده است تا با مسئولیت غلامحسین الهام روزنامه و با مسئولیت علی‌اکبر جوانفکر سایت خبری راه‌اندازی شود. عصرخبر گزارش داد که هفته گذشته جلسه راهبردی شورای رسانه رئیس‌جمهور سابق با حضور محمود احمدی‌نژاد در دفتر وی در ولنجک برگزار شد. گویا در این جلسه اعضای شورای مرکزی کمیته رسانه شامل غلامحسین الهام، مهدی کلهر، مجتبی هاشمی ثمره، سیدضیاء نورالدینی، مرتضی تمدن، عبدالرضا داورای، ابوالحسن فقیه، علی‌اکبر جوانفکر، محمدجعفر بهداد، محمدشیخان و مجید امیدی شهرکی حضور داشتند. محور بحث این جلسه شورای مرکزی کمیته رسانه، تعیین راهبردهای عملیاتی رسانه و اتخاذ تصمیمات لازم در این زمینه بود که سیاست‌هایی طراحی و تعیین شد. در این جلسه محمود احمدی‌نژاد پیرامون ضرورت و اهمیت توجه به ترفندهای رسانه‌ای غرب و تاثیر منفی بر افکار عمومی ملت ایران، نکاتی را بیان کرده و خواستار برنامه‌ریزی جهت مقابله با این ترفندها و شیطنت‌ها شد. ضرورت توجه و تاکید بر دستاوردهای دولت نهم و دهم و همچنین تبیین و تولید محتوای مورد نیاز برای پاسخگویی به شبهات و سیاه‌نمایی(!!) در فضای رسانه پیرامون گفتمان انقلاب و عملکرد دولت نهم و دهم از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. در این جلسه مقرر شد سازماندهی و برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد و توسعه رسانه‌های مکتوب و مجازی اقدام لازم صورت گیرد که مهمترین تصمیم این جلسه بود. مسئولیت ایجاد و توسعه رسانه‌های مکتوب به عهده الهام و مسئولیت ایجاد رسانه‌ها در عرصه فضای بر عهده جوانفکر گذاشته شد. بنابراین اعضای شورای مرکزی کمیته رسانه رئیس‌جمهور سابق در روزهای آینده هم به دنبال تاسیس روزنامه و هم به دنبال راه‌اندازی سایت خبری خواهند بود و تلاش‌هایی در این زمینه خواهند داشت.به هر ترتیب به نظر می‌رسد ابر و مه ابهام از فعالیت‌های انتخاباتی احمدی‌نژادی‌ها در ماه‌های آینده کنار رود و دید که اندیشه‌های این جریان برای بازگشت به عرصه سیاست چگونه است.

ابتکار در سرمقاله خود با عنوان «سرهایی که سیاسی تب می‌کنند» به قلم رضا دهکی مدعی رفتار دوگانه مخالفان دولت شده و از جمله نوشته: در روزهای گذشته به طور پیاپی بخش‌هایی از گزارش‌های مربوط به واردات کالاهای مختلف در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد منتشر می‌شود. در میان کالاهای وارده در این زمان، به اقلام عجیبی مثل سنگ پا، الاغ، کلاه‌گیس و ساپورت نیز بر می‌خوریم که در مقادیر بالایی نیز به ایران وارد شده‌اند. پیشتر نیز اخباری درباره واردات اقلامی نظیر دسته بیل و چوب بستنی منتشر شده بود. این در حالی است که چنین اقلام وارداتی آن هم در ایام تحریم‌های سفت و سخت و شعارهای اقتصاد مقاومتی، صدای نمایندگان دلواپس مجلس را در نیاورد. این روزها نیز که چنین اخباری به نقطه توجه رسانه‌ها تبدیل شده‌است، حداکثر واکنش این است که مثلا در مورد ساپورت، اگر وارد نمی‌شد، قاچاق می‌شد و هزینه‌ها افزایش می‌یافت.

این در حالی است که منتقدان دولت در دو سال گذشته با هر بهانه بنی‌اسرائیلی، حتی برای میراث‌های باقیمانده از دوران احمدی‌نژاد نیز یقه «تدبیر و امید» را گرفته‌اند.

این تفاوت عملکرد را در صحنه کمیسیون برجام نیز می‌توان دید. جلسه‌های اخیر این کمیسیون که قرار است به گونه‌ای فنی و با دیدگاهی ملی و نه جناحی و سیاسی به بررسی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 بنشیند، نشان می‌دهد که برخی نمایندگان در این زمینه نیز تفاوت فاحشی در رفتار با «خودی» و «غیرخودی» نشان می‌دهند و نمی‌توانند در یک موضوع و مسأله ملی نیز دیدگاه‌های سیاسی و جناحی خود را کنار بگذارند. دعوت سعید جلیلی به این کمیسیون در شرایطی انجام شده است که دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و سرپرست سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، در دوران تصدی این مسئولیت، هیچ گاه بنای پاسخگویی به مجلس را نداشت. در واقع به گفته برخی نمایندگان مجلس، نه جلیلی خود را به مجلس پاسخگو می‌دانست و نه اهالی بهارستان چندان به این موضوع توجه می‌کردند. این در حالی است که در جریان مذاکرات هسته‌ای، محمدجواد ظریف بارها و بارها از سوی نمایندگان به مجلس کشیده شده تا در جلسات کمیسیون‌ها و یا صحن‌های علنی و غیرعلنی مجلس به توضیح بپردازد و حتی گاهی از سوی برخی نمایندگان دلواپس مجلس‌نشین، توهین نیز بشنود! جلیلی این روزها در شرایطی در کمیسیون برجام حاضر می‌شود که در کنار قلب برخی واقعیات درباره دوران تصدی‌اش به عنوان سرتیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و انتقادهای عجیب و غریب از توافق به عنوان مثال اعلام این که ایران از 100 حق مسلم خود در برجام عقب‌نشینی کرده است از سوی هیچ کدام از نمایندگان مورد سوال قرار نمی‌گیرد. در واقع آن چه از جلسات اخیر کمیسیون برجام به گوش می‌رسد این است که جلیلی در میان استقبال اعضای کمیسیون و مهمانان خوانده و ناخوانده آن به جلسه می‌آید و در شرایطی که باید گزارش عملکرد خود را بدهد، از توافق هسته‌ای که در دوران عملکردش نه تنها به دست نیامد که فرسنگ‌ها از آن فاصله وجود داشت انتقاد می‌کند و در نهایت با سلام و صلوات خارج می‌شود. این در حالی است که روایت‌ها از حضور چهره‌های عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فعلی همچون عباس عراقچی در جلسات کمیسیون ویژه برجام نشان از سوال‌های پی در پی نمایندگان عضو و حتی غیرعضو کمیسیون دارد و حتی از ادبیات برخی نمایندگان نیز بوی توهین و افترا به مشام می‌رسد.

محو هاله احمدی‌نژادی‌ها/ درخواست توضیح جلیلی در صحن/ سرمقاله یک روزنامه برای آرمیتا/ معرفی دو نگین انگشتر اعتدال در غیاب روحانی!اعتماد مانند دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب از بیانات دیروز رهبر انقلاب حق‌الناس بودن تک تک آرای مردم را مهم‌تر دانسته است. برای این روزنامه که در شماره امروز خود یادداشتی با عنوان «حادثه ایران کنترا و پیامدهای آن» دارد، موضوع بررسی برجام و ضرورت برداشته شدن تحریم‌ها اهمیت داشته است.

سیدکاظم اکرمی وزیر سابق آموزش و پرورش در ابتدای یادداشتی با عنوان «آیا شعار رفع تحریم ضدارزشی است؟» نوشته که در ابتدای آن می‌خوانیم: حضرت آيت‌الله مصباح يزدي در سخنراني با جمعي از بسيجيان مازندران شعار رفع تحريم را شعاري انتخاباتي و ضدارزشي دانسته‌اند و بنده نمي‌دانم چرا مقام معظم رهبري برخلاف فرموده ايشان در مورد بر‌جام تأكيد اكيد دارند كه تحريم‌ها بايد ازابتداي عمل به توافق ايران و ١+٥ برداشته شود، آيا تحريم‌ها اثري بر زندگي بسياري از مردم و ازجمله اكثريت قريب به اتفاق كارمندان دولت، به‌ويژه معلمان عزيز نگذاشته است؟ آيا حضرت استاد از تعداد مردمي كه دراثر تحريم موفق به استفاده از داروهاي خاص نشده و روزها و شب‌هايي را در رنج به‌سر برده و تعداد قابل توجهي از بين بيماران به علت بي‌دارويي جان به جان‌آفرين تسليم كرده‌اند، اطلاعي دارند؟آيت‌الله مصباح از اينكه نماينده‌اي شعاري بدهد كه مردم خوش‌شان بيايد ناراحت مي‌شوند و اين شعارها را ضدارزش‌هاي اسلامي مي‌دانند و بنده مي‌پرسم آيا زندگي خوب و راحت به‌ويژه براي اقشار محروم و مستضعف شعارهاي حضرت امام(ره) و ساير رهبران روحاني و انقلابي نبود؟ البته حضرت امام(ره) و همه بچه مسلمان‌هايي كه شكنجه‌هاي دوره ستمشاهي را در زندان‌ها تحمل كردند، زندگي خوب را در كنار ارزش‌هاي الهي مطرح مي‌كردند. آنها مي‌خواستند بعد از انقلاب جامعه‌اي آزاد و آباد و سرشار از عدالت و بركنار از تبعيض بسازند كه زمينه‌ساز تعالي و حركت مردم به سوي ارزش‌هاي الهي باشد و در مجلس خبرگان اول هم سخن شهيد بهشتي همين بود كه با ايجاد كار و زندگي درست براي مردم بايد زمينه تعالي آنها را فراهم كرد.اما داستان اصحاب صفه و زندگي سخت آنها كه مورد رضاي الهي و ستايش پيامبر بوده است، هميشگي نبوده و نمي‌تواند باشد زيرا همان پيامبر عزيز فرموده است كادالفقران يكون كفرا» كه در زبان فارسي با ضرب‌المثل آدم گرسنه ايمان ندارد ترجمه شده است.

این روزنامه همچنین از درخواست تاجگردون برای «اداي توضيح جليلي ‌در صحن علني» خبر داده و در ابتدای مطلبی که در آن عنوان آن آمده «جلسه اول سخنراني تيم‌قبلي مذاكره‌كننده به آرشيو رفت، جلسه دوم روي آنتن» نوشته: هيچ سؤالي در كار نيست. گويا هيچ‌كس شكي در صحت سخنان سعيد جليلي ندارد. او در چنين فضايي مي‌تواند چهار ساعت تمام گزارش انتقادي خود از برجام را ارايه كند؛ فضايي كه نيمي از آن ديروز در تلويزيون به نمايش درآمد. پيش از اين قرار بود كه حضور جليلي در كميسيون ويژه براي بررسي تاريخ ١٢ساله مذاكرات باشد. قرار بود او درباره شش سالي كه مسووليت مذاكرات را برعهده داشت توضيح بدهد؛ درباره قطعنامه‌هايي كه در اين سال‌ها عليه ايران صادر شد و درباره مذاكرات پي‌در‌پي كه همگي بي‌نتيجه ماندند. اما تنها بعد از يك جلسه كار به بررسي برجام رسيد. بررسي منتقدانه توافق توسط تيم سابق مذاكره‌كننده؛ از پخش تلويزيوني نخستين جلسه كميسيون برجام با جليلي خبري نيست. حتي ديگر اعضاي كميسيون هم درباره آن نااميد شده‌اند. آن جلسه همان جايي بود كه گويا جليلي هرچند به اختصار، اما بالاخره بعد از تاخيري شش‌ساله درباره برخي زواياي مذاكرات دوران خودش توضيح داده است. هيچ‌كس هنوز توضيح نداده كه چرا پخش آن جلسه از ليست برنامه‌هاي صدا و سيما خارج شده است. حتي غلامرضا تاجگردون در جلسه‌اي كه ديروز از تلويزيون پخش شد گفت كه پاي «يك سفارش ويژه» در كار بوده است. هر چند در شرايطي كه معلوم است ديگر نبايد منتظر انتشار فيلم آن جلسه بود، عليرضا زاكاني و سعيد جليلي مي‌گويند از نمايش آن در تلويزيون استقبال مي‌كنند. در آن‌سو اما گويا حاميان توافق هسته‌اي براي پخش آن جلسه مشتاق‌تر هستند.

سه امتیاز فوری برای خودروسازان/ مرور تاریخ حضور جلیلی در مجلس/ سرمقاله یک روزنامه برای آرمیتا/ معرفی دو نگین انگشتر اعتدال در غیاب روحانی!در روزنامه دولتی ایران نیز از «رفتار یکسویه کمسیون برجام» انتقاد شده است. این روزنامه همچنین در بخشی از مطلبی با عنوان «کارنامه جلیلی 6 سال مذاکره، سه بار حضور در مجلس» نوشته: بر خلاف تمایل نداشتن سعید جلیلی به حضور در مجلس و ارائه گزارش مذاکرات به نمایندگان، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی خرق عادت‌هایی هم داشت. حضورهای معدودی که با پیگیری نمایندگان انجام شد اما به رضایت آنها ختم نشد. جلیلی یک بار دوم تیر 87 و دیگر بار۲۸ اردیبهشت ۸۹ و بار دیگر 24 خرداد 91 در جلسات غیرعلنی مجلس حضور یافت. سخنان او در این جلسات سخنرانی بود که گویی قرار است به جای پرداختن به جزئیات مذاکرات از تریبون مجلس به مجادله شعاری با طرف غربی بپردازد.

چنین بود که قدرت‌الله علیخانی پس از نشست سال 87 نمایندگان با جلیلی در واکنش به اظهارات او گفت: «متأسفانه مسئولان درگیر در مسأله هسته‌ای در این نشست همان اخباری که در رسانه‌های مختلف شنیده می‌شود را برای نمایندگان مردم بازگو کردند و چیز جدیدی را بیان نکردند. من در اعتراض به محتوای توضیحات ارائه شده از آنها خواستم که با نمایندگان مردم صادق باشند و آنها را محرم بدانند و چیزی را از آنها پنهان نکنند.» به این ترتیب پیداست که برخلاف آنچه برخی نمایندگان و حتی خود جلیلی اذعان کرده‌اند، او بیش از یک بار در مجلس حضور یافته است. اما آنچه این حضور را کمرنگ نشان می‌دهد، علاوه بر تعداد کم، به تشریفاتی بودن آن ارتباط دارد. زیرا نمایندگان امروز عملکرد مسئول پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای را با عملکرد وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده‌ای قیاس می‌کنند که نه تنها مذاکرات را به سرانجام رسانده است که هیچ گاه از پذیرش خواست نمایندگان برای حضور در جلسات علنی و غیرعلنی مجلس و نیز کمیسیون امنیت ملی آن سر باز نزده است. محمدجواد ظریف و تیم همکارانش با وجود آنکه با مخالف‌خوانی‌ها و حتی طعنه و توهین برخی نمایندگان مواجه بودند، بارها درباره جزئی‌ترین اقدامات خود توضیح داده‌اند. بجز حضور چند باره معاونان وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی، شخص ظریف نیز از زمان برعهده گرفتن مسئولیت مذاکرات هسته‌ای بیش از 6 بار در جلسات علنی و غیرعلنی مجلس و دو بار در جلسات کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس حضور یافته و به جزئی‌ترین سؤالات و شدیدترین انتقادات نمایندگان پاسخ گفته است؛ نمایندگانی که در زمان مسئولیت جلیلی چندان پیگیر چرایی امتناع او از پاسخگویی به سؤالات‌شان نبودند. اما در گرماگرم انتخابات ریاست جمهوری از او برای حضور در مجلس دعوت می‌کردند. چنانکه تعدادی از نمایندگان اصولگرا 7 خرداد 92 از سعید جلیلی دعوت کردند تا با حضور در مجلس درباره مواضع انتخاباتی اش سخن گوید، رویکردی که سبب می‌شود امروز هم برخی به حضور مکرر او در کمیسیون ویژه و اینکه در یک هفته دو بار به مجلس رفته است، با دیده انتخاباتی نگاه کنند و آن را با شایعه نامزدی او در انتخابات مجلس دهم بی‌ارتباط ندانند.

دیگر مطلب قابل توجه در روزنامه دولتی ایران، یادداشتی با عنوان « 3 راهکار فوری برای خودروسازان» به قلم سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا و مشاور فعلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو است که در پایان آن آمده: با توجه به مسائل پیش‌آمده اکنون زمان آن است که مردم و دولت خودروسازان را حمایت کنند. مردم نباید اجازه دهند واردکنندگان با شایعه پراکنی و زیر سؤال بردن صنعت خودرو شرایطی را فراهم کنند که این بخش زمین بخورد. بنیه صنعت خودرو ضعیف است و آنها واقعاً امکان کاهش قیمت را ندارند. اگر قرار باشد قیمت خودرو کاهش پیدا کندتنها راهکار این است که خودروسازان تا سه سال بدهی‌های خود را به سیستم بانکی پرداخت نکنند یا اینکه میزان نرخ سود به کمتر از 3 درصد برسد. به هر ترتیب صنعت خودرو برای اینکه از شرایط پیش آمده با موفقیت عبور کند سه راهکار توصیه می‌شود:

1- بودجه خاص به خودروسازان اختصاص داده شود که این امر صرف توسعه محصول باشد. این تسهیلات بلاعوض نباید باشد اما نرخ سودی که دریافت می‌شود باید با نرخ‌های بین‌المللی برابری کند.

2- از آنجا که خودروسازان نمی‌توانند قیمت‌های خود را به جهت بالا بودن نرخ مواداولیه، انرژی و قیمت ارز کاهش دهند ضروری است که به مشتریان خودرو از دو جنبه وام و لیزینگ تسهیلات داده شود. بر این اساس پرداخت وام 15 میلیون تومانی که اخیراً تصویب شده است باید اجرایی شود و با ایجاد شرکت‌های لیزینگی قوی می‌توان تا 50 درصد از ارزش خودرو را در این قالب تعریف کرد.

3- از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید با جدیت دنبال شود. دولت با در نظر گرفتن ضرب الاجل در این بخش و دادن تسهیلات بیش از 5/2 میلیون تومان می‌تواند در خروج خودروهای فرسوده نقش مهمی را ایفا کند. هر خودروی قدیمی به طور متوسط 12 تا 14 لیتر سوخت مصرف می‌کند. اما میزان مصرف سوخت خودروهای جدید و ارزان قیمت‌تر در حدود 6الی 7 لیتر است. از این‌رو ضمن اینکه ظرف سه سال تمام پول دولت بواسطه کاهش مصرف سوخت باز می‌گردد، بازار خودرو نیز رونق خواهد گرفت.


محو هاله احمدی‌نژادی‌ها/ درخواست توضیح جلیلی در صحن/ سرمقاله یک روزنامه برای آرمیتا/ معرفی دو نگین انگشتر اعتدال در غیاب روحانی!جوان در استفاده از این جمله رهبر انقلاب که «ايستادگي مقابل ابطال انتخابات 88 دفاع از حق‌الناس بود» به عنوان تیتر نخست خود، متفاوت از دیگر روزنامه‌های امروز است.

این روزنامه در بخشی از تحلیلی با تیتر «امريكا به دنبال تفسيرهاي مناقشه برانگيز از برجام» بعد از اشاره به اعلام موافقت 42 سناتور آمریکایی با برجام نوشته: به اين ترتيب، باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا براي تأييد توافق هسته‌اي با ايران، علاوه بر اختيار قانوني وتو، از رويه سنتي «فيلي باستر» نيز برخوردار است. بر اساس اين رويه قانوني، حاميان توافق هسته‌اي با ايران، به اندازه‌اي نطق‌هاي خود را طولاني مي‌كنند كه زمان قانوني 60 روزه سنا براي رأي منفي به «برجام»سپري شده و كاخ سفيد به طور خودكار امكان قانوني اجراي برجام را خواهد داشت. هنوز مشخص نيست كه مخالفان توافق هسته‌اي در واشنگتن روشي جديد‌تر براي جلوگيري از تأييد آن در كنگره پيش خواهند كشيد يا نه، ولي آنها از چند هفته قبل، خود را براي رويارويي با «برجام» بعد از تأييد آن آماده كرده‌اند. يك سناريوي جدي، احياي تحريم‌هاي جديد از طريق ارائه لوايح تحريمي جديد در زمينه‌هايي مانند حقوق بشر و تروريسم است كه برخي سناتورها از چند هفته قبل مسير آن را كليد زده‌اند. سناريوي ديگري كه طي روز‌هاي اخير مطرح شده، ارائه تفسير‌هاي مناقشه برانگيز از برجام و تبديل آنها به لوايح قانوني است، موضوعي كه مي‌تواند واكنش متقابل ايران را به دنبال داشته و در عمل موجب فروپاشي برجام شود.

محو هاله احمدی‌نژادی‌ها/ درخواست توضیح جلیلی در صحن/ سرمقاله یک روزنامه برای آرمیتا/ معرفی دو نگین انگشتر اعتدال در غیاب روحانی!کیهان و وطن امروز نگاه متفاوتی به بیانات دیروز رهبر انقلاب داشته‌اند. این دو روزنامه این بخش از بیانات دیروز رهبری که «25 سال دیگر اسرائیل وجود نخواهد داشت» را به عنوان تیتر نخست خود انتخاب کرده‌اند.

کیهان در پرداختی متفاوت به وضعیت آوارگان سوری در اروپا با درج تصویری در صفحه اول خود در مطلبی با تیتر «مهاجران سوری و سراب امنیت در اروپا!» نوشته: دیروز (چهارشنبه) فیلمی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های بین‌المللی منتشر شد که نشان می‌داد یک تصویربردار زن مجارستانی که برای سایت خبری «ان وان تی‌وی» کار می‌کند، به برخی مهاجران از جمله مردی که فرزند کوچک خود را در آغوش گرفته و در مرز مجارستان و صربستان از دست پلیس فرار می‌کند با لگد ضربه می‌زد.

شبکه «ان وان تی‌وی» که این خبرنگار متعلق به آن است وابسته به حزب افراطیون راست‌گرای مجارستان است که مخالف پذیرش مهاجران هستند. به دنبال این ضربه، آواره بی‌نوای سوری به همراه فرزندش به طرز دلخراشی نقش بر زمین می‌شود و. ...

با افزایش اعتراض‌ها به این اقدام نژادپرستانه شبکه «ان وان تی‌وی» مجبور شد، این خبرنگار را اخراج کند. جنگ‌زدگان سوری که از وحشت داعش و تکفیری‌های تروریست مورد حمایت غرب آواره شده‌اند، برای یافتن امنیت به اروپا می‌آیند، اما گویا این کالای گرانبها لااقل برای آنها در اروپا هم یافت نمی‌شود. نژادپرستی دردی است که خود غربی‌ها نیز از آن رنج می‌برند. سازمان عفو بین‌الملل اما انتقاد شدیدی را به سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال پناهندگان وارد کرده و واکنش اروپا به این بحران را بسیار نامنسجم و بی‌برنامه ارزیابی کرد. سازمان عفو بین‌الملل همچنین درخواست کرد که محدودیت‌های آزادی تردد پناهجویان به رسمیت شناخته شده در اتحادیه اروپا لغو شود.

سه امتیاز فوری برای خودروسازان/ مرور تاریخ حضور جلیلی در مجلس/ سرمقاله یک روزنامه برای آرمیتا/ معرفی دو نگین انگشتر اعتدال در غیاب روحانی!روزنامه خراسان هم که بیانات رهبر انقلاب «25 سال آینده رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت» را تیتر نخست خود انتخاب کرده، دو مطلب مهم اقتصادی دارد. این روزنامه در مطلبی با تیتر «بازار 4 ميليارد دلاري روغن در دست 6 نفر» نوشته: بعد از اينکه وزير جهاد کشاورزي از تهديدهاي صنايع روغن براي افزايش قيمت خبر داد، مشاور او به سود وسوسه انگيز واردات 4 ميليارد دلاري دانه هاي روغني اشاره کرد. يکي از نمايندگان مجلس نيز که تحقيق و تفحص صنعت روغن را بر عهده داشت، ضمن اعلام وجود "اعمال نظر"، "رابطه" و "رانت" بين شرکت بازرگاني دولتي و واردکنندگان گفت: در امر واردات دانه هاي روغني، 5 يا 6 نفر دخيل اند.وزير جهاد کشاورزي روز سه شنبه ضمن اشاره به وجود رانت در واردات روغن خام از تلاش عده اي براي گران کردن روغن خبر داد و اعلام کرد که اين عده تهديد مي کنند که دانه هاي روغني توليد داخل را نخواهيم خريد. بعد از آن، مهاجر، معاون حجتي در يک برنامه تلويزيوني جزئيات بيشتري از پشت پرده هاي واردات روغن را رسانه اي کرد. وي با اشاره به واردات 4 ميليارد دلاري دانه هاي روغني، اضافه کرد: بسياري در پي اين سود هستند.مشاور وزير جهادکشاورزي با بيان آنکه واردات دانه هاي روغني ربطي به جناح يا دولت خاصي ندارد، افزود: هر کدام از افراد واردکننده به يک جناح نزديک هستند و هر جناح که بر سر کار بيايد آنها نفوذ مي کنند و کار را انجام مي دهند. مهاجر که در گفتگوي ويژه خبري سه شنبه شب حضور يافته بود ادامه داد: به‌جاي توافق کارخانجات روغن‌کشي، کارخانجات روغن نباتي با وزارت جهاد کشاورزي توافق کردند و واردکنندگان که صاحب کارخانجات روغن نباتي هم هستند زماني که با کاهش جهاني قيمت روغن مواجه شدند توافقي را که با اين وزارت منعقد کرده بودند اجرا نکردند و وزارت جهاد کشاورزي هم با اين اقدام آنان برخورد مي‌کند.اما پاپي زاده عضو کميسيون کشاورزي مجلس با حضور در اين برنامه پاي شرکت بازرگاني دولتي را به اين موضوع باز کرد و از وجود روابط و اعمال نظرهايي در اين خصوص خبر داد و خواستار بازنگري در بخش دولتي شد.

پاپي زاده با اشاره به تحقيق و تفحصي که از اين صنعت توسط مجلس انجام شده گفت: يکي از واردکنندگان عمده دانه هاي روغني، شرکت بازرگاني دولتي است. وي افزود: به طور قطع در اين زمينه انحصار و رانت وجود دارد. وي ادامه داد: براساس تحقيق و تفحص در شرکت دولتي بازرگاني که واردات دانه هاي روغني را مديريت مي کند به روابطي رسيديم اما اين مستلزم آن است تا قوه قضائيه احکام را صادر کند تا نام ها را اعلام کنيم. وي اضافه کرد: کمتر از 5 تا 6 نفر در اين موضوع دخيل هستند.

حبیب نیکجو هم در یادداشت روز خراسان با عنوان «4 شرط براي موفقيت ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي» به چهار شرط اشاره کرده است که عبارتند از: فراقوه اي بودن ستاد، اختيارات بالاي ستاد، تمرکز بالاي ستاد و قدرت اجماع در ستاد.


محو هاله احمدی‌نژادی‌ها/ درخواست توضیح جلیلی در صحن/ سرمقاله یک روزنامه برای آرمیتا/ معرفی دو نگین انگشتر اعتدال در غیاب روحانی!در پایان این که شرق توجه ویژه‌ای به کارنامه مرحوم طالقانی دارد. این روزنامه ضمن اختصاص تصویری به ایشان در صفحه اول خود، با تأکید بر جایگاه آزادی در اندیشه طالقانی در ابتدای یکی از مطالب خود در این باره با عنوان «طلایه‌دار مقاومت و آزادی» نوشته: همزمان مادر، معلم و فعال سیاسی است. سال‌ها زندانی سیاسی بوده و سابقه نمایندگی مجلس را هم دارد، اعظم طالقانی در هفتادوچندسالگی بیشتر از بسیاری جوانان زمان ما فعالیت اجتماعی می‌کند و با اتفاقات روز همراه است. به‌مناسبت سی‌وششمین سالمرگ آیت‌الله طالقانی، با دخترش به گفت‌وگو نشستیم. هنوز هم هنگام مرور خاطرات پدر که او را «بابا» صدا می‌زند، طوری سخن می‌گوید که انگار آیت‌الله همین چندروز پیش از دنیا رفته است. آیت‌الله سیدمحمود علایی‌طالقانی از رهبران انقلاب سال ١٣٥٧ ایران و رئیس شورای انقلاب بود؛ يك روحانی‌ شیعه که شاگردان و طرفدارانش او را خيلي دوست داشته و همراهان سیاسی‌اش به او «ابوذر زمان» می‌گفتند. طالقانی از فعالان نهضت ملی‌شدن نفت و نهضت مقاومت ملی، از بنیان‌گذاران جبهه ملی دوم و نهضت آزادی ایران، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و نخستین امام‌جمعه تهران پس از انقلاب بود و بیش از هرچیز آیت‌الله طالقانی یک روحانی مردمی بود، از تبار انسان‌هایی که همواره جایشان در ایران خالی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار